Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    92-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1053
  • دانلود: 

    180
چکیده: 

رد و تکرار رادیوگرافی ها، مشکلات متعددی را در بخش های تصویربرداری به وجود می آورد. ارتباط بین سطح آموزش و بهبود عملکرد کاملا شناخته شده است. تکرار تصاویر رادیوگرافیک سبب افزایش پرتوگیری بیمار و پرسنل می شود. هم چنین هزینه های بخش را نیز افزایش خواهد داد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش بر میزان تکرار تصاویر رادیوگرافیک توسط دانشجویان پرتونگاری در بیمارستان های آموزشی شهر اهواز است. جامعه مورد بررسی تعداد 70 نفر دانشجویان رشته پرتونگاری بود. حجم نمونه انتخاب شده از این جامعه 59 نفر بود. عملکرد دانشجویان به وسیله چک لیست محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفته است. چک لیست، حاوی اطلاعات مربوط به تعداد رادیوگرافی های انجام شده، تعداد رادیوگرافی های رد و تکرار شده و اطلاعات شخصی افراد بود. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از کل تعداد 2496 رادیوگرافی انجام شده، تعداد 284 (11.3 درصد) رادیوگرافی تکرار شده بود. از این تعداد 1026 رادیوگرافی توسط دانشجویان قبل مداخله گرفته شده بود. از این تعداد 199 (19.3 درصد) تکرار شده بود. پس از مداخله، تعداد 1470 کلیشه توسط دانشجویان گرفته شد. از این تعداد 85 آزمون (5.7 درصد) تکرار شدند. حالت گماری نادرست (9 درصد)، عدم انتخاب فاکتورهای صحیح تابش (7.3 درصد) مهمترین علل رد و تکرار رادیوگرافی ها بودند. آموزش و تغییر در نحوه ارائه آن، عامل موثری در کاهش تعداد رادیوگرافی هاست. تمرکز بیشتر بر روی آموزش مستمر عملی دانشجویان، تهیه و تنظیم جداول فاکتور های تابش، استفاده از فانتوم های آموزشی در کاهش تعداد رادیوگرافی های تکرار شده موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1053

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 180 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    99-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2517
  • دانلود: 

    541
چکیده: 

در علوم تربیتی، علاقه و رغبت را نقطه شروع یادگیری و فعالیت می دانند. با وجود این، مطالعه ای برای بررسی علاقه دانشجویان پرستاری به حرفه خود انجام نشده است. این مطالعه با هدف بررسی میزان و عوامل تاثیرگذار بر علاقه دانشجویان پرستاری نسبت به حرفه خود در دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. این پژوهش مقطعی، بر روی 185 نفر از دانشجویان پرستاری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه پژوهشگر ساخته بود. بخش اول پرسش نامه شامل اطلاعات دموگرافیک، بخش دوم شامل سوالات مربوط به عوامل موثر بر علاقه و بخش سوم شامل چگونگی تاثیر عوامل بر تغییرات علاقه دانشجویان بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های کای دو، تی مستقل و تی زوجی استفاده شد. میانگین علاقه به رشته تحصیلی در بدو ورود %54.79±27.03 و در زمان تحصیل %59.94±27.56 بود. مهمترین عوامل تاثیرگذار بر میزان علاقه دانشجویان، حس کمک به هم نوع، امکان اشتغال بالای پرستاران و آگاهی از مسوولیت بالای پرستار بود. پیشنهاد می شود در سیستم گزینش دانشجو تغییراتی ایجاد گردد و علاوه بر نمرهی آزمون سراسری، ویژگی های دیگری مانند علاقمندی و شخصیت فراگیران نیز مورد بررسی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2517

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 541 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 15
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    107-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2423
  • دانلود: 

    641
چکیده: 

با توجه به ارتباط نزدیک بین مفهوم کیفیت و شایستگی بالینی و همچنین ارتقای کیفیت خدمات پرستاری با افزایش شایستگی بالینی، این مطالعه با هدف تعیین خودکارآمدی در شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با مشخصات فردی اجتماعی صورت پذیرفت. این مطالعه توصیفی_تحلیلی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 1391-92 صورت گرفت. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه خودکارآمدی برای شایستگی پرستاری حرفه ای استفاده شد که شامل 181 گویه می باشد که در شش حیطه شامل حیطه ارتباط پرستار مددجو، حیطه ارتقای سلامتی، حیطه پیش گیری از بیماری/صدمه، حیطه مراقبت حمایتی، حیطه مراقبت توان بخشی و حیطه عملکرد حرفه ای تدوین شده است. داده ها با نسخه 13 نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. بر اساس یافته ها، میانگین خودکارآمدی در شایستگی پرستاری حرفه ای 68.1±14.5 می باشد. از میان حیطه های مربوطه، حیطه عملکرد حرفه ای (73.02±16.4) بیشترین و حیطه ارتقای سلامتی (64.7±16.6) کمترین سطح را دارد. در مطالعه حاضر ارتباط بین جنسیت و خودکارآمدی در شایستگی پرستاری حرفه ای معنادار بود (P=0.01). با توجه به اینکه خودکارآمدی در شایستگی پرستاری حرفه ای در محدوده متوسط قرار دارد، نیاز است برنامه های پرستاری در راستای افزایش خودکارآمدی دانشجویان با اتکای بر کسب شایستگی بالینی تعدیل یابد و کسب شایستگی پرستاری در ارزیابی های پرستاری گنجانده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2423

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 641 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    115-121
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1822
  • دانلود: 

    680
چکیده: 

انتخاب روش های آموزشی موثر از جمله اهداف و عناصر اصلی در برنامه ریزی های آموزشی محسوب می شود. این مطالعه با هدف «مقایسه تاثیر آموزش بی نظمی های قلبی به دو روش سخنرانی و نرم افزار چند رسانه ای بر ماندگاری دانش دانشجویان پرستاری» انجام شد. در این مطالعه نیمه تجربی 45 نفر از دانشجویان ترم 7 پرستاری با روش تخصیص تصادفی به دو گروه (گروه سخنرانی و گروه چند رسانه ای) جهت آموزش در نیم سال اول 1392 تقسیم شدند. دانش دانشجویان با آزمون 20 سوالی چهار گزینه ای در سه مرحله قبل، بعد و یادآور (2 ماه پس از مداخله) سنجیده شد و سپس داده ها با نسخه 19 نرم افزار SPSS در سطح معناداری 95 درصد مورد تجزیه قرار گرفتند. تفاوت معناداری در میانگین نمرات قبل از مداخله در دو گروه مشاهده نشد (P>0.05) لیکن پس از مداخله میزان سطح دانش دانشجویان در هر دو روش افزایش یافت (P>0.001). هم چنین در مرحله پس از آزمون میانگین نمرات در هر دو گروه سخنرانی و چندرسانه ای تفاوت معناداری داشتند (P<0.013). در مرحله یادآوری نیز میانگین نمرات در گروه آموزش با نرم افزار چندرسانه ای و گروه سخنرانی تفاوت معناداری داشتند (P<0.05). در نتایج، موثر بودن روش سخنرانی و نرم افزار چند رسانه ای در مرحله پس آزمون، حکایت از مفید بودن هر دو روش آموزشی می نماید؛ لیکن به منظور حفظ و بقای بیشتر دانش دانشجویان آموزش به روش نرم افزار چند رسانه ای پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1822

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 680 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    122-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    937
  • دانلود: 

    190
چکیده: 

آموزش بالینی زیر بنای تامین نیروی انسانی کارآمد، متبحر و آگاه جهت رفع نیازهای جامعه است. هدف از این پژوهش، تعیین میزان دستیابی دانشجویان مامایی به حداقل های یادگیری در واحدهای تخصصی و موانع اجرای آن از دیدگاه دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور می باشد. در این مطالعه توصیفی، کلیه دانشجویان ترم آخر کارشناسی مامایی سال های 1389-90 به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسش نامه مربوط به حداقل های یادگیری در واحدهای کارآموزی_کارورزی نوزادان و بهداشت مادر و کودک و تنظیم خانواده بود. داده ها با نسخه 12 نرم افزار SPSS به صورت توزیع فراوانی و بررسی کلی با مقیاس مطلوب، نسبتا مطلوب و نامطلوب تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که میزان دستیابی به حداقل های یادگیری در واحد بخش نوزادان در 30 درصد موارد نسبتا مطلوب و در 70 درصد موارد نامطلوب و در واحد بهداشت مادر و کودک و تنظیم خانواده در 58.33 درصد موارد مطلوب و در 25 درصد موارد نسبتا مطلوب و بقیه نامطلوب ذکر گردید. مهم ترین موانع اجرای یادگیری به ترتیب اهمیت، در واحد نوزادان: انتخاب محیط بالینی نامناسب، انجام کار توسط اینترن و رزیدنت، تعداد زیاد دانشجویان و مهارت و تجربه کم مربی و در واحد بهداشت مادر و کودک و تنظیم خانواده: تعداد کم بیماران و تعداد زیاد دانشجویان ذکر گردید. بنابراین بهتر است، حداقل های آموزشی بازنگری و با توجه به ماهیت کسب هر مهارت بالینی مجددا تعریف و منطبق با نیاز فراگیران تنظیم شوند و استراتژی هایی برای رفع موانع اجرایی از جمله آموزش عملی بر روی مولاژ، انتخاب محیط بالینی مناسب و دوره های بازآموزی برای ارتقای مهارت های مربی اتخاذ شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 937

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 190 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    131-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1945
  • دانلود: 

    578
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر مقایسه و تعیین میزان دقت موتورهای کاوش عمومی و تخصصی پزشکی در بازیابی تصاویر پزشکی بود. در یک مطالعه کاربردی و به روش وب سنجی نه کلید واژه از گروه بیماری های ریوی، سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی با مشورت پزشکان متخصص رادیولوژی انتخاب شد و کلیدواژه ها در سرعنوان موضوعی پزشکی مش از زبان طبیعی به زبان کنترل شده در آمد و در سه موتور کاوش عمومی: گوگل، یاهو و بینگ و چهار موتور کاوش تخصصی پزشکی امنی مدیکال، گلدماینر، سرچینگ رادیولوژی و یوتالوک که جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دادند، مورد جستجو قرار گرفت. ابزار گرد آوری داده سیاهه ی وارسی (چک لیست) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج، از 945 تصویر بازیابی شده، در بین موتورهای جستجوی تخصصی، موتور کاوش سرچینگ رادیولوژی بیشترین دقت و در بین موتورهای کاوش عمومی موتور یاهو با دقت 72 درصد بیشترین دقت را داشتند، بر اساس آزمون کای دو دقت در موتورهای کاوش تخصصی و موتورهای کاوش عمومی در هر یک از کلیدواژه ها تفاوت معناداری با همدیگر وجود نداشت (P>0.05). موتورهای کاوش امنی مدیکال سرچ با 47%، یوتالوک با 41% و بینگ با 36% به ترتیب بیشترین تعداد ریزش کاذب و موتورهای کاوش گوگل با 27%، سرچینگ رادیولوژی با 26% و یاهو با 26% به ترتیب کمترین تعداد ریزش کاذب را داشته اند. در موتورهای جستجوی تخصصی موتور کاوش سرچینگ رادیولوژی و در بین موتورهای کاوش عمومی موتور یاهو بیشترین دقت را داشتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1945

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 578 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    139-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1883
  • دانلود: 

    803
چکیده: 

هوش هیجانی به عنوان موضوع جدید، نقش مهمی در ابعاد زندگی افراد دارد. مطالعات، مبین نقش آن در جنبه های مختلف زندگی، همچون: پیشرفت تحصیلی، سلامت روان، ازدواج و غیره می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی هوش هیجانی و رابطه آن با سلامت عمومی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت انجام گردید. این مطالعه توصیفی تحلیلی، به روش سرشماری بر روی همه دانشجویان پرستاری مشغول به تحصیل در سال 1391-92 انجام شد. جهت تعیین میزان هوش هیجانی از آزمون سیبریا شرینگ و سلامت عمومی از آزمون گلدبرگ استفاده شد. پیشرفت تحصیلی بر اساس نمره معدل ترم قبل دانشجویان، تعیین گردید. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و کای اسکوئر) و استنباطی (آزمون تی استیودنت و ضریب همبستگی پیرسون) صورت گرفت. نتایج نشان داد، میانگین هوش هیجانی 52.60±13.97 و میانگین سلامت عمومی 20.48±10.07 بود. ارتباط معنادار آماری بین هوش هیجانی و سلامت عمومی وجود داشت (P=0.005). سایر یافته ها نشان داد که به جز متغیر علائم بدنی و اضطراب، سایر متغیرهای سلامت عمومی با خرده مقیاس های هوش هیجانی همبستگی معناداری دارند. هر چند اکثر دانشجویان فاقد اختلال روانی هستند، ولی در عین حال استرسورهای متعددی سلامت آن ها را تهدید می کند. لذا پیشنهاد می شود، ضمن فراهم کردن امکان مشاوره، شرایط حاکم بر محیط های آموزش به نحوی اصلاح گردد که باعث محافظت از دانشجویان در برابر اختلالات روانی گردد، نیز در برنامه درسی دانشگاه ها به هوش هیجانی و لزوم ارتقای آن در این قشر از جامعه توجه لازم به عمل آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1883

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 803 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 16
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    147-157
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1287
  • دانلود: 

    702
چکیده: 

هدف اصلی این پژوهش ارزیابی کیفیت عملکرد گروه های آموزشی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول بر اساس الگوی تعالی بنیادی مدیریت کیفیت اروپایی (EFQM) در سال تحصیلی 1392 می باشد. پژوهش حاضر، پژوهش توصیفی و از نظر هدف، کاربردی است. ابزار گردآوری داده های پژوهش دو پرسش نامه استاندارد شده بر اساس الگوی تعالی سازمانی است. این پرسش نامه ها بین تعداد 59 نفر از مدیران گروه ها و اساتید به صورت سرشماری توزیع شدند، هم چنین تعداد 300 نفر از دانشجویان نیز به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ضریب پایایی پرسش نامه اساتید و دانشجویان به ترتیب 0.932 و 0.73 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی، آزمون تی تک گروهی استفاده شد. میانگین امتیاز ارزیابی کیفیت عملکرد گروه های آموزشی مورد مطالعه، در معیار رهبری، 77.20 امتیاز از 100؛ معیار استراتژی، 65.20 امتیاز از 100، معیار کارکنان، 70.20 امتیاز از 100؛ معیار شراکت ها و منابع، 57.20 امتیاز از 100؛ معیار فرایندها، 59.20 امتیاز از 100؛ معیار نتایج مشتری،78.30 امتیاز از 150؛ معیار نتایج کارکنان، 59 امتیاز از 100؛ معیار نتایج جامعه، 58.40 امتیاز از 100 و معیار نتایج کلیدی عملکرد، 100 امتیاز از 150 امتیاز بود. این گروه ها در معیار رهبری بالاترین امتیاز 77.20 و در معیار نتایج مشتری پایین ترین امتیاز 52.18 را کسب کرده اند. کسب 624 از 1000 امتیاز نشان دهنده این است که دانشکده در وضعیت متوسطی قرار دارد. کسب امتیاز 329 از عامل توانمندسازها و 295 از عامل نتایج، گویای آنست که در رابطه با توانمندسازها فعالیت زیادی صورت گرفته است، اما نتایج حاصله کمتر از حد انتظار شده است. بین میزان امتیاز وضعیت موجود و وضعیت مطلوب معیارها در گروه های آموزشی مورد نظر بر اساس مدل تعالی سازمانی، تفاوت معناداری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1287

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 702 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
نویسندگان: 

پاکیزه علی | نظری مریم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    158-164
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2538
  • دانلود: 

    1096
چکیده: 

با توجه به ضرورت توجه به سلامت روان نوجوانان به عنوان آینده سازان کشور، پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و تنظیم هیجانی بر سلامت عمومی دانش آموزان مقطع دبیرستان اجرا شد. در این پژوهش که به صورت تجربی اجرا شد، تعداد هشتاد نفر از دانش آموزان دختر دبیرستان های یاسوج به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه تقسیم شدند. هر کدام از دو گروه آزمایشی در یک دوره هشت هفته ای یکی از آموزش های ذهن آگاهی یا تنظیم هیجانی را دریافت کردند. یک ماه پس از اجرای دوره آموزشی، شرکت کنندگان هر سه گروه، آزمون سلامت عمومی گلدبرگ و هیلیر را تکمیل کردند. تحلیل آماری بر اساس آزمون تی برای گروه های مستقل، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی انجام شد. یافته ها بیانگر سلامت عمومی بالاتر دانش آموزان هر دو گروه آموزش ذهن آگاهی و تنظیم هیجانی در مقایسه با دانش آموزان گروه گواه بود. هم چنین، گروه آزمایشی تنظیم هیجانی نسبت به گروه آزمایشی ذهن آگاهی سلامت عمومی بیشتری را نشان دادند. با عنایت به تاثیر گذاری آموزش ذهن آگاهی و تنظیم هیجانی بر سلامت عمومی دانش آموزان، برگزاری کارگاه های آموزش ذهن آگاهی و تنظیم هیجانی می تواند ارتقاء دهنده سلامت عمومی و به تبع آن کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2538

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1096 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    165-175
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1115
  • دانلود: 

    276
چکیده: 

حداکثر رساندن یادگیری و کاهش استرس دانشجویان تاثیر چشم گیری دارند. هدف از مطالعه حاضر بررسی انتظارات دانشجویان از مربیان و عوامل استرس زای درک شده در طی آموزش بالینی و تئوری در سال 1392 می باشد. در پژوهش مقطعی حاضر تعداد 210 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه به صورت در دسترس وارد مطالعه شدند. جهت گردآوری داده ها از یک پرسش نامه پنج قسمتی پژوهش گر ساخته مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک، انتظارات از مربیان آموزش بالینی (15 سوال) و تئوری (7 سوال)، عوامل استرس زای درک شده در محیط آموزش بالینی (9 سوال) و تئوری (6 سوال) استفاده شد. از 210 شرکت کننده در پژوهش 161 نفر (76.7 درصد) دانشجویان پرستاری و 49 نفر (23.3 درصد) دانشجویان مامایی بودند. مهم ترین انتظار دانشجویان از مربی در محیط آموزش بالینی «نشان دادن درک و همدلی توسط مربیان» و «برقراری ارتباط خوب با دانشجویان» (95.7 درصد) و در آموزش تئوری «ارائه آخرین اطلاعات موجود در مورد درس» بود. (95.2 درصد). رایج ترین عوامل استرس زای درک شده دانشجویان در محیط آموزش بالینی «هشدارهای خشن مربیان در طول دوره» (76.7 درصد) و در طی آموزش تئوری «ترس در رابطه با عدم درک موضوع و پاس کردن امتحان» (75.2 درصد) بود. دستیابی به انتظارات و ادراکات دانشجویان از مربی آموزش بالینی، نظری و عوامل استرس زای درک شده آن ها گامی مهم در ارتقای یادگیری می باشد. اطلاع از این مضمون های تاثیرگذار، عامل مهمی در جهت توسعه مربیان کارآمد و دانشجویان با صلاحیت خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1115

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 276 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    176-184
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1414
  • دانلود: 

    542
چکیده: 

امروزه با حضور فناوری های نوین و تغییر در رسالت کتابخانه ها، آن ها از محلی برای ذخیره و نگهداری کتاب ها به محلی برای ارائه خدمات اطلاعاتی تبدیل شده اند و این امر چالش بررسی و ارزیابی کیفیت و مناسب بودن منابع را نیز در بردارد. این مطالعه به بررسی میزان بهره وری و استفاده از پایگاه های اطلاعاتی کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توسط دانشجویان و اعضای هیات علمی می پردازد. این پژوهش به روش توصیفی انجام گردیده است. جامعه آماری آن پایگاه های اطلاعاتی ابسکو، پاب مد، ساینس دایرکت و اشپرینگر مورد اشتراک کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است. از روش بسامد استفاده، برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. یافته ها حاکی از آن بود بین میزان استفاده از پایگاه های اطلاعاتی تفاوت معناداری وجود دارد و پاب مد دارای بیشترین میزان استفاده می باشد. میزان استفاده از پایگاه های اطلاعاتی در بین کاربران دانشکده های مختلف با توجه به تنوع رشته های تحصیلی تفاوت معناداری دارد به طوری که کاربران دانشکده پزشکی بیشترین و دانشکده دندانپزشک کمترین میزان استفاده را دارند. پایگاه ابسکو و اشپرینگر که به ندرت مقالات متن کامل را ارائه می کنند کمترین میزان استفاده را در بین کاربران داشتند که از لحاظ اقتصادی و زمانی مقرون به صرفه نمی باشد. استفاده از پایگاه های اطلاعاتی امری اجتناب ناپذیر است، اما از آنجا که برخی پایگاه های اطلاعاتی نیاز به پرداخت حق اشتراک دارند، جهت انتخاب و اشتراک آنها باید دقت بیشتری صرف نمود تا هم به صرفه اقتصادی دانشگاه و هم مفیدفایده برای کاربران باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1414

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 542 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    185-190
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2559
  • دانلود: 

    945
چکیده: 

دانشجویان رشته دندان پزشکی علاوه بر استرس های محیط آموزشی در معرض استرس های محیط بالینی نیز قرار می گیرند. اضطراب و افسردگی دو مقوله بسیار مهم در زندگی افراد می باشد. در این پژوهش که به صورت مقطعی مقایسه ای در اردیبهشت سال 1393 انجام شد، سعی شده تا مشخص شود که محیط تا چه حدودی بر روی فرد اثر می گذارد. فرضیه تحقیق اشاره به آن دارد که میزان افسردگی و اضطراب دانشجویان پسر غیر بومی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیشتر از دانشجویان بومی است و در این راستا و برای سنجش این موضوع از دو آزمون معتبر (آزمون افسردگی بک، و آزمون اضطراب کتل) استفاده گردید. روایی و پایایی پرسش نامه ها مجددا مورد ارزیابی قرار گرفت. از کل تعداد 123 نفر دانشجویان پسر شاغل به تحصیل، تعداد 62 نفر که 31 نفر آن ها دانشجویان بومی و 31 نفر دیگر از دانشجویان غیر بومی بودند و سابقه تحصیل آن ها در دانشکده دندان پزشکی بیش از دو سال و از نظر وضعیت اقتصادی نیز دارای شرایط نسبتا متوسطی بودند، به صورت تصادفی ساده و به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آمارهای توصیفی درصد، فراوانی، مد، میانگین و انحراف معیار، آزمون تحلیل واریانس یک راهه، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نسخه 21 نرم افزار آماری SPSS انجام شد و نتایج نشانگر این بود که افسردگی و اضطراب دانشجویان بومی و غیر بومی پسر با یکدیگر تفاوت معناداری ندارد و در یک سطح می باشند. در نتیجه فرضیه پژوهش رد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2559

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 945 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5