Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    778
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 778

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    697
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 697

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    140-141
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    350
  • دانلود: 

    212
کلیدواژه: 
چکیده: 

سردبیر محترم در ابتدا باید تفاوت آشکار میان اهلاق فردی و اخلاق حرفه ای مهندسی مطرح شود. اخلاق فردی به آن دسته از استاندارهای رفتاری که برای همه یکسان است اشاره دارد. به نقل از هری چی؛ درستی یا نادرستی امور، شناخت امور خیر و شر، بازشناسی فضایل، مسایل بنیادین اخلاق را تشکیل می دهند. ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 350

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 212 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فرهود داریوش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-4
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    167
  • دانلود: 

    111
کلیدواژه: 
چکیده: 

فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری از سال 1385، با هدف اعتلای اخلاق در عرصه علوم و فناوری و به عنوان یک مجله علمی / پژوهشی و با صاحب امتیاز انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری، فعالیت خود را در حوزه های علمی مختلف همچون: پزشکی و زیستی، روانشناختی، اجتماعی، فلسفی، فنی / مهندسی، زیست محیطی و اقتصادی، مورد بحث و کنکاش قرار داده اند. . . .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 167

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 111 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    5-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1185
  • دانلود: 

    933
چکیده: 

زمینه مسئولیت اخلاقی به دلیل جایگاه برجسته ای که در زندگی فردی و اجتماعی دارد، یکی از مهم ترین مسائل حوزه اخلاق تلقی می گردد. مسئولیت اجتماعی هم که ذیل مسئولیت اخلاقی تعریف می شود، دارای چنین اهمیت و جایگاهی خواهد بود. اما آنچه به طور معمول در مباحث مسئولیت مورد توجه قرار می گیرد، اراده انسانی است. اغلب مسئولیت را مبتنی بر اراده آزاد می دانند. در فهم متعارف نیز کسی را که مجبور و فاقد اختیار باشد، نمی توان مسئول دانست. به همین جهت بحث از مسئولیت و اراده انسان، به شدت به هم وابسته بوده و حتی منکران مسئولیت، نبود اراده را به عنوان دلیل مدعای خود ذکر کرده اند. از سوی دیگر هر تعریفی از اراده ناگزیر به بحث جبر مربوط بوده و به آن وابسته است. در مقابل اراده آزاد انسان، اقسام گوناگونی از جبر مطرح می شود که جبر اجتماعی، یکی از این موارد است. دیدگاه هایی که در تبیین نهایی امور، شرایط اجتماعی را تعیین کننده دانسته و جایگاهی برای انسان و اراده او در نظر نمی گیرند، قائل به جبر اجتماعی هستند. با توجه به این مسائل، سوال اصلی پژوهش، نسبت مسئولیت اخلاقی و اجتماعی با جبر اجتماعی است. نتیجه گیری دیدگاه های جبر گرایانه، با نادیده گرفتن و یا حداقلی تعریف نمودن اراده انسان، مسئولیت اخلاقی را به عنوان بخش مهمی از زندگی فردی و اجتماعی ما، نادیده می گیرند. چنین اتفاقی پیامدهای گسترده ای برای زندگی فردی و اجتماعی ما خواهد داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1185

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 933 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

امینی داوود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    12-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    478
  • دانلود: 

    682
چکیده: 

زمینه ادبیات، شیوه معرفت شناختی خاصی برای فهم و بیان حقایق هستی است که از دیرباز توانسته است، نقش بی بدیلی در دانایی بشر ایفا نماید. اگرچه آثار معرفتی متون ادبی، در هر دو بعد شناختی و هیجانی روی می دهند، کارکرد هیجانی ادبیات به مراتب چشم گیرتر است. ادبیات داستانی، از طریق تخییل ذهن خواننده، ضمن کمک به شکل گیری هیجان های اخلاقی نظیر همدلی، همدردی و شفقت، به ایجاد توازن هیجانی، از طریق تخلیه هیجان های زیان بار می انجامد. آثار تربیتی ادبیات داستانی، در انطباق با نظریه عاطفه گرای اخلاق است که بر اساس آن ممانعت از گسست بین قضاوت اخلاقی و اقدام اخلاقی، مستلزم درک هیجانی از احساس ها و باورهای خود و دیگران و نیز ماهیت روابط اجتماعی در ورای گروه های اجتماعی است. در این مقاله از اخلاقمندی مبتنی بر معرفت هیجانی، تحت عنوان اخلاق هیجان مدار یاد می شود و تلاش می گردد، ضمن تبیین جایگاه عاطفه و هیجان در سوق دادن افراد به سمت خیر اخلاقی، نقش آفرینی معرفت شناختی ادبیات در این راستا مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد. نتیجه گیری حضور و اثرگذاری مثبت ادبیات داستانی در یک بافت فرهنگی، به عنوان ابزار خیر اخلاقی، مستلزم بررسی های دقیق روانشناختی و جامعه شناختی است. در این راستا، ماهیت و آثار هیجانی متون ادبی در حوزه ادبیات کودک و آثار ادبی ترجمه شده، از اهمیت مضاعفی برخوردار است. در صورت لحاظ نمودن مختصات فرهنگی نظام عاطفی جامعه مخاطب، توسعه گنجینه ای غنی و متوازن از هیجان های آشنا و متعارف از یک سو و هیجان های پیچیده و نوپدید از سوی دیگر، نقشی است که ادبیات داستانی قادر است در توسعه اخلاق هیجان مدار ایفا نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 478

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 682 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    19-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    797
  • دانلود: 

    770
چکیده: 

زمینه مشارکت مردم در تصمیم های پیرامون منابع طبیعی به عنوان آسان ترین راهکار حفظ این منابع است. به نظر می رسد برخورداری انسان ها از اخلاق حفاظت از منابع طبیعی بر مشارکت آنان در حفظ این منابع اثرگذار است. پژوهش پیمایشی حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق حفاظت از منابع طبیعی با مشارکت در پروژه احیای اراضی جنگلی تخریب یافته انجام شده است. روش این تحقیق توصیفی-پیمایشی و جمعیت مورد مطالعه شامل تمامی روستاییان مشارکت کننده در پروژه در 58 روستای شهرستان ریگان در دو بخش مرکزی و گنبکی به تعداد 1600 نفر بودند که 360 نفر از آنان با روش نمونه گیری خوشه ایبرای بررسی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود. آزمون های آماری مورد استفاده شامل ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون چندگانه بود. داده ها با نرم افزار spss تحلیل شدند. یافته ها اکثر مشارکت کنندگان در پروژه دارای اخلاق حفاظت از منابع طبیعی قوی هستند. ادراک از پیامدهای تخریب اراضی جنگلی، مساحت اراضی کشاورزی، تعداد دام، تعداد اعضای خانواده، تعداد مسافرت به شهر و ارتباط با مروج دارای رابطه مثبت و معنی دار با مشارکت در پروژه احیای اراضی جنگلی تخریب یافته می باشد. اخلاق حفاظت از منابع طبیعی دارای رابطه مثبت و معنی دار با مشارکت در پروژه احیای اراضی جنگلی تخریب یافته می باشد. نتیجه گیری برخورداری روستاییان از اخلاق حفاظت از منابع طبیعی با مشارکت آنان در حفظ منابع طبیعی ارتباط دارد. بنابراین، تدوین محتوای دوره های آموزشی پروژه با تاکید بر تقویت اخلاق حفاظت از منابع طبیعی مورد توصیه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 797

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 770 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    26-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1064
  • دانلود: 

    969
چکیده: 

زمینه رهبری اخلاقی و حمایتی از زمره سبک های رهبری هستند که طی سال های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته اند. این نوع سبک های رهبری می توانند تا از طریق سازه های مختلف سطح اثربخشی را در سازمان ها تحت تاثیر قرار دهند. این پژوهش با هدف بررسی نقش های فرایندی رهبری اخلاقی و رهبری حمایتی بر سرمایه روان شناختی و اثربخشی سازمانی اجرا شد. روش روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش کارکنان مرد یک کارخانه صنعتی در اصفهان بودند که از میان آن ها 380 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه رهبری اخلاقی، پرسشنامه رهبری حمایتی، پرسشنامه سرمایه روان شناختی و پرسشنامه اثربخشی سازمانی بود. داده های حاصل از پرسشنامه های پژوهش از طریق همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته ها نتایج نشان داد که رهبری اخلاقی ورهبری حمایتی با سرمایه روان شناختی و اثربخشی سازمانی و سرمایه روان شناختی با اثربخشی سازمانی دارای رابطه مثبت و معنادار هستند (01/0>p). نتایج حاصل از مدل سازی معادله ساختاری نشان داد که رهبری اخلاقی و رهبری حمایتی با سرمایه روان شناختی و سرمایه روان شناختی و رهبری حمایتی با اثربخشی سازمانی دارای رابطه مستقیم و معنادار هستند. همچنین نتایج نشان داد که سرمایه روان شناختی متغیر واسطه ای کامل در رابطه رهبری اخلاقی با اثربخشی سازمانی، ولی برای رابطه رهبری حمایتی با اثربخشی سازمانی یک متغیر واسطه ای پاره ای است. نتیجه گیری در مجموع نتایج این پژوهش نشان داد که می توان از پتانسیل رهبری اخلاقی و حمایتی برای تقویت سرمایه روان شناختی و اثربخشی سازمانی در محیط های کار استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1064

