صنعتی شدن کشورها و زندگی در آپارتمان، موجب افزایش بی تحرکی در کودکان شده است (Durant et al, 1994). این بی تحرکی علاوه بر مشکلات سلامتی سبب شده است که بسیاری از کودکان نتوانند مهارت های پایه که بنیان مهارت های تخصصی ورزشی هستند را به طور مؤثر و کار آمد اجرا کنند، این در حالی است که بیشترین پیشرفت در اجرای این مهارت ها در دوران کودکی صورت می گیرد (Hagger et al, 2002). نتایج تحقیقات نشان می دهد، فعالیت جسمانی در بسیاری از کودکان کمتر از میزان توصیه شده است و با افزایش سن، رو به کاهش است (Sallis, 2000). همچنین کودکانی با تبحر حرکتی بهتر، در مقایسه با همسالان خود که تبحر حرکتی ضعیفی دارند، بیشتر در فعالیت های بدنی در گیر می شوند (Fisher et al, 2005). لذا کودکانی که در مهارت های حرکتی پایه ضعیف هستند.