Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    410
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 410

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    887
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 887

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-7
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1043
  • دانلود: 

    1027
چکیده: 

زمینه: توجه به جایگاه انسان، حس احترام به بشر و رعایت رفتار اخلاقی نسبت به او را برمی انگیزد. توجه به حقوق انسان بر مبنای توصیه های اخلاقی که برگرفته شده از آموزه های اسلامی هستند از عوامل بسیار مهم درروند شکل گیری معماری ایران است و همواره در ماهّیت ابنیه ی سنتی و روند شکل گیری آنها مؤثر بوده است. پرسشی که در این تحقیق مطرح می شود عبارت است از: نحوه تجلی توصیه های اخلاقی متأثر از آموزه های اسلامی در معماری خانه های سنتی چگونه است؟ به منظور پاسخ گویی به این پرسش، خانه های سنتی از آثار معماری سنتی اقلیم گرم و خشک به منزله ی نمونه ی پژوهشی انتخاب شده است. در این مقاله توصیه های اخلاقی به مثابه متغیر مستقلی است که بر ساختار کالبدی خانه به عنوان متغیر وابسته، مؤثر واقع می شود. برای پی بردن به رابطه میان این دو متغیر، روش تحقیق از نوع تاریخی-تفسیری انتخاب شده است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد که توصیه های اخلاقی در معماری خانه های سنتی از آن توجه بوده است. و تأثیرات آن در قالب رعایت محرمیت، عدم اشراف، اهمیت مهمان نوازی، حسن همجواری، حقوق همسایگی، پرهیز از اسراف و رعایت قناعت تجلی یافته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1043

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1027 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    8-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    684
  • دانلود: 

    756
چکیده: 

زمینه: تعاونی ها به عنوان اشکال متفاوتی از کسب وکار تلقی می شوند که بر همکاری جمعی اعضاء جهت دستیابی به اهداف سازمانی تأکید می کنند. اعتماد، قلب یک تعاونی کشاورزی بوده و پایه و اساس اعتماد، اخلاق است. این مطالعه، چرایی توجه به اخلاق را در تعاونی ها مورد بررسی قرار می دهد. تأکید بر رفتار اخلاقی کسب و کار، می تواند به افتراق و یا تقویت تعهد و وفاداری اعضاء تعاونی ها کمک نماید. در این مطالعه به چالش ها و چاره های اخلاق حرفه ای در تعاونی های کشاورزی توجه شده است. نتیجه گیری: وجود فشارهای زیاد به مدیران تعاونی ها برای دستیابی به بالاترین پس انداز و سود، اداره تعاونی ها به مثابه یک شرکت خصوصی از سوی تعدادی از مدیران، وجود تعداد زیاد رقبا و کمبود مشتری، افزایش پیچیدگی های بازار، الزام های تغییر ساختار بخش کشاورزی و کاهش سوددهی مزارع از مهم ترین محرک های بروز رفتارهای غیراخلاقی در حوزه مدیریت تعاونی های کشاورزی هستند. اکثریت تعاونی های کشاورزی با چالش هایی غیراخلاقی نظیر طفره رفتن از مسئولیت های شغلی، روابط و معاملات تجاری با خویشاوندان، دوستان و. . .، پاداش های فروش، قیمت گذاری و تجربه تجارت غیرقانونی مواجه هستند. مدیریت اخلاقیات، شناسایی موضوع، توضیح ارزش ها، تصمیم گیری اثربخش، حمایت سازمانی و تعهد مهم ترین اقدامات سازمانی جهت بهبود فرایند اخلاقی در تعاونی های کشاورزی هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 684

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 756 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    15-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    699
  • دانلود: 

    716
چکیده: 

زمینه: پژوهش حاضر ملاحظات اخلاقی در منشور حقوق بشر را در ارتباط با مفاهیم عدالت و آزادی از دیدگاه رئالیسم و لیبرالیسم بررسی می نماید. از دیرباز دستیابی به عدالت و آزادی و تعیین حدود آنها از مهمترین دغدغههای فکری و اخلاقی بشر بوده است؛ لیکن پس از جنگ جهانی دوم توجه دولت ها و ملت ها به حقوق بشر و در پی آن پرداختن به مسائل مهمی مانند عدالت و آزادی در افکار اندیشمندان اهمیت ویژهای پیدا کرد. پرسش پژوهش حاضر بر این محور استوار است که آیا دیدگاههای اخلاقی دو مکتب رئالیسم و لیبرالیسم بر تنظیم و برقراری مفاهیم عدالت و آزادی در منشور حقوق بشر همراه با ملاحظات اخلاقی بوده است؟ فرضیه پژوهش بر این است که دو مفهوم عدالت و آزادی در منشور حقوق بشر برگرفته ازآراء اندیشمندان دو مکتب لیبرالیسم و رئالیسم است. این نوشتار بر آن است که با طرح دیدگاه های دو مکتب مذکور، خاستگاه مفاهیم عدالت و آزادی در منشور حقوق بشر را تحلیل نماید. روش جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، کتابخانه ای و بررسی اطلاعات به شیوه توصیفی-تحلیلی بوده است. نتیجه گیری: حقوق بشر بین الملل جزئی از نظام های بین المللی است. حقوق بشر از زمان تصویب آن در سازمان ملل تحولات گوناگونی را پشت سر گذاشته است. لیبرالیسم در واقع یکی از حامیان سرسخت حقوق بشر در میان مکاتب مختلف در تئوری روابط بین الملل است. لیبرال ها حامی مفاهیم آزادی، برابری و فردیت و عقلانیت هستند و انسان را محور توجه قرار می دهند. برای لیبرال ها رفتار مهم تر از گفتار است و باید امیال واقعی انسان ها مورد احترام قرار گیرد. برای لیبرال ها تعهد به آزادی و برابری از مهم ترین ارزش هاست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 699

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 716 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    22-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    600
  • دانلود: 

    546
چکیده: 

زمینه: تضمین حقوق مالکیت، آزادی جریان های اقتصادی و اخلاق مداری را افزایش می دهد و مانع بروز مخاطرات اخلاقی در جامعه می شود. به منظور رسیدن به توسعه، لزوم توجه به احیا و آماده سازی بسترهای لازم اعم از نظام قضایی و اقتصادی برای احقاق حق که از نبود اخلاق اقتصادی سرچشمه می گیرد احساس می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مخاطرات اخلاقی و حقوق مالکیت است. روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد بررسی شامل تمام کشورهای دارای رتبه بندی حقوق مالکیت است که به عنوان نمونه کشور ایران طی دوره 1395-1387 از طریق نمونه گیری غیرتصادفی هدفدار انتخاب شده است. ابزار اندازه گیری، چک لیست های پر شده به وسیله داده های سازمان حقوق مالکیت بین المللی و مؤسسه بین المللی شفافیت هستند. جهت آزمون از سه روش لونبرگ-مارکاردت، شبکه های بیزی و گرادیان مزدوج و تحلیل شبکه عصبی پرسپترون و هوش مصنوعی استفاده شده است. یافته ها: برازش مدل تحقیق که نشان دهنده رابطه بین مخاطرات اخلاقی و حقوق مالکیت است مورد تأیید قرار گرفت. همچنین با استفاده از آنالیز حساسیت مشخص شد حقوق مالکیت فکری، محیط حقوقی و سیاسی و حقوق مالکیت فیزیکی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر مخاطرات اخلاقی دارند. نتیجه گیری: زمانی حقوق مالکیت تضمین می شود که چارچوبی در جامعه ایجاد گردد که مالکیت افراد را تضمین کند. در این شرایط هر عاملی که از لحاظ نظری باعث شود تا حق مالکیت افراد نقض شود، می تواند ناقض حقوق مالکیت قلمداد شود و باعث بروز مخاطرات اخلاقی گردد و ریسک پذیری را در جامعه افزایش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 600

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 546 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    30-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    985
  • دانلود: 

    927
چکیده: 

زمینه: امروزه اخلاق حرفه ای همواره یکی از مباحث بسیار مهم در جامعه است که مورد توجه بسیاری از جمله نظام های آموزشی قرار گرفته است. بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی انعکاس اخلاق حرفه ای در برنامه درسی رشته پرستاری در دوره کارشناسی می باشد. روش: روش این پژوهش پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل دانشجویان سال های سوم و چهارم و پنجم کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود که تعداد آن ها 150 نفر بودند و نمونه آماری طبق جدول مورگان 108 نفر بود که با روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده های مربوط به این پژوهش از پرسشنامه محقق-ساخته استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از روش هایی همچون فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و آزمون های تی تک نمونه ای و رتبه بندی فریدمن استفاده شد. یافته ها: یافته های این تحقیق حاکی از آن است که در سطح خطای 05/0 = a با توجه به این که مقدار معنی داری عدد 001/0 شده و کمتر از 05/0 می باشد و نیز با توجه به مقدار t که همگی بیشتر از مقدار t جدول (96/1) شده است می توان ادعا کرد که فرض صفر رد می شود. نتایج آزمون فریدمن نشان می دهد که مؤلفه وفاداری با میانگین 25/7 در بالاترین رتبه و برتری جویی و رقابت طلبی با میانگین 21/3 در پایین ترین رتبه قرار می گیرند. نتیجه گیری: از دیدگاه دانشجویان، اخلاق حرفه ای در برنامه درسی این رشته تا اندازه ای مطلوب انعکاس یافته است. همچنین در بین مؤلفه های اخلاق حرفه ای مفهوم وفاداری، مسئولیت پذیری و صادق بودن بیشترین انعکاس را در برنامه درسی این رشته داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 985

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 927 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

همتی فاطمه | مهداد علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    38-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    607
  • دانلود: 

    887
چکیده: 

زمینه: عملکرد انطباقی به عنوان جدیدترین سازه در حوزه عملکرد و به عنوان نتیجه تغییرات سریع در دنیای کار مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه رهبری اخلاقی با عملکرد انطباقی با در نظر گرفتن نقش واسطه ای انگیزش درونی انجام گردید. روش: ﻧ ﻮ ع ﭘ ﮋ وﻫ ﺶ ﺗ ﻮ ﺻ ﯿ ﻔ ﯽ-ﻫ ﻤ ﺒ ﺴ ﺘ ﮕ ﯽ و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان یک سازمان بزرگ وابسته به شهرداری تهران به تعداد832 نفر بودند که از میان آنها 270 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های رهبری اخلاقی، عملکرد انطباقی و انگیزش درونی بود و داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و الگوی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که رهبری اخلاقی با انگیزش درونی و عملکرد انطباقی و انگیزش درونی با عملکرد انطباقی دارای همبستگی مثبت و معنادار (01/0p<) می باشد. علاوه براین، نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که طی یک سلسله روابط زنجیره ای بین رهبری اخلاقی با انگیزش درونی (01/0 p<، 19/0 =β ) و انگیزش درونی با عملکرد انطباقی (01/0 p<، 48/0 =β ) رابطه معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش بیانگر آن است که رهبری اخلاقی از طریق اثرگذاری بر انگیزش درونی سبب افزایش عملکرد انطباقی کارکنان می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 607

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 887 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عقیقی علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    45-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    358
  • دانلود: 

    621
چکیده: 

زمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط ارزش های اخلاقی بر رضایت و وفاداری مشتریان با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتارشهروندی سازمانی در شعب بانک تجارت شهرستان همدان انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری این تحقیق مشتریان بانک تجارت شهرستان همدان مشتمل بر35460 نفر بوده است. و براساس جدول مورگان تعداد 380 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از چهار پرسشنامه ی استفاده شد، که روایی آن بر اساس روایی همگرا و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ تأیید گردیده است. و الگوی ارائه شده با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: نتایج نشان دادند؛ ارزش های اخلاقی 83 درصد رفتارشهروندی سازمانی، ارزش های اخلاقی 68 درصد رضایت مشتریان، ارزش های اخلاقی 48 درصد وفاداری مشتریان، رفتارشهروندی سازمانی 25 درصد رضایت مشتریان و رفتارشهروندی سازمانی 26 درصد رضایت وفاداری مشتریان را پیش بینی می کنند. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش، سازمان ها با ایجاد و تقویت رفتارهای اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی کمک شایانی در ارائه خدماتی بهتر و درنتیجه بهبود رضایت و وفاداری مشتریان می نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 358

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 621 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    54-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    673
  • دانلود: 

    803
چکیده: 

زمینه: امروزه دانشگاه ها مستلزم سبک جدیدی از رهبری هستند که از دید پیروان، فردی صادق، مورد اعتماد، منصف و با ملاحظه باشد که بتواند میزان دلبستگی کارکنان و تناسب بین فرد-سازمان را جهت بهره وری دانشگاه به ارمغان آورد؛ بنابراین، هدف از این پژوهش، بررسی رابطه هوش اخلاقی و رهبری اخلاقی با درگیری شغلی با نقش میانجی تناسب فرد-سازمان یگانگی فرد-سازمان بوده است. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه ی اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا به تعداد 391 نفر تشکیل می دهند. براساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی، نمونه ای به حجم 178 آزمودنی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، چهار پرسشنامه هوش اخلاقی، رهبری اخلاقی، دلبستگی شغلی و یگانگی فرد – سازمان بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان داد از بین مؤلفه های هوش اخلاقی مؤلفه مسئولیت پذیری و از بین مؤلفه های رهبری اخلاقی بعد اعتماد، پیش بینی یگانگی فرد-سازمان هستند. نتیجه گیری: از یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت که بین هوش اخلاقی و رهبری اخلاقی با درگیری شغلی با نقش میانجی یگانگی فرد-سازمان رابطه معناداری وجود دارد؛ بنابراین برای مؤسسات آموزش عالی و مدیران آموزشی مهم است که برای افزایش دلبستگی سرمایه فکری و توانمندشان و کاهش غیبت و جابه جایی آنان به متغیرهای حیاتی هوش اخلاقی و رهبری اخلاقی و یگانگی فرد-سازمان توجه کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 673

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 803 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    62-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1257
  • دانلود: 

    942
چکیده: 

زمینه: هدف از این پژوهش، بررسی رابطه اخلاق حرفه ای، معنویت سازمانی و خلاقیت کارکنان در دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه بود. روش: روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تعداد 380 نفر از کارکنان (اداری و علمی) دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه را شامل می شود که با استفاده از فرمول کوکران 191 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه می باشد. روایی پرسشنامه به تأیید 3 تن از استادان دانشگاه رسید و پایایی آن با آلفای کرونباخ برای اخلاق حرفه ای، معنویت سازمانی و خلاقیت کارکنان به ترتیب (87/0، 88/0 و 86/0) می باشد. روش تجزیه و تحلیل داده ها، رگرسیون خطی و گام به گام با استفاده از SPSS و معادلات ساختاری با استفاده از Amos است. یافته ها: نتایج حاصل از رگرسیون خطی و گام به گام در سطح 95% نشان داد که اخلاق حرفه ای با متغیرهای معنویت سازمانی (534/0)، خلاقیت کارکنان (457/0) و معنویت سازمانی با خلاقیت کارکنان (545/0) رابطه مثبت و معنی داری دارد. از سوی دیگر، نتایج بررسی ها نشان داد که معنویت سازمانی در رابطه با اخلاق حرفه ای و خلاقیت کارکنان دارای نقش میانجی (579/0) می باشد. در این پژوهش، جهت آزمون مدل مفهومی پژوهش از مدل معادلات ساختاری استفاده شد که نتایج حاکی از برازش (03/0 = RMSEA و 97/0=CFI) مطلوب مدل بود و به همین دلیل به عنوان مدل تجربی ارایه شده است. نتیجه گیری: دانشگاه باید برای افزایش خلاقیت کارکنان به نقش اخلاق حرفه ای و معنویت سازمانی توجه شایانی داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1257

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 942 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    69-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    378
  • دانلود: 

    501
چکیده: 

زمینه: علیرغم سرمایه گذاری هایی که در سراسر جهان در زمینه ابزارهای تشخیص تقلب انجام می شود، تحقیقات همواره افشاگران را به عنوان مهم ترین منبع تشخیص تقلب شناخته اند. در سال های اخیر سازمان ها به منظور حفاظت از افشاکنندگان، استراتژی های نظارتی به کار گرفته اند. یکی از این استراتژی ها، ایجاد مشوق های مالی است. در این پژوهش تلاش می شود رابطه ی مشوق های مالی در ایجاد تمایل به افشاگری و نقش جدیت بر این مشوق ها، در حسابداران و حسابرسان بررسی شود. روش: این پژوهش به لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و به لحاظ ماهیت در زمره ی تحقیقات توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری آن، حسابداران و حسابرسان شاغل در شهر شیراز هستند که با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر به شیوه تصادفی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش رگرسیون استفاده شده است. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها بر وجود رابطه مستقیم بین مشوق مالی و تمایل به افشاگری دلالت دارد. بر اساس این یافته ها، جدیت، باعث افزایش تمایل افراد به افشاگری می شود، اما نقش مشوق مالی را تحت تأثیر قرار داده و اثر آن را تعدیل می کند. نتیجه گیری: مشوق مالی، تمایل افراد را برای افشای عمل غیراخلاقی افزایش می دهد. لیکن نقش آن درصورتی که عمل جدی باشد کمرنگ می شود. به منظور اثربخشی کنترل های داخلی، باید توجه داشت که مشوق های مالی در همه موارد اثرگذار نیست، بلکه زمانی مفید است که اعمال غیراخلاقی جدی نباشد. زیرا افراد در برخورد با موضوعات جدی، بدون مشوق مالی، اعمال غیراخلاقی را گزارش می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 378

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 501 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

پورحسن سمیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    77-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    386
  • دانلود: 

    644
چکیده: 

زمینه: سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و اخلاق حرفهای به عنوان یکی از مزیتهای اساسی در دستیابی به موفقیت در سازمانها محسوب میشوند. هدف پژوهش حاضر مدلسازی رابطه بین سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و اخلاق حرفهای در شرکتهای بازرگانی با تأکید بر صنایع غذایی می باشد. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل شرکتهای فعال در حوزه صنایع غذایی بودند. در این پژوهش تعداد 384 نفر از مدیران و کارمندان این شرکتها به عنوان نمونه انتخاب گردیده و روش نمونهگیری با استفاده از روش تصادفی طبقهای و فرمول کوکران انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه سرمایه اجتماعی مدل ناهاپیت و گوشال، پرسشنامه سرمایه فرهنگی بوردیو و پرسشنامه اخلاق حرفهای کرستن و همکاران بوده است. بعد از جمعآوری دادهها از پرسشنامههای فوقالذکر، آنها کدگذاری شده و با استفاده از روش رگرسیون تحلیل شدند. در نهایت مدل پژوهشی با استفاده از تحلیل عاملی تأیید گردید. یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل روش آماری رگرسیون نشان داد که بعد ساختاری سرمایه اجتماعی 73 درصد، بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی 92 درصد، بعد شناختی سرمایه اجتماعی 93 درصد، سرمایه فرهنگی تجسم یافته 94 درصد، سرمایه فرهنگی عینی 96 درصد و سرمایه فرهنگی نهادی 89 درصد از واریانس اخلاق حرفهای را پیشبینی میکنند و مجموع 6 متغیری که در الگو وارد شدهاند به میزان 89 درصد میزان اخلاق حرفهای را در نمونه مورد بررسی پیشبینی کردند. نتیجه گیری: در نهایت بررسی نتایج رابطه بین متغیرها نشان داد که مدل مورد نظر در جامعه مورد پژوهش از برازش خوبی برخوردار بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 386

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 644 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    86-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    530
  • دانلود: 

    568
چکیده: 

زمینه: برای آنکه سازمان ها در محیط های متغیر موضع رقابتی خود را حفظ کنند، کیفیت عامل حیاتی محسوب می شود و اولین قدم برای رقابتی بودن بنگاه ها در ارتقای کیفیت خدمات باشد. از این رو، این مقاله سعی دارد تا تأثیر هوش اخلاقی بر کیفیت خدمات ارائه شده با وجود متغیر میانجی تعهد سازمانی در مدیریت مخابرات شهرستان مشهد را بررسی نماید. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی است و از نظر روش جمع آوری اطلاعات و نتیجه گیری از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را 236 نفر از کارکنان مدیریت مخابرات شهرستان مشهد تشکیل می دهند که 146 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه هوش اخلاقی، تعهد سازمانی و کیفیت خدمات ارائه شده استفاده شد. در این پژوهش داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و جهت تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش از روش حداقل مربعات جزئی( PLS ) توسط نرم افزار Smart PLS استفاده شده است. یافته ها: یافته ها بیانگر آن است که از میان مؤلفه های هوش اخلاقی، تاثیر بخشش بر کیفیت خدمات مورد تایید قرار نگرفت. در نهایت نیز مشخص شد که ابعاد تعهد سازمانی شامل تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری رابطه میان هوش اخلاقی و کیفیت خدمات ارائه شده را میانجی گری می کند. نتیجه گیری: هوش اخلاقی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با در نظر گرفتن نقش میانجی تعهد سازمانی بر کیفیت خدمات ارائه شده تاثیر مثبت و معناداری دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 530

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 568 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    95-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    781
  • دانلود: 

    841
چکیده: 

زمینه: سبک رهبری اشتراکی یکی از متغیرهای مهم سازمانی است که بر تعهد سازمانی کارکنان اثر می گذارد. این پژوهش با هدف تبیین رابطه بین رهبری اشتراکی و تعهد به عنوان یک اصل اخلاقی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه انجام شده است. روش: با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 183 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه با توجه به دانشکده محل خدمت به صورت طبقه ای متناسب با حجم به طور تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد رهبری اشتراکی و تعهد سازمانی استفاده شد. داده های پژوهش پس از جمع آوری براساس فرضیه های پژوهش، با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که 1-بین رهبری اشتراکی با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. 2 – مؤلفه های رهبری اشتراکی (رهبری تحولی، رهبری تبادلی، رهبری توانمندسازی فردی و گروهی) می توانند به طور مثبت و معنی دار ابعاد تعهد سازمانی (تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری) را پیش بینی کنند. نتیجه گیری: به کارگیری سبک رهبری اشتراکی باعث افزایش تعهد سازمانی اعضای هیئت علمی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 781

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 841 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    103-109
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    542
  • دانلود: 

    683
چکیده: 

زمینه: هدف این پژوهش تحلیل نقش میانجی امید به تحصیل در رابطه بین اخلاق حرفه ای تدریس و عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی بود. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی (207 نفر) دانشگاه محقق اردبیلی بود که با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری در دسترس 180 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اخلاق حرفه ای تدریس، امید به تحصیل و عملکرد تحصیلی استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تأیید اساتید صاحب نظر قرار گرفته و پایایی آنها به ترتیب 88/0، 85/0، 78/0 به دست آمد. روش تجزیه و تحلیل داده ها ضریب همبستگی پیرسون و روش معادلات ساختاری بود که در تحلیل از نرم افزارهایSPSS 22 و LISREL 8. 8 استفاده شد. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد ارتباط اخلاق حرفه ای تدریس با امید به تحصیل و عملکرد تحصیلی معنی دار بوده و به ترتیب با بتای 53/0 و 36/0 اثر مستقیم دارد، همچنین ارتباط امید به تحصیل با عملکرد تحصیلی معنی دار بوده و با بتای 47/0 اثر مستقیم دارد. نقش واسطه ای امید به تحصیل در رابطه اخلاق حرفه ای تدریس و عملکرد تحصیلی نیز با بتای 16/0 معنی دار بود. نتیجه گیری: بنابراین می توان گفت که اخلاق حرفه ای تدریس و امید به تحصیل از متغیرهای مهم و مرتبط با عملکرد تحصیلی دانشجویان می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 542

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 683 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    110-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    900
  • دانلود: 

    885
چکیده: 

زمینه: ازآنجایی که مدیران مسئولیت های فراوانی در مدارس دارند شاید بزرگترین مسئولیت آنها را می توان در ایجاد اشتیاق در معلمان و ایجاد فضای مناسب برای آنان دانست. از زمان معرفی فضای اخلاق سازمانی تحقیقات اندکی در مورد متغیر مذکور با سایر ماغیرها انجام شده است بنابراین پژوهش حاضر به تبیین نقش اخلاق حرفه ای در اشتیاق شغلی معلمان با میانجی گری هویت سازمانی می پردازد. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس شهرستان اردبیل (تعداد کل 5750 نفر) می باشد که از این میان براساس جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 360 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده های مورد نیاز از سه پرسشنامه استاندارد استفاده گردید. به منظور تجزیه وتحلیل داده های گردآوری شده از آزمون های تحلیل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی مرحله اول و دوم و ضرایب استاندارد در نرم افزارهای آماریSPSS و Lisrel استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که همه روابط بین متغیرها و سازه ها معنی دار بوده و تأیید می شوند و روابط ساختاری متغیرها از مقدار معناداری سطح خطای 05/0، 96/1 بیشتر است. نتیجه گیری: تحلیل یافته های بخش ساختاری مدل نشان می دهد اخلاق حرفه ای با ضرایب مسیر بالایی که با متغیر هویت سازمانی دارد، می تواند به طور غیرمستقیم عاملی مؤثر و قدرتمند برای بالا بردن اشتیاق شغلی معلمان در مدارس محسوب شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 900

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 885 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    117-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    756
  • دانلود: 

    943
چکیده: 

زمینه: امروزه، با پیچیده تر شدن سازمان ها و نگرش های جدید نسبت به توانمندی های کارکنان، نقش انطباق پذیری و مشارکت سازمانی در افزایش بهره وری و اثربخشی سازمان، آشکار شده است، و با توجه به اهمیت احساسات مثبت در ارتقاء سازمانها، مدیران باید در ایجاد جو کاری اخلاقی و مشارکت کارکنان، توجه بیشتری نمایند. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین مشارکت و انطباق پذیری سازمانی با اثربخشی سازمانی با توجه به نقش میانجی اخلاق سازمانی است. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است، جامعه آماری در این تحقیق کلیه کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان 270 نفر بودند که نمونه تحقیق 159 نفراز این افراد، با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها: چهار پرسشنامه مشارکت سازمانی، انطباق پذیری سازمانی، اخلاق سازمانی و اثربخشی سازمانی می باشند. برای تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS جهت تعیین ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل نقش متغیر میانجی استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از وجود رابطه مثبت و معنی دار بین مشارکت سازمانی و انطباق پذیری سازمانی با اثربخشی سازمانی و اخلاق سازمانی می باشد، نقش میانجی اخلاق سازمانی در رابطه بین مشارکت و انطباق پذیری سازمانی با اثربخشی سازمانی معنی دار است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است، که مشارکت سازمانی و انطباق پذیری سازمانی و اخلاق سازمانی عوامل پیش بینی کننده خوبی برای اثربخشی سازمانی می باشند و بایستی زمینه های تقویت آنها را در سازمان فراهم کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 756

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 943 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    125-132
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2122
  • دانلود: 

    1680
چکیده: 

زمینه: بیشترین یادگیری از طریق آموزش رسمی در مدارس اتفاق می افتد و سیستم های اثربخش مدارس نیازمند ترکیب صحیحی از منابع و تسهیلات آموزشی مناسب، جهت گیری اخلاقی جو مدرسه و دانش آموزانی که آماده یادگیری هستند می باشند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جو اخلاقی بر حس تعلق به مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزانی بود که در سال تحصیلی1395-1394 در دبیرستانهای متوسطه نظری دوره دوم ارومیه مشغول به تحصیل بود. با روش طبقه ای نسبی 1003 دانش آموز به صورت تصادفی انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های استاندارد جو اخلاقی و حس تعلق به مدرسه جمع آوری شد. برای آزمون مدل مفهومی از روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مؤلفه های جواخلاقی با حس تعلق به مدرسه ارتباط مستقیم و مثبت دارند. همچنین، مؤلفه های جو اخلاقی از طریق حس تعلق به مدرسه با پیشرفت تحصیلی رابطه غیرمستقیم و مثبت دارند. می توان نتیجه گیری کرد که هرگونه بهبود در جو اخلاقی مدرسه می تواند با بهبود حس تعلق در مدرسه و پیشرفت تحصیلی همراه باشد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که جو اخلاقی به طور مستقیم باعث ارتقای حس تعلق به مدرسه در دانش آموزان می شود. همچنین جو اخلاقی به طور غیرمستقیم موجب بالا رفتن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2122

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1680 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    133-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    417
  • دانلود: 

    546
چکیده: 

زمینه: بررسی عوامل مؤثر بر رفتار حسابرسان لازم و ضروری است. عوامل متعددی بر رفتار حسابرس تأثیر دارد. وضعیت اخلاقی حسابرسان یکی از عوامل تأثیرگذار بر رفتار حسابرسان است. هدف این پ‍ ژوهش، بررسی رابطه استدلال اخلاقی حسابرسان و سایر رفتارهای غیرعادی آنان است. درهمین راستا، مساله پژوهش این آیا رفتارهای غیرعادی حسابرسان با استدلال اخلاقی رابطه دارد یا خیر؟ روش: جهت جمع آوری داده ها به منظور آزمون فرضیه ها با توجه به موضوع پژوهش از روش پژوهش های پیمایشی استفاده می شود. جامعه و نمونه آماری پژوهش را حسابرسان ارشد شاغل در موسسات حسابرسی و سازمان حسابرسی تشکیل می دهند. اعضای نمونه آماری این پژوهش به روش نمونه گیری غیرتصادفی ساده (در دسترس) انتخاب شدند. رایج ترین شیوه گردآوری داده ها در پژوهش های پیمایشی، مصاحبه شخصی و استفاده از پرسش نامه است که در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از 3 پرسش نامه که حاوی سؤال های عمومی و تخصصی استفاده شده است. به منظور آزمون فرضیه های این پژوهش از تجزیه و تحلیل رگرسیون لجستیک چندگانه استفاده شد. یافته ها: تحلیل نتایج فرضیه های پژوهش نشان داد که در سطح کلیه فرضیه های فرعی و نیز فرضیه اصلی رابطه معناداری بین موقعیت اخلاقی با سایر رفتارهای کاهنده کیفیت حسابرسی وجود ندارد، همچنین، یافته های پژوهش حاکی از این بود که نسبیت گرایی و آرمان گرایی بابررسی ضعیف مدارک صاحبکار، پذیرش توضیح های ضعیف صاحبکار، کم کاری حسابرس در کار حسابرسی و کوتاهی در جستجوی استاندارد حسابداری مورد نیاز رابطه ندارد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که در سطوح کلیه فرضیه ها، رابطه معناداری بین وضعیت استدلال اخلاقی حسابرسان و سایر رفتارهای غیرعادی آنان وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 417

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 546 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمدی جمال | خوزین علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    140-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    468
  • دانلود: 

    607
چکیده: 

زمینه: امروزه زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر، به عنوان ابزاری کارا، در تهیه و ارائه صورت های مالی به کار می رود. پژوهش حاضر به بررسی نقش به کارگیری زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر ( XBRL ) توسط شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در رعایت اخلاق حرفه ای می پردازد. روش: پژوهش حاضر در زمره پژوهش های پس رویدادی است. جامعه آماری شامل، مدیران مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، و حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی ایران است که از میان آنها 140 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش، پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. به منظور تجزیه وتحلیل آماری داده های پژوهش، از آزمون دوجمله ای و آزمون t و آزمون ویلکاکسون یک نمونه ای و آزمون کولموگروف-اسمیرنف استفاده شده است. یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که به کارگیری زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر ( XBRL ) توسط شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در رعایت اخلاق حرفه ای تأثیر دارد. نتیجه گیری: از آنجایی که هنوز پیاده سازی زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر ( XBRL )در شرکت های پدیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران صورت نپذیرفته است، لذا به کارگیری این زبان گزارشگری مالی توسط شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می تواند در رعایت آیین رفتار و اخلاق حرفه ای، در راستای شفاف سازی و ارائه صحیح و منصفانه اطلاعات صورت های مالی، مفید و مؤثر واقع شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 468

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 607 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    145-149
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    689
  • دانلود: 

    688
چکیده: 

زمینه: امنیت شغلی به فاکتورهای اقتصادی، موقعیت تجاری و مهارت های شخصی فردشاغل مرتبط است. از این روی، هدف این پژوهش ارزیابی رابطه بین مؤلفه های تاثیرگذار بر ناامنی شغلی با رفتاراخلاقی کارکنان می باشد. روش: پژوهش پیش رو از نوع توصیفی-همبستگی و کاربردی می باشد. جامعه آماری شامل کارکنان بانک مهر اقتصاد شهر تبریز در سال 97 به تعداد 320 نفر بود. بنابراین با استفاده از جدول مورگان، تعداد 175 نفر از کارکنان با نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از 4 پرسشنامه استاندارد استفاده شد. و در نهایت داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزارهای Spss نسخه 21 و Smart-PLS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته ها نشان داد بین رفتارهای اخلاقی کارکنان با رضایت شغلی آنهارابطه مثبتی وجود دارد و بین خستگی عاطفی با فرسودگی شغلی رابطه وجود دارد. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که رفتارهای اخلاقی کارکنان در سازمان باعث افزایش کارآیی و رضایت شغلی و اثربخشی آنان می شود. بنابراین برای بهبود و افزایش رفتارهای اخلاقی کارکنان در سازمان ها پیشنهاد می گردد رفتارهای اخلاقی به عنوان یک اصل مهم و ضروری در محیط کار نهادینه گردد و سایرین نیز تشویق به انجام رفتارهای اخلاقی گردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 689

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 688 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button