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 969 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    35-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1211
  • دانلود: 

    1170
چکیده: 

زمینه در عصر حاضر یکی از عوامل کلیدی برای برقراری ارتباط با افرادی از فرهنگ های مختلف و بالا بردن سطح عملکرد شغلی کارکنان، هوش فرهنگی می باشد که در این بین رعایت اصول اخلاقی می تواند نقشی قابل توجه داشته باشد اما از سوی محققان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی گری رفتار اخلاقی در رابطه بین هوش فرهنگی و عملکرد شغلی می باشد. روش این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی است و جهت گیری پژوهش حاضر، کاربردی است. جامعه آماری شامل کارکنان ادارات پست شهر شیراز می باشد که نمونه آن از طریق روش نمونه برداری طبقه ای و استفاده از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 104 نفر انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه از آن ها نظرخواهی بعمل آمد. از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار PLS Smart، جهت بررسی صحت مدل اصلی و آزمون فرضیات استفاده شده است. یافته ها یافته ها نشان می دهد که هوش فرهنگی بر عملکرد شغلی و رفتار اخلاقی و همچنین رفتار اخلاقی بر عملکرد شغلی دارای اثر مثبت، مستقیم و معنادار می باشد، لذا فرضیه اصلی مبنی بر میانجی بودن رفتار اخلاقی در رابطه بین هوش فرهنگی و عملکرد شغلی نیز تایید می شود. نتیجه گیری نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه بیشتر به هوش فرهنگی و رفتار اخلاقی و بهبود آن ها در بین کارکنان تاکید می کند. هوش فرهنگی به کارکنان کمک می کند تا با درک سریع و صحیح مولفه های فرهنگی مختلف، رفتار مناسبی از خود بروز دهند و باعث ظهور و ارتقاء سایر رفتارهای اخلاقی بیشتر شود و در نتیجه عملکرد شغلی آنها بهبود پیدا می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1211

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1170 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اردلان محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    43-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    384
  • دانلود: 

    583
چکیده: 

زمینه آمادگی برای تغییر به عنوان ضامن بقاء و توسعه سازمان ها می تواند به طور موثری در پرتوی فلسفه اخلاقی و مسئولیت اخلاقی توسعه یابد، با درک این مهم پژوهش با هدف بررسی رابطه بین فلسفه اخلاقی و آمادگی برای تغییر با نقش میانجی مسئولیت اخلاقی انجام گرفته است. روش روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان می باشد، که 165 نفر از کارکنان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم هر طبقه به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد فلسفه اخلاقی، آمادگی برای تغییر و مسئولیت اخلاقی استفاده شد. داده های پژوهش پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تحلیل شدند. یافته ها نتایج بررسی نشان داد که رابطه بین فلسفه اخلاقی و آمادگی برای تغییر(عاطفی، رفتاری و شناختی) با نقش میانجی مسئولیت اخلاقی مثبت و معنی دار بود. نتیجه گیری در نتیجه برای بهبود آمادگی برای تغییر در دانشگاه ها می بایست به فلسفه اخلاقی و مسئولیت اخلاقی توجه کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 384

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 583 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مرادی مرتضی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    50-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    574
  • دانلود: 

    868
چکیده: 

زمینه اخلاق یکی از مباحث مهمی است که امروزه در همه زمینه ها از جمله سازمان و مدیریت مورد توجه جدی است. هدف این مقاله، بررسی پیامدهای رهبری و جو اخلاقی و نقش آن در کاهش رفتارهای انحرافی است که در این میان به نقش تعهد عاطفی و تمایل به ترک خدمت نیز اشاره خواهد شد. روش پژوهش از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان کارخانجات صنایع و معادن شرکت احیا فولاد سپاهان اصفهان بودند که تعداد آنها حدود 900 نفر است. نمونه آماری پژوهش 242 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه 30 سوالی استفاده شد که مشتمل بر پنج بخش رهبری اخلاقی، جو اخلاقی، تعهد عاطفی، تمایل به ترک خدمت و انحراف سازمانی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی، از آمار استنباطی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها بر اساس خروجی نرم افزار و اعداد معناداری، یافته ها نشان داد بین متغیرهای رهبری اخلاقی با جو اخلاقی رابطه معناداری وجود دارد. بین جو اخلاقی با تعهد عاطفی و تمایل به ترک خدمت رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین تعهد عاطفی با انحراف سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. اما رابطه بین تمایل به ترک خدمت و انحراف سازمانی تایید نشد. نتیجه گیری با توجه به نتایج به دست آمده، ضمن اولویت دادن به جو اخلاقی و تشویق رهبری اخلاقی در سازمان، می توان کارکنانی متعهد را پرورش داد که به سازمان وفادار باشند و از انحرافات سازمانی به دور باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 574

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 868 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مسلمی معصومه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    58-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    384
  • دانلود: 

    542
چکیده: 

زمینه استفاده مفید و اخلاقی از اینترنت باعث پیشرفت در زندگی و کارآفرینی می شود. عدم استفاده اخلاقی از اینترنت باعث دور شدن از هدف های علمی و غیرعلمی می شود. هدف پژوهش بررسی وضعیت گرایش دانشجویان مرد و زن به استفاده اخلاقی از اینترنت است. روش روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه آزاد واحد ارومیه به تعداد 13485 نفر است. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران374 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. داده ها با استفاده از آزمون کلوموگروف-اسمیرنف و آزمون تی تک نمونه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها دانشجویان زن بیشتر از دانشجویان مرد به عدم استفاده از سایت های دارای نکات غیراخلاقی و برای رعایت نکات اخلاقی هنگام استفاده از اینترنت می کوشند. دانشجویان زن بیش از دانشجویان مرد می کوشند تا از محیط هایی از اینترنت استفاده کنند که باعث اخلاق فرهنگی آنها شود. تاثیر مولفه های اخلاقی بر ارتباط بیشتر دانشجویان مرد در محیط اینترنت نسبت به محیط واقعی بیشتر از دانشجویان زن است. استفاده از اینترنت بر اخلاق دانشجویان زن از نظر افزایش سلامت روان بیشتر از دانشجویان مرد تاثیر دارد. نتیجه گیری دانشجویان زن بیشتر از دانشجویان مرد برای استفاده اخلاقی از اینترنت می کوشند. با وجود بیشتر بودن رفتار اخلاقی زنان نسبت به مردان، مولفه های اخلاقی باعث می شوند تا دانشجویان مرد نسبت دانشجویان زن در محیط اینترنت نسبت به محیط واقعی ارتباط بیشتری داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 384

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 542 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    66-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    360
  • دانلود: 

    638
چکیده: 

زمینه تخطی های اخلاقی در سازمان ها منجر به تصمیم برای ایجاد جو اخلاقی گردید تا دستاوردهای مثبتی برای سازمان به ارمغان آورد. به نظر می رسد که برخی از این دستاوردها کاهش تخطی های فناورانه و ایجاد انسجام سازمانی باشد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تعیین نقش جو اخلاقی در پیش بینی انسجام سازمانی با توجه به سهم واسطه گری تخطی فناورانه کارکنان بوده است. روش روش پژوهش مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه تحقیق شامل 217 نفر از کارکنان دانشگاه شیراز بود، که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس سنجش جو اخلاقی در سازمان، مقیاس سنجش استفاده غیرکاری از فناوری های سازمان و انسجام سازمانی بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آن ها، بین نمونه توزیع گردید، و داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها جو اخلاقی حاکم بر سازمان رابطه منفی و معناداری با تخطی فناورانه در دانشگاه دارد. به علاوه، جو اخلاقی سازمان رابطه مثبت و معناداری با رشد انسجام سازمانی دانشگاه دارد، درحالی که بروز تخطی فناورانه در دانشگاه رابطه منفی و معناداری با انسجام سازمانی دارد. نتیجه گیری توسعه جو اخلاقی حاکم بر دانشگاه می تواند بر کاهش استفاده شخصی از فناوری های سازمان و افزایش انسجام سازمانی کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 360

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 638 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    75-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1411
  • دانلود: 

    1428
چکیده: 

زمینه توجه به بهبود اخلاق حرفه ای معلمان از اهمیت ویژه ای در سازمان ها آموزشی برخوردار است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین نقش فرهنگ و سلامت سازمانی بر اخلاق حرفه ای معلمان می باشد. روش روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود که بر روی 187 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر قاین انجام گرفت. نمونه ها به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد؛ فرهنگ سازمانی، اخلاق حرفه ای و سلامت سازمانی استفاده شد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS_18 و آزمون های آماری ضریب رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نتایج نشان داد، فرهنگ سازمانی با میانگین 47/0± 76/3؛ سلامت سازمانی با میانگین 71/0± 63/3 و اخلاق حرفه ای با میانگین 51/0± 65/4 بالاتر از حد متوسط بود. فرهنگ سازمانی 18 درصد از واریانس اخلاق حرفه ای و 38 درصد از واریانس سلامت سازمانی معلمان را تبیین می کند؛ همچنین سلامت سازمانی 14 درصد از تغییرات واریانس اخلاق حرفه ای معلمان را تبیین می کند. نتیجه گیری فرهنگ و سلامت سازمانی سبب بهبود اخلاق حرفه ای در معلمان می شود. از طرفی فرهنگ سازمانی زمینه بهبود سلامت سازمانی معلمان را فراهم می آورد. بنابراین می توان با بهبود فرهنگ و سلامت سازمان های آموزشی موجب بهبود اخلاق حرفه ای معلمان و درنتیجه بهبود کارایی نظام آموزشی را فراهم آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1411

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1428 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    82-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    948
  • دانلود: 

    967
چکیده: 

زمینه بهره وری نیروی انسانی یکی از مهم ترین سرمایه ی سازمانی است که میزان تحقق اهداف و برنامه های آن سازمان را مشخص می کند درنتیجه ضرورت شناسایی عوامل اثرگذار بر آن به ویژه در پرتوی تصمیم گیری اخلاقی مهم به نظر می رسد، با درک این امر مهم پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه چابکی سازمانی، کارتیمی و بهره وری نیروی منابع انسانی با نقش میانجی تصمیم گیری اخلاقی انجام گرفته است. روش روش تحقیق توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه تشکیل می دهند. بر اساس جدول کرچسی و مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی، نمونه ای به حجم 136 آزمودنی انتخاب گردید. ابزارهای گردآوری اطلاعات، چهار پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی، کارتیمی، بهره وری نیروی انسانی و تصمیم گیری اخلاقی بود. روایی و پایایی پرسشنامه ها با استفاده ازنظر محققان رشته مدیریت و آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون های کالموگروف-اسمیرونوف و همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. یافته ها اثر چابکی سازمانی بر روی تصمیم گیری اخلاقی معنادار بود. اثر کار تیمی بر روی بهره وری منابع انسانی معنادار است اما بر روی تصمیم گیری اخلاقی معنی دار نیست. اثر تصمیم گیری اخلاقی بر روی بهره وری منابع انسانی معنادار است. اثر غیرمستقیم چابکی سازمانی بر بهره وری منابع انسانی با نقش میانجی تصمیم گیری اخلاقی معنادار نیست. اثر غیرمستقیم کار تیمی بر بهره وری منابع انسانی با نقش میانجی تصمیم گیری اخلاقی معنادار نیست. نتیجه گیری درنتیجه بین چابکی سازمانی، کار تیمی و تصمیم گیری اخلاقی با بهره وری نیروی انسانی رابطه معناداری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 948

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 967 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    85-95
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    880
  • دانلود: 

    721
چکیده: 

زمینه سازمان ها به آرامی از محیط کوچک فعالیت اقتصادی و اجتماعی محض، به مکان هایی برای بالندگی معنوی و اخلاقی تبدیل می شوند. هدف مقاله حاضر، بررسی ارتباط معنویت به عنوان مولفه ارزش های اخلاقی در محیط کار بر فرسودگی شغلی و تمایل به ترک خدمت کارکنان در سازمان های مذهبی محور با نقش میانجی گری رضایت شغلی است. روش این پژوهش ازحیث هدف، کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده ها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمانی مذهبی با بیش از 700 نفر نیروی کار است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 210 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه های استاندارد معنویت سازمانی، رضایت شغلی، ترک خدمت و فرسودگی شغلی، داده ها جمع آوری گردید و برای آزمون فرضیات، از آزمون های همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار Spss و Lisrel استفاده شده است. یافته ها نتایج، حاکی از ارتباط معکوس معنویت در کار با تمایل به ترک خدمت و فرسودگی شغلی است. هم چنین نقش رضایت شغلی به عنوان متغیر میانجی ارتباط میان معنویت سازمانی با فرسودگی شغلی و ترک خدمت، مورد تایید قرار گرفت. نتیجه گیری با رشد ارزش های اخلاقی در سازمان ها، معنویت بین کارکنان افزایش می یابد، آن ها احساس رضایت بهتری دارند و فرسودگی کمتری را تجربه خواهند کرد و از طرفی دیگر تمایل کمتری به خروج از سازمان خواهند داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 880

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 721 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حمزه پور مسعود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    96-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    984
  • دانلود: 

    958
چکیده: 

زمینه امروزه، راز موفقیت سازمانها علاوه بر سرمایه های انسانی به کارآفرینی و توسعه اخلاق می باشد. این امر حتی کسب و کارهای کوچک و متوسط را تحت تاثیر قرار داده است. هدف اصلی پژوهش ارائه و تبیین الگوی توسعه کارآفرینی اخلاق گرایانه کسب و کارهای کوچک و متوسط است. روش این پژوهش یک تحقیق اکتشافی است که از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی-پیمایشی و از نوع میدانی می باشد. در بخش کمی جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان کسب و کار های کوچک و متوسط بود که از میان آنها نمونه ای 250 نفری به شیوه تصادفی انتخاب شد. در بخش کیفی جامعه شامل خبرگان و اساتید و مدیران استراتژیک کسب و کارهای کوچک و متوسط به تعداد 20 نفر بود که به روش قضاوتی 15 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق دو پرسشنامه محقق ساخته بود. از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی (معادلات ساختاری) برای تحلیل داده ها استفاده شده است. یافته ها نتایج نشان داد که رابطه ابعاد فضای اخلاقی کارآفرینی، اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری، سیاستهای اقتصادی، مالی و تشویقی، عوامل ساختاری و نهادی، استراتژی های کارآفرینی و عوامل وضعیت و رشد صنعت با توسعه کارآفرینی اخلاق گرایانه در سطح معنی داری05/0مثبت و معنادار است. نتیجه گیری در کسب و کار های کوچک ومتوسط برای توسعه کارآفرینی اخلاق گرایانه میبایست به فضای اخلاقی توجه شده وسیاستهای اقتصادی، مالی و تشویقی، و اکوسیستم کارآفرینی در راستای فضای اخلاقی با ساختار های کارآفرینی و استراتژی های کارآفرینی همراستا شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 984

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 958 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    103-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    494
  • دانلود: 

    592
چکیده: 

زمینه ریشه بسیاری از رفتارها و فعالیت های افراد در شخصیت، اخلاق و ارزش های اخلاقی است. هدف این پژوهش، پیش بینی پاسخگویی در حسابداران رسمی بر مبنای اخلاق حرفه ای است. امروزه اخلاق نیاز حقیقی تمام مشاغل و سازمان های حرفه ای است که این نیاز در حسابداری به صورت دوچندان احساس می شود. همچنین پاسخگویی نیز به تعهد اخلاقی فرد در مقابل فعالیت های انجام داده خود اشاره دارد. روش این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی بوده و جامعه آن را کل اعضای جامعه حسابداران رسمی تشکیل می دهد. نمونه برگزیده شامل 128 نفر است که با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند. برای سنجش اخلاق حرفه ای و پاسخگویی از پرسشنامه استفاده شد، همچنین دوره زمانی مورد مطالعه، سال 1395 است. برای آزمون فرضیه پژوهش نیز پس از بررسی نرمال بودن داده ها از روش رگرسیون خطی استفاده شد. یافته ها یافته های حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نشان می دهد که بین سطح اخلاق حرفه ای و پاسخگویی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و با افزایش میزان اخلاق حرفه ای، پاسخگویی افزایش خواهد یافت. میزان اثرپذیری پاسخگویی از اخلاق حرفه ای نیز حدود 48 درصد است. نتیجه گیری با توجه به یافته های پژوهش، می توان ادعا کرد که با افزایش سطح اخلاق حرفه ای، سطح پاسخگویی افزایش می یابد. در نتیجه پیشنهاد می گردد که برای افزایش سطح پاسخگویی که مقوله با اهمیتی است، به اخلاق حرفه ای توجه ویژه گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 494

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 592 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    108-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    409
  • دانلود: 

    600
چکیده: 

زمینه در چند سال اخیر، محققان رابطه بین گرایش های کاری کارکنان را با سکوت سازمانی مورد بررسی قرار داده اند؛ اما، آنچه که تا کنون مورد تحلیل قرار نگرفته نقش میانجی متغیر حمایت سازمانی در رابطه بین اعتماد و سکوت در دانشگاه ها به منظور بهبود فضای اخلاقی کار می باشد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی حمایت سازمانی ادراک شده در رابطه بین اعتماد و سکوت در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران انجام شد. روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در سال 1394 به تعداد 1765 نفر می باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 231 نفر محاسبه شد. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای با تخصیص متناسب برای واحدهای دانشگاهی می باشد. داده ها از طریق سه پرسش نامه سکوت سازمانی، اعتماد سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده جمع آوری گردید. برای تحلیل داده ها از آزمون t تک نمونه ای، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد حمایت سازمانی ادراک شده بر سکوت سازمانی با ضریب مسیر در حالت تخمین ضرایب استاندارد (89/0-= β ) تاثیر مستقیم و منفی دارد. هم چنین با تایید نقش میانجی بودن حمایت سازمانی ادراک شده، اعتماد سازمانی با ضریب مسیر تخمین ضرایب استاندارد (56/0-= β ) بر متغیر سکوت سازمانی در دانشگاه ها اثر غیرمستقیم و منفی دارد. نتیجه گیری وجود فضای اعتماد در دانشگاه ها و مراکز آموزشی و همراهی آن با حمایت سازمانی در بین کارکنان دانش محور موجب شکست سکوت می گردد و بدین ترتیب، فضای اخلاقی در دانشگاه ها را بهبود خواهد بخشید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 409

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 600 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

علی زاده سیما

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    117-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1018
  • دانلود: 

    1109
چکیده: 

زمینه امروزه اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی نقش بسیار مهمی را در سازمان ها ایفا می کنند. هدف پژوهش حاضر تحلیل کانونی رابطه بین مولفه های اخلاق حرفه ای و ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی در بین دبیران مقطع اول متوسطه شهرستان نقده بود. روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، از نوع همبستگی بنیادی یا کانونی است. جامعه آماری شامل کلیه ی دبیران مقطع اول متوسطه شهرستان نقده بودند. حجم جامعه ی آماری 235 نفر است که تعداد 90 نفر آنها از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی جمع آوری و به وسیله نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های آماری ماتریس همبستگی پیرسون و تحلیل همبستگی کانونی فرضیه ی پژوهشی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها رابطه متغیر کانونی اخلاق حرفه ای با متغیر کانونی مسئولیت پذیری اجتماعی 67/0 می باشد. شاخص لامبدای ویکلز برای این ارتباط 34/0 بدست آمد که آماره F مربوط به آن نیز 34/11 می باشد که در سطح 001/0 معنی دار است. بنابراین این دو مجموعه ارتباط معنی داری با یکدیگر دارند. هم چنین 34/0 واریانس بین ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی با مولفه های اخلاق حرفه ای تبیین می شود. نتیجه گیری با توجه به نتایج به دست آمده، تحلیل همبستگی کانونی با 99 درصد احتمال وجود همبستگی بین دو مجموعه مولفه های اخلاق حرفه ای با ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی را تایید می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1018

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1109 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    124-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    843
  • دانلود: 

    1048
چکیده: 

زمینه امروزه افراد انتظار دارند در سازمان به خوبی درک شوند و مورد توجه و احترام قرار گیرند. رهبری اخلاقی تلاش های بی دریغ رهبر در ایجاد زمینه اخلاقی برای تاثیرگذاری بر رفتار کارکنان نشان می دهد و از طرفی باید بیان کرد حفظ و نگهداری سازمان، بدون کارکنان با استعداد، راضی و وفادار، امکان پذیر نیست، زیرا آنان هستند که خدمات را با کیفیت بالاتری ارائه می کنند و برای سازمان اهمیت دارند. مدیریت استعداد، شناسایی استعداد و سپس همنوا کردن آن با نقش های شغل به منظور بیشینه کردن فرد می باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی، از حیث هدف، کاربردی است. جامعه ی آماری این پژوهش کارکنان یک شرکت خدماتی بخش خصوصی که تعداد آنها 243 نفر می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی حجم نمونه این پژوهش 165 نفر انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته میباشد. پس از جمع آوری، 153 پرسشنامه کامل بازگشت داده شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش آماری پژوهش حاضر معادلات ساختاری مبتی بر رگرسیون میباشد. یافته ها طبق نتایج به دست آمده در این پژوهش، فرضیه اصلی مورد تایید واقع شد، فرضیه ای که بیان می کرد رهبری اخلاقی با مدیریت استعداد سازمانی رابطه مثبت دارد و از 12 فرضیه فرعی پژوهش، 7 فرضیه مورد تایید قرار گرفت. نتیجه گیری با توجه به پیامدهای مثبت رهبری اخلاقی برای سازمان ها و جوامع لازم است مدیران این نوع از رهبری را در خود تقویت کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 843

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1048 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    131-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1733
  • دانلود: 

    1443
چکیده: 

زمینه توجه به اهمیت رعایت اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی در پژوهش ها تصویر روشن تری از چگونگی فعالیتها را به جامعه علمی ارائه می دهد. لذا با توجه به ضرورت این مساله، مطالعه حاضر با هدف طراحی پرسشنامه اخلاق حرفه ای پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاه ها انجام شده است. روش این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری در این مطالعه تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی موسسات غیرانتفاعی غرب شهر تهران شامل 618 نفر می باشد و نمونه آماری به تعداد 264 نفر با استفاده از نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انجام پذیرفته است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تجزیه و تلیل یافته ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. همچنین جهت بررسی پایایی از روش آلفای کرونباخ و به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و AMOS نسخه 22 استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان دهنده شش عامل برابر 64. 17% واریانس تبیین شده است که این عوامل با تحلیل عاملی تاییدی مورد تصدیق قرار گرفت (RMSEA=0/045، CFI 0/95، TLI=0/95، IFI=0/95، PGFI=0/84، PNFI= 0/78). پایایی پرسشنامه نیز با روش آلفای کرونباخ برابر 84/0 گزارش گردید. نتیجه گیری می توان از این پرسشنامه به عنوان ابزاری روا و پایا در اندازه گیری رعایت اخلاق حرفه ای پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاه استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1733

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1443 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محبی محمدمهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    137-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    713
  • دانلود: 

    955
چکیده: 

زمینه گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش های مختلف اقتصاد الکترونیکی همانند بازاریابی الکترونیکی موجب تحولات مهمی در نگرش ها و روش های ارائه خدمات شده است که برای گسترش آن باید مسائل اخلاقی را مورد توجه قرار داد؛ بنابراین، هدف پژوهش، بررسی رابطه اخلاق کاری و فناوری اطلاعات و ارتباطات با گسترش بازاریابی الکترونیکی می باشد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری کلیه کاربران بانکداری الکترونیکی در سال 1394 می باشد. به دلیل عدم دسترسی به کل جامعه، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزارهای گردآوری داده ها، پرسشنامه های فناوری اطلاعات و ارتباطات، بازاریابی الکترونیکی و اخلاق کاری بودند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی ساده استفاده شده است. یافته ها یافته ها نشان داد که بین اخلاق سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با گسترش بازاریابی الکترونیکی رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه گیری زمانی که کاربران احساس نمایند که نحوه معرفی خدمات و محصولات الکترونیکی، از امنیت، صحت و اعتبار بالا برخوردار بوده و همسو با ارزش های اخلاقی آنان نیز باشد، علاقه بیشتری به استفاده از آن نشان می دهند و همین امر زمینه ساز توسعه بازاریابی الکترونیکی خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 713

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 955 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button