مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,736
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,278
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانش آموزان دارای اختلال ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 154 | صفحه پایان 176

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, مقایسه اثربخشی آموزش پذیرش/ تعهد با تنظیم هیجان بر سازگاری دانش آموزان دارای اختلال ریاضی بود. این تحقیق آزمایشی گسترش یافته و از نوع پیش آزمون و پس آزمون چند گروهی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر سال ششم ابتدایی مدارس شهر اردبیل در سال تحصیلی 92 - 91 تشکیل دادند (تعداد N=5000). 57 نفر از دانش آموزانی که طبق آزمون ریاضی کی مت مشکل داشتند و دارای ناتوانی های ذهنی نبودند, به صورت تصادفی انتخاب و سپس در سه گروه آموزش پذیرش/ تعهد, آموزش تنظیم هیجان و گروه کنترل جایگزین شدند. برای گروه اول آموزش پذیرش/ تعهد و برای گروه دوم آموزش تنظیم هیجان اعمال شد و گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. برای جمع آوری داده ها از آزمون ریاضی کی مت و پرسش نامه سازگاری دانش آموزان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و آزمون شفه به منظور مقایسه تفاضل نمرات پیش آزمون - پس آزمون متغیرها در گروه های آزمایشی و گواه استفاده شد. یافته ها نشان داد که آموزش های پذیرش و تعهد و تنظیم هیجان نسبت به گروه کنترل به طور معناداری بر بهبود سازگاری اجتماهی, هیجانی و تحصیلی اثربخش بوده اند (p<0.01). نتایج پژوهش حاکی از اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد با تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری اجتماعی, هیجانی و تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی است. همچنین نتایج آزمون شفه نشان داد میانگین گروهی که آموزش پذیرش/ تعهد را دریافت کرده بود در مولفه های سازگاری نسبت به گروه تنظیم هیجان و گروه کنترل در پس آزمون بیشتر بود. بنابراین توجه به اثربخشی پذیرش/ تعهد با تنظیم هیجان بر متغیرهای مرتبط با سازگاری در دانش آموزان دارای اختلال ریاضی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نریمانی، محمد، عباسی، مسلم، ابوالقاسمی، عباس، و احدی، بتول. (1392). مقایسه اثربخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانش آموزان دارای اختلال ریاضی. ناتوانی های یادگیری، 2(4 (پیاپی 7))، 154-176. SID. https://sid.ir/paper/210181/fa

Vancouver: کپی

نریمانی محمد، عباسی مسلم، ابوالقاسمی عباس، احدی بتول. مقایسه اثربخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانش آموزان دارای اختلال ریاضی. ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1392؛2(4 (پیاپی 7)):154-176. Available from: https://sid.ir/paper/210181/fa

IEEE: کپی

محمد نریمانی، مسلم عباسی، عباس ابوالقاسمی، و بتول احدی، “مقایسه اثربخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانش آموزان دارای اختلال ریاضی،” ناتوانی های یادگیری، vol. 2، no. 4 (پیاپی 7)، pp. 154–176، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210181/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button