مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,448
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,294
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل جایگاه مولفه های تربیت شهروندی در محتوای برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 19

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به مولفه های تربیت شهروندی یعنی دانش, مهارت و نگرش های شهروندی در کتاب های درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه صورت گرفته است. در این تحقیق از روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کتاب های درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه بود و با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و به دلیل محدودیت جامعه آماری از نمونه گیری صرف نظر شده, کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. جهت گردآوری داده ها چک لیست تحلیل محتوا مورد استفاده قرار گرفت و روایی آن توسط متخصصان این حوزه تایید شد. به منظور تعیین پایایی ابزار تحقیق از روش بازآزمایی استفاده شد و مقدار ضریب همبستگی 0.87 حاصل گشت. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر آن است که از مجموع 3194 واحد ضبط شمارش شده, 248 واحد به دانش شهروندی, 99 واحد به مهارت شهروندی و 103 واحد به نگرش شهروندی اختصاص دارد. این در حالی است که هر 103 به مهارت شهروندی و یک از شاخص های مربوط به مولفه های تحقیق به صورت نامتوازن مورد توجه قرار گرفته و کتاب های درسی نیز به یک نسبت به مولفه های شهروندی نپرداخته است. با توجه به یافته های پژوهش حاضر بازنگری برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه در راستای توجه بیشتر به مولفه ها و شاخص های کمتر مورد توجه, ضروری به شمار می آید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جمالی تازه کند، محمد، طالب زاده نوبریان، محسن، و ابوالقاسمی، محمود. (1392). تحلیل جایگاه مولفه های تربیت شهروندی در محتوای برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 10(10 (پیاپی 37))، 1-19. SID. https://sid.ir/paper/127642/fa

Vancouver: کپی

جمالی تازه کند محمد، طالب زاده نوبریان محسن، ابوالقاسمی محمود. تحلیل جایگاه مولفه های تربیت شهروندی در محتوای برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1392؛10(10 (پیاپی 37)):1-19. Available from: https://sid.ir/paper/127642/fa

IEEE: کپی

محمد جمالی تازه کند، محسن طالب زاده نوبریان، و محمود ابوالقاسمی، “تحلیل جایگاه مولفه های تربیت شهروندی در محتوای برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 10، no. 10 (پیاپی 37)، pp. 1–19، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127642/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا