مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

856
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

730
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش برنامه ی توانمندسازی خودتنظیمی بر کارکردهای عصب شناختی دانش آموزان با اختلال ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 403 | صفحه پایان 412

چکیده

 زمینه و هدف: دانش آموزانِ با اختلال ریاضی با عوامل متعدد عصب شناختی مواجه هستند که بر کیفیت زندگی آنان تأثیر می گذارد. با توجه به ارتباط کارکردهای عصب شناختی با خودتنظیمی, یکی از روش هایی که می تواند بر دانش آموزان با اختلال ریاضی کمک کند, آموزش توانمندسازی خودتنظیمی است. هدف پژوهش حاضر, تعیین تأثیر آموزش برنامه ی توانمندسازی خودتنظیمی بر کارکردهای عصب شناختی دانش آموزان با اختلال ریاضی بود. مواد و روش ها: طرح تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. نمونه ی پژوهش 26 نفر از دانش آموزان با اختلالِ ریاضی شهرستان رشت در سال تحصیلی 97-1396 بودند که به طور دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون برج هانوی, آزمون استروپ, آزمون اِن بَک, و آزمون دسته بندی کارت ویسکانسین در مراحل قبل و بعد از آموزش استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه, تحت آموزش گروهی برنامه ی توانمندسازی خودتنظیمی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری و از طریق نرم افزار SPSS نسخه ی 24 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که در میانگین نمرات گروه های آزمایش و گواه در هر چهار کارکرد عصب شناختی تفاوت معنی داری وجود دارد؛ به عبارت دیگر آموزش برنامه ی توانمندسازی خودتنظیمی باعث ارتقای معنادار برنامه ریزی اجرایی, توجه انتخابی, عملکرد حافظه ی فعال و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان با اختلال ریاضی شد (0/001>P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش, برنامه ی توانمندسازی خودتنظیمی می تواند در بهبود مهارت های شناختی دانش آموزان با اختلال ریاضی, از کارایی لازم برخوردار باشد؛ بنابراین پیشنهاد می شود که این مداخله در آموزش دانش آموزان با اختلال ریاضی به کار گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رهبرکرباسدهی، ابراهیم، ابوالقاسمی، عباس، و حسین خانزاده، عباسعلی. (1397). تأثیر آموزش برنامه ی توانمندسازی خودتنظیمی بر کارکردهای عصب شناختی دانش آموزان با اختلال ریاضی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 6(4 )، 403-412. SID. https://sid.ir/paper/242468/fa

    Vancouver: کپی

    رهبرکرباسدهی ابراهیم، ابوالقاسمی عباس، حسین خانزاده عباسعلی. تأثیر آموزش برنامه ی توانمندسازی خودتنظیمی بر کارکردهای عصب شناختی دانش آموزان با اختلال ریاضی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1397؛6(4 ):403-412. Available from: https://sid.ir/paper/242468/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم رهبرکرباسدهی، عباس ابوالقاسمی، و عباسعلی حسین خانزاده، “تأثیر آموزش برنامه ی توانمندسازی خودتنظیمی بر کارکردهای عصب شناختی دانش آموزان با اختلال ریاضی،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 6، no. 4 ، pp. 403–412، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242468/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button