مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,610
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,421
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش مطلوبیت اجتماعی، سلامت روانی و خودکارآمدی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر

صفحات

 صفحه شروع 6 | صفحه پایان 20

چکیده

 هدف این مطالعه, تعیین نقش مطلوبیت اجتماعی, سلامت روانی و خودکارآمدی در پیش بینی پیشرفت تح صیلی دانش آموزان عادی و تیزهوش است. نمونه این پژوهش, شامل 240 دانش آموز دختر بود که از میان دانش آموزان پایه های دوم و سوم دبیرستان های عادی و تیزهوش شهر اردبیل به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس تحریف واقعیت, پرسشنامه سلامت عمومی و مقیاس خودکارآمدی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تحریف واقعیت (0.52 در مقابل -0.29), سلامت روانی (0.21 در مقابل 0.24) و خودکارآمدی (021 در مقابل 0.38) با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان عادی و تیزهوش رابطه مثبت معنی داری دارند. همچنین تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که حدود 12 درصد واریانس مربوط به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش توسط متغیرهای مطلوبیت اجتماعی, سلامت روانی و خودکارآمدی تبیین می شود, در صورتی که در دانش آموزان عادی این مقدار حدود 31 درصد بود. این نتایج نشان می دهد که سطح پایین مطلوبیت اجتماعی و سطوح بالای سلامت روانی و خودکارآمدی, پیشرفت تحصیلی را افزایش می دهند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ابوالقاسمی، عباس، و جوانمیری، لیلا. (1391). نقش مطلوبیت اجتماعی, سلامت روانی و خودکارآمدی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر. روانشناسی مدرسه، 1(2)، 6-20. SID. https://sid.ir/paper/216843/fa

Vancouver: کپی

ابوالقاسمی عباس، جوانمیری لیلا. نقش مطلوبیت اجتماعی, سلامت روانی و خودکارآمدی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1391؛1(2):6-20. Available from: https://sid.ir/paper/216843/fa

IEEE: کپی

عباس ابوالقاسمی، و لیلا جوانمیری، “نقش مطلوبیت اجتماعی, سلامت روانی و خودکارآمدی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر،” روانشناسی مدرسه، vol. 1، no. 2، pp. 6–20، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216843/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button