مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-6
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    25
  • دانلود: 

    14
چکیده: 

زمینه: از اهداف سیاست گذاران جنایی در اعمال پاسخ های کیفری، بازپروری بزه کار جهت اجتناب از تکرار جرم اوست. هدف از این پژوهش پیدا کردن پاسخ برای این سوال است که ایا در نظر گرفتن این شرط اخلاقی مورد قبول سیستم حقوق کیفری ایران می باشد یا خیر و یا ایا در سایر کشور ها از جمله کشور ترکیه که به نوعی این شرط پذیرفته شده ایا موفق بوده است یا خیر. نتیجه گیری: تعویق صدور حکم نهادی است که می تواند اهداف مدنظر آنان را در اصلاح مجرمین محقق سازد و به تاسی از حقوق فرانسه به نظام کیفری ایران وارد شده است. هدف اصلی این مقاله، تبیین نهاد تعویق صدور حکم در حقوق ایران از منظر اخلاقی و حقوقی می باشد. پژوهش از لحاظ هدف، جزء تحقیقات کاربردی مساله محور و از نظر روش جمع آوری داده ها، کتابخانه ای بوده، اطلاعات جمع آوری شده نیز به روش تحلیلی و توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بررسی ها نشان می دهد که در برخی از کشورها شرط اخلاقی، موافقت متهم با قرار تعویق را تصریح نموده، اما در مواردی به جای ذکر شرایط صدور قرار تعویق، با ارایه ضابطه، تشخیص انطباق آن را با خصوصیات مرتکب و اوضاع جرم ارتکابی به عهده مقام صادرکننده قرار نهاده است، در حالی که قانون مجازات اسلامی، علی رغم عدم تصریح بر رضایت متهم، شرایط نهاد تعویق صدور حکم را دقیق تر احصاء نموده است. در این پژوهش نتایج نشان داد در سیستم حقوقی اخلاق جایگاه ویژه ای دارد و این امر همواره مورد پذیرش واقع شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 25

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 14 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    7-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    35
  • دانلود: 

    18
چکیده: 

زمینه: تنظیم سند رسمی معاملات یکی از وظایف اختصاصی سردفتران اسناد رسمی است که مستلزم بکارگیری و رعایت شرایط ماهوی و شکلی متعددی است. عدم رعایت هر یک از این شرایط می تواند موجب ابطال سند از سوی دادگاه شده و مسیولیت به جبران خسارت سردفتران را در پی دارد. جبران خسارت از سوی سردفتران در مواد مختلفی هم چون ماده 68 قانون ثبت (1310)، ماده 22 قانون دفاتر اسناد رسمی به صورت خاص و مواد 328 تا 335 قانون مدنی به صورت عام آمده است. در این بین، جبران خسارت ناشی از اشتباه و جعل در تنظیم اسناد رسمی علاوه بر مبانی حقوقی دارای مبانی اخلاقی نیز است. به عبارت دیگر، حتی پیش از تشکیل دولت ها نیز زمینه های جبران خسارت در رفتار انسانی دیده می شود و این موضوع اثبات می نماید که جبران خسارت فراتر از زمینه های حقوقی، از زمینه های اخلاقی برخوردار است. در این مقاله با توجه به روش توصیفی-تحلیلی به این موضوع پرداخته ایم که مبانی اخلاقی جبران خسارت ناشی از اشتباه و جعل در تنظیم اسناد رسمی چیست؟ نتیجه گیری: نتیجه تحقیق حاضر آن است که مبانی هم چون حسن نیت، وفای به عهد، منع تقلب و. . . به عنوان مبانی اخلاقی جبران خسارت از اشتباه و جعل در تنظیم اسناد رسمی مورد نظر است. راهکاری که در این جا نیز ارایه شد عبارت است از اینکه اگر در اثر اشتباه در این موارد، خسارتی به فرد زیان دیده وارد شده باشد، راهکار جبران خسارت را می توان از محل حق الثبت وصولی یا به طور عام حقوق دولتی وصولی درنظر گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 35

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 18 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    14-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    27
  • دانلود: 

    11
چکیده: 

زمینه: دلیل در امور کیفری ترسیم کننده خطی است که مراحل مختلف دادرسی کیفری را از لحظه کشف جرم تا صدور حکم به هم پیوند میدهد. به همین علت، عملکرد مجریان عدالت کیفری در تمام نظام های حقوقی، پس از کشف جرم، در حول محور جمع آوری ادله و سپس ارزیابی و سنجش آنها دور میزند و آنچه به عنوان ساز و کاردلیل در امور کیفری مطرح است جستجوی حقیقت مادی مطلق یا واقعیت است. توجه به این امر خطیر در حقیقت ناشی از اهمیتی است که مکاتب اخلاقی به امر آزادی اشخاص و احترام به آن می نهند. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی احترام به آزادی اشخاص و تحصیل دلیل درفقه امامیه وحقوق جزای ایران شکل گرفت. نتیجه گیری: یک اظهار اطلاع ناصحیح، یک گزارش خلاف واقع، یک نوشته مجعول، شهادتی دروغ و یا اظهار نظر کارشناسی بی دقت یا منحرف، ممکن است قاضی را به اشتباه بکشاند و موجبات محکومیت بی گناهی را فراهم سازد. تاکید مکاتب اخلاقی بر ضرورت پایبندی به حقوق شهروندی و احترام به آزادی های اشخاص در تمام مراحل دادرسی، ضرورت و اهمیت پرداختن به موضوع تحصیل دلیل را دوچندان می سازد. در دادرسی کیفری، آنچه باعث تجسم بخشیدن به عدالت کیفری است، حضور فعال دادرسی در کاوش ادله و دست یازیدن به واقعیت است. اصل آزادی دلیل، باید در پرتو ضوابط قانونی تعیین و حدود و اعتبارات آن معلوم گردد. و در یک رویکرد کلی، چارچوب حقوقی اصل آزادی دلیل از یک طرف به مرزهای دلیل مشروح و طرف دیگر به مرزهای مشروعیت تحصیل محدود شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 27

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    21-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    57
  • دانلود: 

    99
چکیده: 

زمینه: مشکلات و مسایل اخلاقی مربوط به رفتار افراد جامعه و به طور خاص زندانیان ازجمله نافرمانی و گستاخی نسبت به زندانبانان، مسیولان و سایر زندانیان، بداخلاقی های رایج در روابط دوستانه و خشونت های درون زندان از معضلات جدیدی هستند که یافتن راه حل برای آن ها، توسل به اندیشه های نو در قلمرو اخلاق را می طلبد. این پژوهش باهدف بررسی نقش ویژگی های شخصیتی پاتولوژیک مبتنی بر ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانیDSM-5 (PID-5) در بی تفاوتی اخلاقی زندانیان شهر بیرجند انجام شد. روش: نوع پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه زندانیان شهر بیرجند به تعداد 4200 نفر بودند که از بین آن ها به روش نمونه گیری در دسترس 300 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ویژگی های شخصیتی پاتولوژیک مبتنی بر DSM-5 (PID-5) و مقیاس بی تفاوتی اخلاقی بود و داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین بی تفاوتی اخلاقی و ویژگی های شخصیت پاتولوژیک رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. بیشترین مقدار همبستگی بین بی تفاوتی از طریق عقلانی سازی و ستیزه گری و کمترین همبستگی بین بی تفاوتی از طریق شخصیت زدایی با روان پریشی گرایی مشاهده شد (01/0p <). به علاوه مشخص شد که از بین ابعاد پاتولوژیک شخصیت فقط دو بعد ستیزه گری و گسیختگی تبیین کننده واریانس بی تفاوتی های اخلاقی هستند و این دو بعد روی هم به ترتیب 20، 18 و 26 درصد واریانس بی تفاوتی از طریق شخصیت زدایی، بی تفاوتی از طریق بی مسیولیتی و بی تفاوتی از طریق عقلانی سازی را تبیین می کنند. نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر نشان دهنده نقش ویژگی های شخصیتی پاتولوژیک در بی تفاوتی اخلاقی بود و می توان از طریق تعدیل و اصلاح این ویژگی های پاتولوژیک شخصیتی بی تفاوتی اخلاقی را کاهش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 57

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 99 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    36-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    139
  • دانلود: 

    570
چکیده: 

زمینه: توجه به سواد و اخلاق زیست محیطی در کشاورزی نقش تعیین کننده در حفاظت از طبیعت و منابع تولید دارد. در صورت عدم برخورداری کشاورزان از سواد زیست محیطی، انتظار می رود صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد شود. پژوهش حاضر با هدف سنجش سواد زیست محیطی و رابطه آن با اخلاق زیست محیطی در بین کشاورزان شهرستان تربت حیدریه انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی 3000 کشاورز بخش مرکزی شهرستان تربت حیدریه بودند که تعداد 250 نفر از آنان با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود. اطلاعات بدست آمده با نرم افزار SPSS-19 توسط آماره های توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و همبستگی) و استنباطی (رگرسیون) مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد دانش، رفتار، نگرش و اخلاق زیست محیطی پاسخگویان در وضعیت مطلوب قرار دارد. همچنین بین سواد زیست محیطی و هر یک از مولفه های آن یعنی دانش، نگرش و رفتار و اخلاق زیست محیطی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. همچنین دانش زیست محیطی حدود 12 درصد، نگرش زیست محیطی 21 درصد و رفتار زیست محیطی 33 درصد توانایی پیش بینی اخلاق زیست محیطی را دارند. نتیجه گیری: بین سواد زیست محیطی کشاورزان و هر یک از مولفه های آن یعنی دانش، نگرش و رفتار و اخلاق زیست محیطی آنان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد، در نتیجه برای بهبود و ارتقای اخلاق زیست محیطی کشاورزان، توجه به افزایش سطح دانش، بهبود نگرش و تقویت رفتار زیست محیطی آنان از طریق آموزش و در نظر گرفتن مشوق ها و انگیزه های مناسب، ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 139

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 570 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    45-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    58
  • دانلود: 

    22
چکیده: 

زمینه: از عوامل موثر بر افزایش کیفیت تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای خاص، رفتارهای همدلانه آموزش دهندگان است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای فاصله روان شناختی در رابطه بین هویت اخلاقی و هویت معنوی با همدلی انجام شده است. روش: مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی است، که از جامعه کارکنان آموزش کودکان استثنایی استان چهارمحال و بختیاری، 191 کارمند با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه همدلی، هویت اخلاقی، هویت معنوی و فاصله روان شناختی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارAMOS انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد، مدل این پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به یافته ها، فاصله روان شناختی نقش واسطه ای در رابطه هویت اخلاقی و هویت معنوی با همدلی داشت. به این معنا که با افزایش هویت اخلاقی و هویت معنوی، فاصله روان شناختی کاهش یافته و از این طریق، همدلی افزایش یافته است. نتیجه گیری: پژوهش حاضر با ارایه الگویی از همدلی نشان داد که هویت اخلاقی و هویت معنوی از طریق فاصله روان شناختی، رفتارهای همدلانه را تحت تاثیر قرار می دهد. بر این اساس، می توان با فراهم آوردن زمینه کاهش باورهای عدم رعایت حریم اخلاقی و جهت گیری غلبه اجتماعی، آنان را در جهت رفتارهای نوع دوستانه و همدلانه، سوق داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 58

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 22 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    53-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    39
  • دانلود: 

    24
چکیده: 

زمینه: مشارکت کارکنان در سازمان و شنیدن صدای آنها، یکی از راه های هم افزایی و تقویت روحیه انتقادپذیری و کار تیمی با هدف افزایش بهره وری در سازمان هاست. هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی مولفه های اخلاقی مشارکت در رفتار آوایی کارکنان است. روش: روش پژوهش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان، دانشگاه های کرمانشاه، همدان و کردستان بود(1585 نفر). در بخش کیفی به صورت هدفمند و بر مبنای اصل اشباع نظری تعداد 35 نفر از کارکنان مورد مصاحبه قرار گرفتند. در بخش کمی بر اساس جدول کرجسی و مورگان 310 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی جهت شناسایی عامل های زیر بنایی مشارکت کارکنان در رفتار آوایی، سپس تحلیل عاملی تاییدی به منظور تعیین میزان توان مدل عاملی استفاده شد. یافته ها: نتایج بخش کیفی در قالب 38 مضمون فرعی، و 10 مضمون اصلی دسته بندی شد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی مضامین فرعی، در قالب 7 عامل زیربنایی توانمندی و قابلیت حرفه ا ی، معیارهای ارزیابی عادلانه، سبک رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی پایدار، وجدان کاری، جو اخلاقی حامی مشارکت و اعتقادات و باورهای فردی مشخص شدند. در بخش تاییدی نیز مدل ارتباط عامل ها با رفتار آوایی، برازش مناسبی داشت، که نشان از مناسب بودن عامل ها در توسعه رفتار آوایی دارد. نتیجه گیری: توسعه آوا و استفاده از مزایای آن نیازمند تقویت مولفه های اخلاقی و ترغیب کارکنان به مشارکت سازمانی و کاربست مولفه های اخلاقی در آوا و بیان نظرات آنان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 39

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 24 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    62-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    29
  • دانلود: 

    13
چکیده: 

زمینه: تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل برون سازمانی موثر بر اخلاق پژوهشی در راستای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل انجام گردیده است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی، توصیفی، همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل به تعداد 537 نفر و تعداد نمونه آماری 172 نفر می باشد که با روش نمونه گیری طبقه ای و با استفاده از فرمول کوکران به دست آمده است. برای گردآوری داده ها نیز از ابزار پرسشنامه ساختارمند استفاده شده است. از جمله روش های آماری استفاده شده در پژوهش حاضر، مدل سازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونه ای می باشد. یافته ها: میزان بکارگیری و توجه به ارتقای اخلاق پژوهشی در راستای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی پایین تر از میانگین نظری است. در سوال، میزان اهمیت ارتقای اخلاق پژوهشی در راستای تجاری سازی، میانگین کلی گویه ها در وضعیت مطلوب برابر 44/3 می باشد. در سوال، سهم هر یک مولفه های ارتقاء اخلاق پژوهشی در راستای تجاری سازی تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین بار عاملی گویه های در نظر گرفته شده برای اندازه گیری «برون سازمانی» مربوط به گویه شماره 43 با وزن 90/0 و کمترین بار عاملی مربوط به گویه شماره 46 با وزن 41/0 است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد مولفه های برون سازمانی موثر بر اخلاق پژوهشی در راستای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی پایین تر از میانگین است و با وضع مطلوب تفاوت معنی داری دارد. از نتایج این تحقیق می توان در سیاست گذاری تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در برنامه های آموزش عالی استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 29

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 13 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    72-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    26
  • دانلود: 

    11
چکیده: 

زمینه: هدف از پژوهش حاضر ارایه مدل پارادایمی نهادینه سازی اخلاق حرفه ای در اعضای هیات علمی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بود. روش: روش تحقیق در پژوهش حاضر، کیفی و با استفاده از رویکرد نظام مند نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین می باشد. جامعه آماری اساتید و خبرگان دانشگاهی در حوزه اخلاق حرفه ای بودند که نمونه گیری پژوهش به روش هدفمند از نوع گلوله برفی می باشد. برای تعیین اعتبار مصاحبه ها از دو روش لینکلن و گوبا و همچنین شاخص پایایی بازآزمون بین کدگذاری ها در دو فاصله زمانی استفاده شد. یافته ها: مفاهیم شناسایی شده در قالب شش مقوله اصلی 1. شرایط علی (عوامل شخصیتی، عوامل فردی، عوامل علمی (دانشی) و عوامل اخلاقی)؛ 2. مقوله مرکزی (نهادینه سازی اخلاق حرفه ای)؛ 3. راهبردها (کیفی سازی ارتقاء، نظارت و کنترل بهینه، و فرآیند جذب)؛ 4. عوامل زمینه ای (ارتباط موثر، ویژگی های انگیزشی، تخصص گرایی، و ارزشیابی عادلانه)؛ 5. عوامل مداخله گر (عوامل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی)؛ و 6. پیامدها (جلب اعتماد و احترام، تسری اخلاق، عملکرد بهینه، و ایجاد فرهنگ رقابت مثبت) دسته بندی و از ارتباط آنها مدل پارادایمی پژوهش ایجاد شد. نتیجه گیری: توجه به مضامین ارایه شده و پیاده سازی آنها می تواند موجب پیامدهای مثبتی از جمله عملکرد بهینه اعضای هیات علمی، تسری اخلاق در دانشکده های علوم ورزشی، جلب اعتماد متقابل بین دانشجویان و اساتید، و نهایتا ایجاد فرهنگ رقابت در فضایی مثبت و اخلاقی گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 26

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    81-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    127
  • دانلود: 

    80
چکیده: 

زمینه: اخلاق به عنوان عاملی موثر در رفع بحران های زیست محیطی مورد توجه قرار گرفته و راه جلوگیری از تخریب محیط زیست احیای ارزش های اخلاقی است. از این رو آگاه سازی عمومی جامعه در رابطه با ارزش و اهمیت محیط زیست جهت توسعه اخلاق زیست محیطی، ضروری است. روش: پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، و از منظر گردآوری اطلاعات و داده ها از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری مطالعه، 245 نفر از کارکنان پتروشیمی شهرستان مرودشت بوده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 150 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد است. امتیازدهی پرسشنامه به صورت لیکرت 5 گزینه ای بود. داده ها با بهره گیری از فن مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد روش حداقل مربعات جزیی و با استفاده از نرم افزار Smart PLS 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج حاصل از مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد، دانش، نگرش، رفتار و پذیرش مسیولیت زیست محیطی رابطه مثبت و معناداری با توسعه اخلاق زیست محیطی دارند. از این میان پذیرش مسیولیت زیست محیطی با ضریب مسیر816/0 و ضریب معنا داری 507/27 بیشترین رابطه و دانش زیست محیطی با ضریب مسیر 233/0 و ضریب معنا داری 168/2 کمترین رابطه را با توسعه اخلاق زیست محیطی دارد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های تحقیق، در صورتی که دانش، نگرش و رفتار زیست محیطی در افراد تقویت شود، احساس مسیولیت بیشتری نسبت به محیط زیست اطراف خود پیدا می کنند و در حل بحران های زیست محیطی تلاش می کنند به این ترتیب اخلاق زیست محیطی در جامعه توسعه می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 127

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 80 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    90-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    32
  • دانلود: 

    25
چکیده: 

زمینه: حضور مدیران اخلاق مدار می تواند اثرهای گسترده ای برای سازمان داشته باشد. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط رهبری اخلاقی با خودکارآمدی، احترام و رابطه بین مدیران و کارکنان در مدیران و حسابداران صنعتی استان هرمزگان است. رهبری اخلاقی نمود رفتار مناسب در اعمال شخصی و روابط میان فردی و گسترش چنین رفتارهایی به وسیله ارتباط های دوجانبه، تشویق و تصمیم گیری است. خودکارآمدی نیز به باور فرد از قابلیت های خود برای موفقیت، اشاره دارد. همچنین، احترام به صورت چیزی که نشان دهنده قضاوت فرد از وضعیت خود در گروه است، تعریف می گردد. رابطه مدیران و کارکنان نیز بیان گر کیفیت روابط آنان است. روش: این پژوهش کاربردی بوده و جامعه آن را کل مدیران و حسابداران صنعتی استان هرمزگان تشکیل می دهد. همچنین، دوره زمانی موردمطالعه سال 1396 است. نمونه برگزیده شامل 106 نفر است که با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند. برای بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استفاده شد. . برای آزمون فرضیه های پژوهش نیز پس از بررسی نرمال بودن داده ها، از رگرسیون خطی استفاده شد. یافته ها: یافته های حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان می دهد که بین رهبری اخلاقی و خودکارآمدی، احترام و رابطه بین مدیران و کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، می توان ادعا نمود که با افزایش سطح رهبری اخلاقی، خودکارآمدی، احترام و کیفیت رابطه بین مدیران و کارکنان افزایش خواهد یافت. درنتیجه، پیشنهاد می شود که برای افزایش سطح خودکارآمدی، احترام و رابطه بین مدیران و کارکنان که مقوله بااهمیتی در کارایی سازمانی است، به رهبری اخلاقی توجه ویژه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 32

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 25 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمدی قشلاق پریوش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    97-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    82
  • دانلود: 

    53
چکیده: 

زمینه: توجه به امر اخلاق در حوزه آموزش تضمین کننده سلامت فرآیند یاددهی-یادگیری است. از این رو پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین الگوی اخلاق مداری حرفه ای در مدارس سمپاد شکل گرفت. روش: تحقیق حاضر در زمره پژوهش های کیفی بوده و با روش گرندد تیوری انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معلمان مدارس سمپاد استان آذربایجان غربی بود که حداقل 5 سال سابقه خدمت داشته که 10 نفر از آنها به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. در نهایت داده ها با روش کدگذاری سه گانه در نرم افزار Maxqda مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش، 152 کدباز اولیه، 89 کد انتخابی و 79 کد مستخرج نهایی در قالب 17 مفهوم و 6 مقوله اصلی دسته بندی شد. نتیجه گیری: در پژوهش حاضر مشخص شد اخلاق مداری حرفه ای تحت تاثیر یکسری شرایط علی همچون عدم تبعیض، دانش فنی معلمان، رضایت از پست سازمانی، نحوه عملکرد و آموزش مدیران، ارتباطات بین سازمانی، عدم موازی کاری، مشارکت در تصمیم سازی و شایسته سالاری و تحت تاثیر بستر هایی چون سلامت محیطی، برنامه ریزی شفاف، مبارزه با فسادو درگیر کردن بخش های بازرسی شکل می گیرد. توجه به اخلاق مداری در مدارس بی شک منجر به بهبود کیفیت زندگی کاری و عملکرد شغلی، کاهش رفتار مخرب و فساد اداری، شفافیت سازمانی خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 82

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 53 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    104-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    21
  • دانلود: 

    11
چکیده: 

زمینه: مسیولیت اجتماعی در رابطه با رعایت هنجارها، ارزش ها و هنجارها و اصول اخلاقی جامعه و تامین هدف های سازمان است. لذا، هدف از انجام این پژوهش استخراج متغیر ها و شاخص های مسیولیت اجتماعی در دانشگاه های آزاد اسلامی است. روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ رویکرد کیفی است. جامعه پژوهش متخصصان و خبرگان حوزه های فرهنگی-اجتماعی و اخلاقی دانشگاه آزاد اسلامی است که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با 18 نفر از آنان مصاحبه نیمه ساختار مند انجام شد. روش تحلیل داده های تحقیق تکنیک دلفی بود که جمع آوری داده ها طی سه راند متوالی انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده ازشاخص های توصیفی میانگین، انحراف معیار، ضریب توافقی کندال و بهره گیری از نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: نتایج حاصل از این پژوهش شناسایی 9 مولفه و 64 شاخص در زمینه مسیولیت پذیری اجتماعی بود. مولفه ها.: شامل مسیولیت علمی و آموزشی، مسیولیت اقتصادی، مسیولیت عمومی در قبال اجتماع و جوامع محلی، مسیولیت قانونی، مسیولیت توسعه، مسیولیت اخلاقی، مسیولیت محیط زیستی، مسیولیت سازمانی، مسیولیت فناوری بودند که همگی بالاتر از حد متوسط بر آورد شدند. نتیجه گیری: مسیولیت علمی و آموزشی، اخلاقی و عمومی اثرات بیشتری در مسیولیت اجتماعی نسبت به سایر مولفه ها ایفا کرده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 21

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    111-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    42
  • دانلود: 

    18
چکیده: 

زمینه: یکی از مهم ترین اهداف اقتصادی کشورها، ایجاد شرایط لازم جهت ارتقاء توسعه اقتصادی مستمر و باثبات است. رفع بنیادی فساد، ترغیب آزادی اقتصادی و محیط کسب و کار در راستای انگیزه های عملی رشد و توسعه اقتصادی جز با پیوند روزافزون اخلاق اقتصادی میسر نخواهد شد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فساد اخلاقی، محیط کسب و کار و شاخص های اقتصادی مربوطه با رشد و توسعه اقتصادی است. روش: روش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع همبستگی است. شاخص های کلان اقتصادی نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت، تورم، فساد، محیط کسب و کار، نرخ رشد جمعیت، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و شاخص رشد اقتصادی هستند و کشورهای گروه D8 به عنوان جامعه آماری انتخاب شده اند که سال های 2017-2000 به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری داده های بانک جهانی، موسسه فریزر و هریتچ و موسسه بین المللی شفافیت بود. جهت آزمون نیز از روش آماری pooled data با استفاده از نرم افزار استاتا استفاده شده است. یافته ها: برازش مدل تحقیق که در برگیرنده یک فرضیه اصلی بود مورد تایید قرار گرفت. اخلاق، محیط کسب و کار و مولفه های اقتصادی رابطه معناداری با رشد و توسعه یافتگی دارند و در طی زمان رابطه بلندمدت تایید می شود. نتیجه گیری: طبق تخمین مشخص شد تمامی متغیرها در سطح پایدار می باشند و رشد اقتصادی با نرخ رشد جمعیت، نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت، سرمایه گذاری خارجی و محیط کسب و کار رابطه مثبت و معنادار و با فساد اخلاقی و تورم، رابطه منفی و معناداری دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 42

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 18 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    119-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    36
  • دانلود: 

    22
چکیده: 

زمینه: با توجه به مشکلاتی که بازاریابان ورزشی با برندهای داخلی روبرو هستند، توجه به اخلاق در بازاریابی اجتماعی در جهت بهبود وضعیت خرید مصرف کنندگان می تواند موثر باشد. ازین رو پژوهش حاضر با هدف نقش اخلاق در بازاریابی اجتماعی بر ترغیب نخبگان ورزشی به برندهای داخلی تدوین شده است. روش: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه نخبگان ورزشی بودند که تعداد 206نفر بر اساس اصول تعیین حجم نمونه و روش دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه اخلاق در بازاریابی اجتماعی و تصمیم به خرید مصرف کنندگان استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با نرم افزار spss و Amos استفاده شد. یافته ها: نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان دادبین اخلاق در بازاریابی اجتماعی و ابعادش با ترغیب نخبگان ورزشی به خرید برندهای داخلی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که تنها مشتری مداری و رعایت اصول و ارزش های اخلاقی در فروش بر ترغیب نخبگان ورزشی به خرید برندهای داخلی تاثیر مثبت معناداری دارند که مشتری مداری(858/0=β, )نسبت به رعایت اصول و ارزش های اخلاقی در فروش(345/0=β, )تاثیر بیشتری بر ترغیب نخبگان ورزشی به خرید برندهای داخلی دارد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج رعایت اصول اخلاقی در بازاریابی اجتماعی از سوی عوامل اجرایی کسب وکارهای برندهای ورزشی می تواند در شکل دهی رفتار و ترغیب به خرید مصرف کنندگان و نخبگان ورزشی تاثیر داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 36

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 22 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    127-132
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    35
  • دانلود: 

    13
چکیده: 

زمینه: مصرف آگاهانه یکی از الگوهایی است که در راستای تحقق مصرف اخلاقی در جامعه قابل طرح می باشد. هدف از تحقیق حاضر شناسایی ابعاد رفتاری مصرف آگاهانه به عنوان الگویی متناسب با مصرف اخلاقی در جامعه می باشد. روش: تحقیق حاضر مبتنی بر سنت تحقیقات کیفی و به روش نظریه زمینه ای انجام شده است. جامعه تحقیق اساتید دانشگاه و پژوهشگران حوزه رفتار مصرف کننده می باشند که از میان آنان 22 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار مصاحبه عمیق استفاده شده و مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرده اند. برای تحلیل داده ها از روش کدگذاری باز، انتخابی و محوری استفاده شده است. یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهند ابعاد رفتاری مصرف آگاهانه شامل مطابقت رفتار فرد با ارزش ها و اصول اخلاقی، پرهیز از رفتارمصرف نمایشی، میانه روی در مصرف، پرهیز از مصارف زیان آور، پرهیز از رفتار مصرف تکراری، پرهیز از رفتار مصرف اکتساب جویانه، مطابقت رفتار خرید با توان مالی خانواده، خودداری از خریدهای ناشی از چشم و هم چشمی، تمرکز بر خریدهای ضروری، مصرف محصولات دوستدار محیط زیست و دوراندازی مسیولانه کالاها می باشد. نتیجه گیری: تحقیق حاضر ابعاد رفتاری مصرف آگاهانه را به عنوان رویکردی همسو با مصرف اخلاقی در جامعه شناسایی نموده است؛ نتایج تحقیق می تواند برای شناسایی، برنامه ریزی و ارایه راهکارهای مرتبط با ترغیب مصرف کنندگان به مصرف آگاهانه مورد توجه محققین، شرکت ها، دولت و سازمان های سیاست گذار عمومی قرار بگیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 35

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 13 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    133-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    27
  • دانلود: 

    14
چکیده: 

زمینه: امروزه رسانه های اجتماعی بخشی جداییناپذیر از جامعه مدرن میباشند که برای دستیابی به مشتریان وفادار به یک صنعت بزرگ خصوصا برای شرکت ها تبدیل شده اند. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر روابط اخلاقی برند-مشتری است و ارایه یک مدل در این رابطه است. روش: روش تحقیق مورد استفاده، روش تحقیق ترکیبی می باشد. در بخش کیفی از روش دلفی استفاده شد. جامعه آماری نخبگان و اساتید دانشگاهی و متخصصین حوزه بازاریابی و رفتار مصرف کننده بودند که از میان آنها با روش نمونه گیری هدفمند 10 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه بود که در نهایت با استفاده از تکنیک دلفی متغیرهای مدل شناسایی شد. در بخش کمی روش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق کاربران شبکه های اجتماعی، متخصصان بازاریابی و مدیران کسب و کارهای فعال در محیط آنلاین سطح شهر تهران بودند که تعداد 384 نفر با روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحلیل پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. داده ها با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان می دهد که منافع تجربی و عملکردی شبکه های اجتماعی بر روابط اخلاقی برند-مشتری تاثیر معناداری دارد. همچنین شبکه های اجتماعی با میانجی گری تجربه برند آنلاین بر روابط اخلاقی برند-مشتری تاثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: ابعاد شبکه های اجتماعی (منافع تجربی، منافع عملکردی) نقش مهمی در تعیین روابط اخلاقی برند-مشتری ایفا می کنند و همچنین روابط اخلاقی برند-مشتری هم خود به تنهایی بر روی ابعاد خود (عشق، تعهد، وابستگی، مسیولیت پذیری و اعتماد) تاثیر موثر و مهمی می گذارد. مشتریان و برند تحت شرایط مختلف، رفتارهای متفاوتی دارند و انگیزه های آنها متفاوت است. بنابراین عوامل مختلفی ممکن است از لحظه ای که فرد اطلاعاتی به صورت آنلاین از طریق شبکه های اجتماعی دریافت می کند تا پایان، مداخله کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 27

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 14 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    140-145
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    85
  • دانلود: 

    36
چکیده: 

زمینه: سازمان های ارایه دهنده محصولات و خدمات از مدیریت دانش و شیوه ارتباطی به عنوان فاکتورهای رقابتی کلیدی در اقتصاد جهانی یاد می کنند و برای حضور موفق در بازار آنها را مدنظر قرار می دهند. هدف از این پژوهش، تحلیل رابطه مدیریت دانش و اخلاق با وفاداری مشتری در بانک های منتخب است. روش: این پژوهش کاربردی و توصیفی بود و از روش های همبستگی استفاده شد. جامعه آماری، شامل مشتریان دایمی شعب بانک های ملت، ملی، پاسارگاد و تجارت شهر تهران بود که از میان آنها 1000 نفر با روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود. روش تجزیه و تحلیل مورد استفاده در این پژوهش، مدل معادلات ساختاری SEM می باشد. برای بررسی رابطه بین متغیرها، پس از جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه، از نرم افزار آماری AMOS 22 استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیل پرسشنامه از نرم افزار SPSS 22 استفاده شده است. یافته ها: براساس یافته های پژوهش، مدیریت دانش و اخلاق با وفاداری مشتری در ارتباط است و برطبق آزمون های برازندگی مدل، هر چهار بانک از مدل برازش نسبتا خوبی برخوردار هستند. نتیجه گیری: نتایج حاصل شده نشان می دهد مقوله های مدیریت دانش و اخلاق مدیریت نقش مهمی در ایجاد مشتریان وفادار دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 85

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 36 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    146-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    23
  • دانلود: 

    1
چکیده: 

زمینه: رعایت اخلاق در برندسازی به رویکرد برنده-برنده به کار می رود. این امر در فرهنگ اسلامی بیش از پیش اهمیت دارد. پس هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر برند سازی اخلاقی-اسلامی برای ورود به بازارهای بین المللی در کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی می باشد. روش: تحقیق در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. بخش کیفی مبتنی بر تیوری داده بنیاد بود جامعه آماری، خبرگان، متخصصان و اساتید در زمینه بازاریابی بود که 14 نفر به روش گلوله برفی انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته اطلاعات جمع آوری شد. داده های کیفی با روش کدگذاری باز و محوری مورد تحلیل قرار گرفت. در مرحله کمی، روش توصیفی-همبستگی بود. از جامعه مدیران و کارشناسان بازاریابی کسب و کار کوچک و متوسط صنایع غذایی کشور نمونه ای به تعداد 364 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شد. ابزار پرسشنامه محقق ساخته بود و برای تحلیل داده های کمی از تحلیل عاملی تاییدی، معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS22 و Amos22 استفاده گردید. یافته ها: تحلیل داده های کیفی نشان داد که سه مولفه اصلی و پانزده زیر مولفه و پنجاه و یک شاخص مقوله برندسازی اخلاقی-اسلامی را تشکیل می دهد. همچنین عوامل موثر بر برندسازی اخلاقی-اسلامی در 6 مولفه و بیست ویک زیر مولفه دسته بندی شدند. نتایج تحلیل کمی نشان داد که مدل تحقیق از نظر شاخص های معناداری و برازش مورد تایید است. نتیجه گیری: از مهم ترین عوامل موثر بر برندسازی اخلاقی-اسلامی می توان به سیستم ارزشهای اخلاقی و سبک زندگی، خودپنداره، دامنه کاربرد، میزان تقاضا، انگاره اشاره کرد که طبق این تحقیق سیستم ارزشهای اخلاقی و سبک زندگی موثرترین عوامل در برندسازی اخلاقی-اسلامی هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 23

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    155-165
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    74
  • دانلود: 

    36
چکیده: 

زمینه: به عنوان یک الزام در دهه های اخیر، در تدوین استراتژی های مسیولیت های اخلاقی، می بایست توسعه پایدار نیز لحاظ گردد. از این رو، هدف از این پژوهش طراحی الگوی اخلاق مداری و مسیولیت اجتماعی با رویکرد توسعه پایدار می باشد. روش: پژوهش حاضرکاربردی و از نظر روش آمیخته می باشد. در مرحله کیفی که با رویکرد داده بنیاد شکل گرفت جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و مدیرانی است آشنا با مولفه های اخلاق و مسیولیت اجتماعی، می باشد. تعداد 40 نفر از آنها به صورت هدفمند و گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه بود. روش تحلیل داده ها روش های سه گانه کدگذاری بود. در مرحله کمی جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی می باشد. تعداد 166 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از بین کلیه کارکنان انتخاب گردید. برای گردآوری داده های از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدل ساختاری تحلیل مسیر با نرم افزارهای SPSS و SMART PLS استفاده شد. یافته ها: در بخش کیفی از میان 155 مفهوم 24کد محوری شناسایی و مدلی شامل شرایط علی، شرایط زمینه ای، مداخله گرها، راهبردها و پیامدها حاصل شد. همچنین نتایج در بخش کمی نشان داد که مداخله گرها بر راهبردها(27/0-= β, ، 56/5 =t) اثر منفی و معناداری دارد. همچنین شرایط علی بر راهبردها(61/0 = β, ، 36/13 =t) اثر مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین شرایط زمینه ای بر راهبردها(65/0 = β, ، 58/11 =t) اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین راهبردها بر پیامدها(98/0 = β, ، 31/354 =t، 00/0p=) اثر مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: اخلاق و رویکردهای اخلاقی جزء لاینفک نظام های مدیریتی نوین می باشد. امروزه تفاوتی نمی کند که در مورد سازمانی های خدماتی صحبت می کنیم یا تولیدی؛ در همه حالات این انتظار وجود دارد که مدیران سازمان ها با نگاهی اخلاق مدارانه و اتخاذ رویکردهای برد-برد در قبال جامعه، به سمت توسعه پایدار حرکت کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 74

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 36 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    166-171
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    40
  • دانلود: 

    13
چکیده: 

زمینه: حکمرانی خوب و اخلاق مدار به عنوان یکی از عوامل پیشران رشد و توسعه اقتصادی در نظام پولی کشورها مطرح شده است و نظر سیاستگذاران نظام بانکداری را به منظور بهبود بهره وری و ثبات مالی به خود جلب نموده است. مقاله حاضر نیز ضمن طبقه بندی اخلاق، به بررسی کارکرد آن در رابطه بین حکمرانی و ثبات مالی بانک ها پرداخته است. به عبارت دیگر بانک های اسلامی و متعارف به ترتیب به عنوان محیط اخلاق مبتنی بر شریعت و اخلاق متعارف درنظر گرفته شد. روش: روش تحقیق از نوع کمی-توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را بانک های کشورهایی تشکیل می دهد که علاوه بر بانکداری متعارف، خدمات بانکداری اسلامی را نیز به مشتریان ارایه می دهند. نمونه پژوهش شامل بانک های کشورهای امارات متحده عربی، مالزی، قطر، بحرین و اندونزی انتخاب و ایران نیز به دلیل شرایط خاص در نظام پولی به محیط پژوهش اضافه شد. روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی بود. با مراجعه به اسناد، مدارک و مطالعات کتابخانه ای، داده ها جمع آوری و با انجام آزمون آماری رگرسیون نتایج تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد در بانک هایی که اخلاق مبتنی بر شریعت حاکم است ثبات سیاسی و اثربخشی دولت با ثبات مالی رابطه معنی داری دارد. همچنین در بانک هایی که اخلاق متعارف حاکم است حاکمیت قانون و کنترل فساد با ثبات مالی رابطه معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: افزایش کیفیت خدمات عمومی، کاهش بروکراسی، حذف جهت دهی منابع مالی با فشارهای سیاسی و کنترل اختلافات فرقه ای به ثبات مالی بانک های اسلامی و تقویت اخلاق مبتنی بر شریعت کمک خواهد کرد. همچنین بانک های متعارف نیز با اهتمام بر خودکنترلی ذینفعان می توانند به ایجاد ثبات مالی و بهبود اخلاق سهیم باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 40

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 13 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    172-175
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    119
  • دانلود: 

    59
چکیده: 

زمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک رهبری اخلاقی و شفافیت سازمانی با چابکی سازمانی دانشگاه بوعلی سینا انجام شده است. روش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان به حجم777 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 260 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده پرسشنامه و بهره گیری از نرم افزار آماری اس پی اس اس و لیزرل با روش معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد بین سبک رهبری اخلاقی و شفافیت سازمانی با چابکی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین علاوه بر رابطه بین متغیرها، سبک رهبری اخلاقی و مولفه های آن پیش بینی کننده شفافیت سازمانی و چابکی سازمانی و مولفه های آنها است. نتیجه گیری: به طور کلی می توان گفت مدیران با برخورداری از ویژگی های مطلوب سبک رهبری اخلاقی می توانند بطور ویژه و موثر، موجب افزایش شفافیت سازمانی و ارتقای چابکی سازمانی گردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 119

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 59 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    176-179
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    15
  • دانلود: 

    7
چکیده: 

زمینه: آموزش الکترونیکی، علی رغم گسترش و فواید فراوان، منجر به ایجاد شکاف دیجیتالی و به تبع آن، بی عدالتی آموزشی شده است از اینرو هدف تحقیق حاضر، ساخت ابزار و سنجش بی عدالتی در آموزش الکترونیکی است. روش: روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است که جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه دانشجویان واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی است و شیوه نمونه گیری، طبقه ای متناسب با حجم بوده که بر اساس فرمول کوکران تعداد 302 نفر به طور تصادفی برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته ابعاد و مولفه های بی عدالتی در آموزش الکترونیکی است که از روایی محتوایی برخوردار بوده و ضریب اعتبار آن بر اساس آلفای کرونباخ برابر 94/0 بدست آمده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین) و استنباطی (تحلیل عاملی و آزمون t) استفاده شده است. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد، ابعاد ابزار سنجش بی عدالتی در آموزش الکترونیکی شامل توزیع نامناسب امکانات سخت افزاری، توزیع نامناسب امکانات نرم افزاری، توانایی های ناهمسان دانشجویان، اجرای ضعیف قوانین و مقررات مرتبط با تخلفات علمی و پژوهشی، عدم امکان اجرای مناسب برنامه های آموزشی و درسی الکترونیکی در تمامی دروس و رشته ها و عدم امکان ارزشیابی الکترونیکی مناسب در تمامی دروس و رشته ها است که این ابعاد 82 درصد از درصد واریانس ابزار را تبیین می کند و میزان بی عدالتی در آموزش الکترونیکی در جامعه مورد مطالعه (57/3)، بیشتر از میانگین نظری (3) است. نتیجه گیری: از طریق توزیع عادلانه امکانات سخت و نرم افزاری، ارتقاء توانایی های دانشجویان، رعایت اخلاق علمی و پژوهشی، توسعه امکان اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزشی و درسی در تمامی رشته ها، می توان به گسترش اخلاق در آموزش عالی یاری رساند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 15

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    180-184
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    15
  • دانلود: 

    8
چکیده: 

زمینه: امروزه بازاریابی به موضوع مورد علاقه از دیدگاه تحقیقات اخلاقی تبدیل شده است، ازین رو پژوهش حاضر با هدف بررسی بازاریابی کمین در لیگ برتر فوتبال جمهوری اسلامی ایران با رویکرد اخلاقی تدوین شده است. روش: تحقیق حاضر از منظر پارادایم از نوع تحقیقات تفسیری، رویکرد کیفی، استراتژی گرندد تیوری و تاکتیک تحلیل محتوای پنهان می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید مدیریت و بازاریابی ورزشی و مدیران تیم های فوتبال لیگ برتر ایران بودند. تعداد 15نفر برای انجام مصاحبه عمیق با بهره گیری از تکنیک های هدفمند و گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از تکنیک های آماری توصیفی (درصد فراوانی، فرمول شنون) و تکنیک تحلیل محتوای پنهان در قالب استراتژی پدیدارشناسانه (کدگذاری باز و محوری) توسط نرم افزار MAXQDA18 استفاده گردید. یافته ها: بر اساس نتایج در ماتریس شنون، کدمحوری عامل اخلاقی دارای 25 کد اولیه با مجموع فراوانی 68 و در قالب دو مقوله دیدگاه های اخلاقی و دیدگاه های غیرخلاقی در بازاریابی کمین اکتشاف به عمل آمد. نتایج به دست آمده نشان داد که رقابت غیر اخلاقی بین حامیان رسمی و کمینگران، دزدیدن توجه ها و تخریب سایر برندها از مهمترین عوامل موثر بر پیدایش بازاریابی کمین از منظر اخلاقی می باشد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش می تواند برای برنامه ریزی و ارایه راهکارهای مرتبط با ترغیب حمایت کنندگان مالی و اسپانسرشیب ها درارتباط با بازاریابی کمین مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 15

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button