Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,087
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

833
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه های شهر جیرفت در سال 1392

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 147

چکیده

پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت تحصیلی دانشجویان یکی از مهمترین نگرانی های مسوولان آموزشی دانشگاه ها, دانشجویان و خانواده های آنهاست که تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. یکی از عواملی که به نظر می رسد بر پیشرفت تحصیلی موثر است, هوش هیجانی می باشد. لذا هدف از این مطالعه بررسی ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان می باشد. این مطالعه توصیفی_تحلیلی همبستگی بر روی 303 نفر از دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی, آزاد و ملی شهر جیرفت در سال 1392 انجام شد. جهت سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل نیمسال گذشته و معدل کل و برای سنجش هوش هیجانی, پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی برادبری_گریوز مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از نسخه 19 نرم افزار SPSS و روش های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تی تست, آنوا, کای دو, ضریب همبستگی پیرسون) تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس نتایج این پژوهش, پیشرفت تحصیلی دانشجویان در سطح متوسط قرار داشت. ارتباط معنا داری بین پیشرفت تحصیلی با دانشگاه محل تحصیل, جنسیت و وضعیت سکونت وجود داشت (P=0.00) میانگین نمرات مقیاس های خود آگاهی, خود مدیریتی, آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه به ترتیب 5.58±82.81, 13.93±70.47, 7.30±81.36, 10.26±73.44 و میانگین نمره کلی هوش هیجانی دانشجویان 9.26±77.02 بود که نشان دهنده هوش هیجانی متوسط دانشجویان می باشد. بر اساس نتایج بین هوش هیجانی و تمام مقیاسهای آن و متغیرهای سن, ترم و مقطع تحصیلی ارتباط معنادار وجود داشت (P=0.05) آزمون آماری پیرسون, ارتباط معناداری بین پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی دانشجویان نشان داد. لذا انتظار می رود با گنجاندن مفهوم هوش هیجانی در برنامه آموزشی دانشگاه ها, به دانشجویان کمک کرد تا بهتر با فشارهای تحصیلی و اجتماعی مقابله کنند و کمتر دچار افت تحصیلی گردند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قادری، مصعب، نصیری، مرتضی، آئینه حیدری، علی، پاچنگ، محمد، و آدرویشی، سارا. (1393). بررسی ارتباط هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه های شهر جیرفت در سال 1392. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 5(2)، 137-147. SID. https://sid.ir/paper/228783/fa

    Vancouver: کپی

    قادری مصعب، نصیری مرتضی، آئینه حیدری علی، پاچنگ محمد، آدرویشی سارا. بررسی ارتباط هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه های شهر جیرفت در سال 1392. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1393؛5(2):137-147. Available from: https://sid.ir/paper/228783/fa

    IEEE: کپی

    مصعب قادری، مرتضی نصیری، علی آئینه حیدری، محمد پاچنگ، و سارا آدرویشی، “بررسی ارتباط هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه های شهر جیرفت در سال 1392،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 5، no. 2، pp. 137–147، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228783/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا