مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,279
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

625
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آگهی های تلویزیونی کودکانمان را به مصرف چه خوراکی هایی تشویق می کنند؟

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 57

کلیدواژه

مواد خوراکی (غذایی)Q4

چکیده

 سابقه و هدف: هدف پژوهش, ارزیابی محتوای تبلیغات مربوط به مواد غذایی در محدوده زمانی برنامه کودک و نوجوان تلویزیون بود.مواد و روشها: روش مطالعه, تحلیل محتوا بود. به این منظور, حدود 13 ساعت از برنامه کودک و نوجوان شبکه اول سیما به مدت یک هفته از تاریخ 14 لغایت 20/8/1379 ضبط شد و سپس محتوای آگهی ها طبق یک دستورالعمل از پیش تعیین شده مورد پردازش قرار گرفت.یافته ها: آگهی های مربوط به مواد غذایی از نظر تعداد (فراوانی), دومین رتبه (25%) و از نظر مدت زمان پخش, سومین رتبه (21%) را در بین آگهی های تبلیغاتی تلویزیونی به خود اختصاص داده بودند. در بین آگهی های مواد غذایی, غلات حجیم شده (انواع پفک) بیشترین فراوانی پخش (36%) را داشتند. "کیفیت بالا" و "طعم" بیشترین صفاتی بودند که محصولات غذایی به آنها منسوب شده بودند (به ترتیب 59% و 46%) و "تحریک گرسنگی, تشنگی" و "کیفیت بالا, دقت در تهیه" بیشترین انگیزه هایی بودند که از سوی صاحبان کالا, بینندگان را تحریک کرده بودند (به ترتیب 67% و 64%). غلات حجیم شده "الف" بیشترین فراوانی را از نظر نام تجارتی (23%) در بین سایر نام های تجارتی آگهی های مواد غذایی داشت. 37% آگهی های مواد غذایی, صفات تغذیه ای را به محصولات خود نسبت داده بودند که نیمی از آنها یا از نظر علمی صحت نداشت یا به شکلی گمراه کننده بیان شده بود.نتیجه گیری: مواد غذایی تبلیغ شده اکثرا ارزش تغذیه ای پایینی داشتند و شرکت های تبلیغاتی با تدابیر گوناگون سعی می کردند کودکان را به مصرف محصولات خود ترغیب کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امینی، مریم، محسنیان راد، مهدی، کیمیاگر، سیدمسعود، و امیدوار، نسرین. (1386). آگهی های تلویزیونی کودکانمان را به مصرف چه خوراکی هایی تشویق می کنند؟. مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، 2(1)، 49-57. SID. https://sid.ir/paper/121382/fa

    Vancouver: کپی

    امینی مریم، محسنیان راد مهدی، کیمیاگر سیدمسعود، امیدوار نسرین. آگهی های تلویزیونی کودکانمان را به مصرف چه خوراکی هایی تشویق می کنند؟. مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران[Internet]. 1386؛2(1):49-57. Available from: https://sid.ir/paper/121382/fa

    IEEE: کپی

    مریم امینی، مهدی محسنیان راد، سیدمسعود کیمیاگر، و نسرین امیدوار، “آگهی های تلویزیونی کودکانمان را به مصرف چه خوراکی هایی تشویق می کنند؟،” مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، vol. 2، no. 1، pp. 49–57، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/121382/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button