مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,249
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

714
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

صلاحیت بین فرهنگی، ضرورتی ناشناخته در آموزش علوم پزشکی: مقاله مروری

صفحات

 صفحه شروع 122 | صفحه پایان 136

چکیده

 مقدمه: صلاحیت بین فرهنگی به عنوان جزیی بنیادی از حرفه ای گرایی (Professionalism), در حوزه علوم پزشکی به دلیل تنوع فرهنگی مراجعین (به خصوص دانشجویان و بیماران) جایگاه منحصر به فردی دارد. با وجود اهمیت فراوان این صلاحیت هنوز ابعاد آن در کشور ناشناخته مانده است. لذا در این مطالعه به تبیین صلاحیت فرهنگی, اهمیت آن در جامعه پزشکی, چگونگی سنجش و آموزش آن و جایگاه آن در ایران پرداخته شده است.روش ها: دراین مقاله مروری ابتدا منابع کتابخانه ای و اینترنتی مختلف نظیر سایت های sceince direct, magiran, SID, pub med, Proquest با کلید واژه های فارسی و انگلیسی صلاحیت بین فرهنگی, سنجش, آموزش و اعضای هیات علمی به صورت ترکیبی و مجزا جستجو و پس از مرور مقالاتی که با موضوع ارتباط بیش تری داشتند, انتخاب و مطالب آن ها استخراج شد.نتایج: از مجموع 131 مقاله بررسی شده مستندات 68 مقاله مرتبط و معتبر استخراج شد. با توجه به ابعاد مختلف موضوع, در سه طبقه,«اهمیت صلاحیت بین فرهنگی, آموزش صلاحیت بین فرهنگی و ارزیابی صلاحیت بین فرهنگی» دسته بندی گردید . صلاحیت فرهنگی مجموعه ای از دانش, نگرش و رفتارهای مناسب است که همراه با هم به کار می روند و فرد را قادر می سازند تا به طور موثر در شرایط متفاوت فرهنگی کار کند. در حوزه مراقبت, پیوند واضحی بین صلاحیت فرهنگی, بهبود کیفیت, پیشرفت پیامدهای سلامتی و حذف نابرابری های قومی وجود دارد. در حوزه آموزش, یک دانشکده مناسب از نظر فرهنگی, مکانی است که برای توسعه فردی دانشجویان فرصتی ارائه داده و امکان توسعه گروه های مختلف فرهنگی را تسهیل نماید. بنابراین مدرسان علوم پزشکی باید نگرش, رفتار و دانش چند فرهنگی به منظور پاسخگویی مناسب به تنوع فرهنگی مراجعین (به خصوص دانشجویان و بیماران) داشته باشند.نتیجه گیری: با توجه به این که متغیرهای فرهنگی در کشور ما متاثر از عوامل گوناگونی است, ضروری است که این پدیده در شرایط فرهنگی ما بررسی شود و در خصوص راه کارهای آموزشی و سنجش آن در اساتید و دانشجویان برنامه ریزی جامعی صورت گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

موسوی بزاز، مجتبی، ذبیحی ززولی، عاطفه، و کریمی مونقی، حسین. (1393). صلاحیت بین فرهنگی, ضرورتی ناشناخته در آموزش علوم پزشکی: مقاله مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(2)، 122-136. SID. https://sid.ir/paper/59090/fa

Vancouver: کپی

موسوی بزاز مجتبی، ذبیحی ززولی عاطفه، کریمی مونقی حسین. صلاحیت بین فرهنگی, ضرورتی ناشناخته در آموزش علوم پزشکی: مقاله مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(2):122-136. Available from: https://sid.ir/paper/59090/fa

IEEE: کپی

مجتبی موسوی بزاز، عاطفه ذبیحی ززولی، و حسین کریمی مونقی، “صلاحیت بین فرهنگی, ضرورتی ناشناخته در آموزش علوم پزشکی: مقاله مروری،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 2، pp. 122–136، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59090/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا