مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,487
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

661
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دارای توانایی های علمی قوی و ضعیف در دانشگاه تربیت معلم تهران

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 52

چکیده

 این مطالعه در صدد بوده که راهبردهای مطالعه و یادگیری به کار گرفته شده دو گروه از دانشجویان با پیشرفت تحصیلی کم و زیاد را مقایسه می نماید.بدین منظور ده سوال پژوهشی طراحی شد؛ سوالات پژوهش در این مطالعه از این قرار بود که «آیا بین کاربرد راهبردهای مطالعه پردازش اطلاعات, انتخاب ایده اصلی, راهبردهای آزمون, نگرش, اضطراب, انگیزه, تمرکز حواس, خودآزمایی, وسایل کمی مطالعه و مدیریت زمان بین دو گروه از دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالا و پایین تفاوت وجود دارد؟». به منظور تحقق اهداف مطالعه داده های 218 دانشجو در سال تحصیلی 1390-1389 در دانشگاه تربیت معلم تهران (107 دانشجوی قوی و 111 دانشجوی ضعیف) که به سوال ها به طور کامل پاسخ دادند, وارد تجزیه و تحلیل شدند. از ابزار تشخیصی با عنوان «سیاهه راهبردهای مطالعه و یادگیری (LASSI)» ساخته واینشتاین و پالمر, برای ارزشیابی راهبردهای یادگیری و مطالعه دانشجویان استفاده شد که از روایی محتوایی بالایی برخوردار بوده و پایایی همسانی آن از طریق آلفای کرونباخ در این مطالعه بین 0.75 تا 0.78 به دست آمد.نتایج نشان می دهد که در کاربرد راهبردهای مطالعه و یادگیری پردازش اطلاعات, انتخاب ایده اصلی, راهبردهای آزمون, نگرش, انگیزش, تمرکز حواس, راهنمای مطالعه و مدیریت زمان بین دو گروه دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالا و دانشجویان با پیشرفت پایین, تفاوت معنی داری در سطح 0.01 مشاهده شد (a=0.01) و در راهبردهای اضطرار و خودآزمایی در بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد. این مقاله در چهار بخش ارایه می گردد. در بخش اول مقدمه و مساله تشریح می شود, در بخش دوم مشخصات روش تحقیق؛ در بخش سوم نتایج تجزیه و تحلیل و در بخش چهارم نتایج پیشنهادات مطرح می گردند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اکبری، مهدی، حاجی حسین نژاد، غلامرضا، و طهماسبی آهنگرکلایی، نادر. (1391). مقایسه راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دارای توانایی های علمی قوی و ضعیف در دانشگاه تربیت معلم تهران. پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، 5(3 (پیاپی 19))، 41-52. SID. https://sid.ir/paper/189960/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری مهدی، حاجی حسین نژاد غلامرضا، طهماسبی آهنگرکلایی نادر. مقایسه راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دارای توانایی های علمی قوی و ضعیف در دانشگاه تربیت معلم تهران. پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی[Internet]. 1391؛5(3 (پیاپی 19)):41-52. Available from: https://sid.ir/paper/189960/fa

    IEEE: کپی

    مهدی اکبری، غلامرضا حاجی حسین نژاد، و نادر طهماسبی آهنگرکلایی، “مقایسه راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دارای توانایی های علمی قوی و ضعیف در دانشگاه تربیت معلم تهران،” پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، vol. 5، no. 3 (پیاپی 19)، pp. 41–52، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/189960/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا