مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,789
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,133
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

13

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان چند وجهی لازاروس، عقلانی- عاطفی الیس و آرام سازی بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 42

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش های درمانی چندوجهی لازاروس, عقلانی- عاطفی الیس, آرام سازی و دارونما بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان اجرا شد. روش: از مراجعان مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی دانش آموزان آموزش و پرورش شهر تهران و مراکز خدمات مشاوره ای مرکز ملی جوانان در سطح شهر تهران 83 نفر دانش آموز دبیرستانی مبتلا به اضطراب امتحان انتخاب و با استفاده از روش تصادفی ساده در پنج گروه درمانی زیر گنجانده شدند: چند وجهی لازاروس (17 نفر), عقلانی- عاطفی الیس (17 نفر), آرام سازی (18 نفر), دارونما (15 نفر), و گروه گواه (16 نفر). پس از اعمال ده جلسه درمان بر هر یک از گروه ها به صورت هفته ای دو جلسه و هر جلسه 50 دقیقه, دوباره مقیاس اضطراب امتحان روی آزمودنی ها اجرا شد. یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون چند گروهی و تحلیل واریانس نشان داد که هر چهار روش درمانی در کاهش اضطراب امتحان اثربخش تر از گروه گواه بوده است. بین روش درمان چند وجهی لازاروس و روش عقلانی- عاطفی الیس تفاوت معنی داری دیده نشد. روش درمان چند وجهی لازاروس از روش های آرام سازی, دارونما و گروه گواه در کاهش اضطراب امتحان به طور معنی داری اثربخش تر بود. بین روش درمانی آرام سازی و روش دارونما در کاهش اضطراب امتحان تفاوت معنی داری دیده نشد. نتیجه: هر چهار روش درمانی در درمان اضطراب امتحان به طور معنی داری اثربخش تر از گروه گواه بود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بیابان گرد، اسماعیل. (1381). اثربخشی درمان چند وجهی لازاروس, عقلانی- عاطفی الیس و آرام سازی بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 8(3 (پیاپی 31))، 36-42. SID. https://sid.ir/paper/17083/fa

Vancouver: کپی

بیابان گرد اسماعیل. اثربخشی درمان چند وجهی لازاروس, عقلانی- عاطفی الیس و آرام سازی بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1381؛8(3 (پیاپی 31)):36-42. Available from: https://sid.ir/paper/17083/fa

IEEE: کپی

اسماعیل بیابان گرد، “اثربخشی درمان چند وجهی لازاروس, عقلانی- عاطفی الیس و آرام سازی بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 8، no. 3 (پیاپی 31)، pp. 36–42، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/17083/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا