زمینه و هدف: بررسی مواجهات بالینی دانشجویان پزشکی در ارزیابی عرصه آموزش بالینی و جبران کمبودهای آموزش بالینی اهمیت دارد. این مطالعه با هدف تحلیل شکاف مواجهات بالینی دانشجویان پزشکی با استاندارد در حداقل های آموزشی دوره کارآموزی اطفال و ارائه راهکارهای مداخله ای برای بهبود صلاحیت بالینی در فصول مختلف سال تحصیلی 93-94 انجام شد.روش کار: این مطالعه بصورت توصیفی- تحلیلی و مقطعی در 129 دانشجوی پزشکی در سه دوره کارآموزی اطفال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سه فصل پاییز، زمستان و بهار، انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات چک لیست استاندارد برای مقایسه تعداد مواجهات بالینی ثبت شده در لاگ بوک دانشجویان با استاندارد در حداقل های آموزشی بوسیله آزمون Mann-Whitney U بود (p<0.05) و معنی داری مقایسه مواجهات با میزان استاندارد، به صورت کمینه، حد وسط و بیشینه مواجهه تعیین شد.یافته ها: بر اساس شرایط ورود به مطالعه نتایج مواجهات بالینی 97 دانشجو بررسی شد (75/%2). میانگین مواجهات در گردش های آموزشی: «عمومی، اورژانس، درمانگاه و تنفس» در بیش از نیمی از حداقل های آموزشی بسیار پایین تر از استاندارد بود. در مقابل گردش های ذکر نشده وضعیت مطلوبتری داشتند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده در کمبودهای آموزش بالینی دوره کارآموزی اطفال، در مجموع 33 مورد از 63 حداقل بالینی در تحلیل شکاف، کمینه مواجهه داشتند و از این رو برای جبران آن مداخلات آموزشی از جمله کارگاه، فیلم، اسلایدهای آموزشی و معرفی مورد پیشنهاد می شود.