مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

10,937
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,337
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

9

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه کارکردهای اجرایی عصبی - شناختی با اختلال های رشدی

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 70

چکیده

کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی ساختارهای مهمی هستند که در هدایت و کنترل رفتار نقشی اساسی ایفا می کنند. کارکردهای اجرایی دارای مولفه های گوناگونی همچون خودگردانی, حافظه کاری, ادراک زمان و زبان درونی هستند. کارکردهای اجرایی در طول فرآیند رشد و با افزایش سن کودک تحول می یابند و به تدریج به کودک کمک می کنند تا تکالیف پیچیده تر و سخت تری را انجام بدهد. ارزیابی دقیق کارکردهای اجرایی به شناخت بهتر رشد کودک و اختلال های رشدی کمک شایان توجهی می کند. کارکردهای اجرایی را می توان به دو روش رسمی و غیر رسمی ارزیابی کرد که در این میان بر ارزیابی در موقعیت های غیرساختارمند تاکید می شود. آسیب در کارکردهای اجرایی می تواند پیامدهای قابل ملاحظه ای در عملکرد اجتماعی, تحصیلی و هیجانی کودک داشته باشد. در این مقاله, یافته های پژوهشی در مورد آسیب در کارکردهای اجرایی در چند مورد از اختلال های رشدی شامل اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی, اختلال های طیف اتیسم, آسیب مغزی ضربه ای یا اکتسابی, اختلال هماهنگی رشدی, اختلال سلوک و اختلال نافرمایی مقابله ای, مورد بررسی قرار گرفته و سپس چشم اندازهای درمان بر اساس اختلال در کارکردهای اجرایی توضیح داده شده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

علی زاده، حمید. (1385). رابطه کارکردهای اجرایی عصبی - شناختی با اختلال های رشدی. تازه های علوم شناختی، 8(4 (مسلسل 32))، 57-70. SID. https://sid.ir/paper/82835/fa

Vancouver: کپی

علی زاده حمید. رابطه کارکردهای اجرایی عصبی - شناختی با اختلال های رشدی. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1385؛8(4 (مسلسل 32)):57-70. Available from: https://sid.ir/paper/82835/fa

IEEE: کپی

حمید علی زاده، “رابطه کارکردهای اجرایی عصبی - شناختی با اختلال های رشدی،” تازه های علوم شناختی، vol. 8، no. 4 (مسلسل 32)، pp. 57–70، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82835/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button