Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,438
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,098
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر روش های آموزش سخنرانی و بحث گروهی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی علوم آزمایشگاهی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 56

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش یکی از بنیادی ترین نیازهای جوامع بشری و از محورهای توسعه پایدار است. استفاده از روش های متنوع آموزش در دنیای پیچیده امروز امری بدیهی بوده و گزینش روش آموزش در هر مرحله از یادگیری حایز اهمیت بسیار است. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو روش سخنرانی و بحث گروهی در آموزش انگل شناسی و قارچ شناسی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی علوم آزمایشگاهی در نیم سال اول سال تحصیلی 85-1384 در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام گرفت.روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با استفاده از نمونه گیری مبتنی بر هدف بر روی 50 دانشجوی علوم آزمایشگاهی صورت گرفت. پس از همانندسازی متغیرهای سن و جنس و معدل ترم گذشته, در دو مرحله و در دو گروه, تدریس به شیوه سخنرانی و بحث گروهی انجام شده و مدرس طی 8 جلسه 30 دقیقه ای به آنها آموزش داد. ابزار گرد آوری داده ها, فرم اطلاعات دموگرافیک و آزمون های انگل شناسی و قارچ شناسی پزشکی بود که به صورت کوییز, میان دوره, پایان دوره و یک ماه پس از پایان دوره, اجرا شد.یافته ها: از مجموع 50 دانشجو 30 نفر مونث و 20 نفر مذکر بودند که در هرگروه به طور مساوی تقسیم شدند (15 دختر و 10 پسر در هر گروه). آزمون حاوی 50 سوال چهار گزینه ای (تاکسونومی یک, دو و سه) بود. یافته های پژوهش در سیر یادگیری, افزایش معنی داری را در هر دو گروه تدریس به روش سخنرانی (P=0.003) و به شیوه بحث گروهی (P=0.002), نشان داد اما میزان یادگیری به شیوه بحث گروهی از گروه تدریس به شیوه سخنرانی بیشتر بود (P=0.001).نتیجه گیری: نتایج تحقیق, یادگیری بیشتری را در شیوه بحث نسبت به شیوه سخنرانی نشان داد. این روش, ایجاد وابستگی در اعضاء گروه, بارش افکار, تکاپوی دسته جمعی, تلاش در انطباق با گروه و افزایش میزان قدرت تجزیه و تحلیل و قضاوت را در بین دانشجویان بر می انگیزد. پیشنهاد می شود این شیوه تدریس به خصوص درآموزش انگل شناسی و قارچ شناسی پزشکی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فتاحی بافقی، علی، کریمی، حسین، انوری، محمدحسین، و برزگر، کاظم. (1386). مقایسه تاثیر روش های آموزش سخنرانی و بحث گروهی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی علوم آزمایشگاهی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 4(1)، 51-56. SID. https://sid.ir/paper/116893/fa

Vancouver: کپی

فتاحی بافقی علی، کریمی حسین، انوری محمدحسین، برزگر کاظم. مقایسه تاثیر روش های آموزش سخنرانی و بحث گروهی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی علوم آزمایشگاهی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1386؛4(1):51-56. Available from: https://sid.ir/paper/116893/fa

IEEE: کپی

علی فتاحی بافقی، حسین کریمی، محمدحسین انوری، و کاظم برزگر، “مقایسه تاثیر روش های آموزش سخنرانی و بحث گروهی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی علوم آزمایشگاهی،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 4، no. 1، pp. 51–56، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116893/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا