Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

Sminar Info/Issue Detail

| Year:2019 | دوره:1 |Papers Count:30

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

Archive

Year

Issue

Issues

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    504
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

شیوه های کنونی پذیرش مربیان پیش دبستانی تحت نظارت کامل مدیران مراکز انجام می گیرد. از طرف سازمان های دولتی توجهی به چگونگی انتخاب مربیان وجود ندارد و این کیفیت آموزش در دوره پیش دبستانی را تحت تاثیر قرار داده است. هدف از این مقاله بررسی چالش های موجود در زمینه پذیرش مربیان و ارائه راهبردهایی جهت اصلاح و بهبود شیوه پذیرش مربیان پیش بستانی است. براین اساس، پس از شناسایی متخصصان و مربیان با تجربه با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته نظراتشان در این زمینه پرسیده شد. پاسخ مصاحبه شوندگان ضبط شد و بعد از پیاده سازی متن مصاحبه گویه های مورد نظر استخراج شد. نتایج حاصل از مصاحبه از این قرار است که مصاحبه شوندگان با شیوه های فعلی پذیرش مربیان پیش دبستانی مخالفند. آنها معتقدند که در صورت انتخاب مربی بر اساس دانش و تجربه، نظارت شدید سازمان های متولی آموزش پیش از دبستان بر پذیرش مربیان، درخواست گواهی سلامت جسمی و روانی از متقاضیان و آزمون از افراد متقاضی ورود به این عرصه قبل از آموزش می تواند به شیوه پذیرش کمک کند و آن را بهبود بخشد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 504

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Writer: 

عزیزخانی فائزه | رحیمی زهرا | کاظمی زهره | محمدخانی امین آبادی مریم السادات | کوراوند زهرا | کریمی آرزو

Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    622
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

درس پژوهی در واقع نگاه تحلیل گرانه به تک تک اجزای تدریس است. معلمان در این مسیر به عنوان یک پژوهشگر با تکیه بر مستندات علمی و تجربی دست به پژوهش می زنند و درستی مفاهیم علمی را در محیط تجربی مورد آزمایش قرار می دهند. پژوهش حاضر به صورت کیفی از نوع درس پژوهی با عنوان بهبود روش تدریس تفریق به صورت تکنیکی در پایه دوم در مدرسه شاهد شهید مهدی کشاورز شهرستان فلاورجان اجرا گردید. این پژوهش با همکاری 6 نفر از آموزگاران پایه های اول تا سوم همین مرکز با هدف باز اندیشی و بازبینی بر اصول و کلیات آموزش ریاضی، عوامل موثر بر تدریس و یافتن راهکار مقابله با چالش های پیش رو در مسیر تدریس به اجرا در آمد. در این پژوهش روش های تدریس معمول را مورد بررسی و نقد قرار دادیم با همفکری یکدیگر روش های جدید آموزشی را به آزمایش گذاشتیم. از میان صحبت های همکاران مباحث علمی را برای تجربه در کلاس درس انتخاب کردیم. چالش های پیش رو را بررسی کرده و راه های مقابله با آنها را یافتیم. البته ناگزیریم که برخی چالش ها تنها با کمک آموزگار حل نخواهد شد اما آموزگار می تواند با استفاده از روش های ابتکاری خود راهکاری برای مقابله پیدا کند. در این مسیر برای دست یابی به اهداف مورد نظر خلاقیت معلم و دانش آموزان یکی از مهم ترین ابزارهای مورد استفاده خواهد بود.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 622

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    731
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف اصلی در این پژوهش بررسی تاثیر هدف های آموزشی-رفتاری در یادگیری محتوای درس روانشناسی می باشد؛ روش پژوهش در این پژوهش از نوع آزمایشی و نیمه آزمایشی با گروه گواه و کروه آزمایش می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر شهر بندرلنگه پایه یازدهم رشته علوم انسانی می باشد. از میان دبیرستان های دختران بندرلنگه به صورت تصادفی دو مدرسه انتخاب شده و تعداد 30 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه به صورت تصادفی قرار گرفته است؛ یافته ها نشان داد که هدف های آموزشی رفتاری در یادگیری محتوای درس روانشناسی اثرگذار می باشد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 731

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    520
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

پژوهش حاضر در سال تحصیلی 96-95 در کلاس سال آخر رشته نقشه کشی معماری در هنرستان فنی و حرفه ای با فراوانی 12 نفر هنرجو انجام و اعتبارسنجی شده است. مسئله ی مورد نظر، رضایت بخش نبودن نتایج امتحانات نهایی دانش آموزان سال های گذشته بوده و هدف از انجام این تحقیق، پیشرفت تحصیلی و افزایش درصد قبولی دانش آموزان در امتحانات نهایی خرداد ماه بوده است. بر این اساس، پژوهشگر با استفاده از روش های علمی مصاحبه و مطالعه به منظور کسب اطلاعات لازم، از منابع گوناگون تحقیق مانند: همکاران، مدیر و معاونین هنرستان، دانش آموزان و والدین آنها، کتاب ها، مجلات، اینترنت، مشاهده ها، بررسی کارنامه ی تحصیلی دانش آموزان سال های گذشته و ارزیابی نتایج امتحانات نهایی برگزار شده، به تجزیه و تحلیل آنها جهت شناسایی عوامل موثر در ایجاد مسئله و یافتن راه حل های پیشنهادی پرداخت. سپس به انتخاب چندین راهکار عملی از میان راه حل های پیشنهادی مبادرت ورزید. آنگاه پس از اعتبار بخشی توسط همکاران و معاونین هنرستان، به اجرای راه حل های انتخابی اقدام نمود. لازم به ذکر است، پس از اجرای راه حل های انتخابی، پژوهشگر موفق گردید تا درصد قبولی دانش آموزان در امتحانات نهایی خرداد ماه را در سه درس مورد تدریس خود افزایش دهد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 520

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    2054
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب شیمی پایه ی دوازدهم (متن، پرسشها و تصاویر) از منظر فعال و غیر فعال بودن براساس روش ویلیام رومی درسال تحصیلی 98-1397 است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، کل فصل های کتاب شیمی پایه ی دوازدهم بوده و نمونه، تعدادی از صفحات این فصل ها می باشد که با روش تصادفی انتخاب شده اند و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند. واحد مطالعه، فصل های مندرج در کتاب و واحد تجزیه و تحلیل، متن، تصاویر و تمرین های کتاب است که براساس مقوله های فعال و غیر فعال توسط فرمول ویلیام رومی تحلیل و ضریب درگیری آن ها مشخص شد و نتایج زیر حاصل گردید. نتایج بدست آمده نشان میدهد که متن کتاب شیمی دوازدهم با ضریب درگیری 0. 63 متنی فعال و پویاست. متن کتاب با در اختیار گذاشتن اطلاعات کافی فراگیران را به حل مسئله وا میدارد. و از دانش آموزان میخواهد تا نوعی تجزیه و تحلیل انجام دهند و به فعالیت بپردازند. در واحد تصاویر ضریب درگیری دانش آموران با تصاویر کتاب برابر با 1. 6 می باشد چون این عدد به عدد سربازه(1. 5) نزدیک می باشد پس میتوان گفت که تصاویر کتاب به صورت فعال ارائه شده اند و موجب درگیری فراگیر میباشند. از طرف دیگر ضریب درگیری دانش آموزان با تمرین های کتاب برابر با 3. 25 می باشد که با توجه به محدوده ی ذکر شده از طرف ویلیام رومی تمرین ها بیشتر از توان دانش آموز می باشد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 2054

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    2737
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر روش های تدریس بر خودشکوفایی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان بابل می باشد. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان بابل بوده است. تعداد نمونه آماری با توجه به جمعیت جامعه آماری از فرمول کوکران محاسبه گردید و نمونه گیری از جامعه آماری با استفاده از روش طبقه ای صورت گرفت. بر این اساس، حجم نمونه آماری 379 نفر است. از این رو تعداد 379 پرسشنامه بین دانش آموزان توزیع گردید که اطلاعات بدست آمده با بکارگیری نرم افزار SPSS و با استفاده از تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شده است. پرسشنامه طراحی شده در این تحقیق برای تعیین اعتبار محتوا در اختیار تعدادی از اساتید و خبرگان دانشگاهی قرار داده شد و مورد تأیید آنها قرار گرفت و همچنین از روش آلفای کرون باخ برای پایایی پرسشنامه استفاده شد و با توجه ضرایب به دست آمده، پرسشنامه از پایایی بالا برخوردار بوده است. یافته های این مطالعه نشان داد عوامل چهارگانه روش تدریس (همیاری، ساخت گرایی، بحث گروهی و حل مساله) اثر معنی دار بر یادگیری دانش آموزان مقطع متوسطه دارد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 2737

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    1027
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

در سال های گذشته پژوهش های متعددی تأثیر بازی های رایانه ای را از جهات مختلف بررسی نموده اند، که نتایج ناهماهنگی بین آن ها مشاهده گردیده است. لذا انجام یک پژوهش که تأثیر بازی های رایانه ای بر ویژگی های جسمانی، اجتماعی، اخلاقی و روانی را مورد بررسی قرار بدهد، مفید به نظر می رسد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر بازی های رایانه ای بر ویژگی های جسمانی، اجتماعی، اخلاقی و روانی نوجوانان در قالب یک طرح پژوهشی از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه ی آماری این پژوهش 21 نفر و نمونه 20 نفر، از مربیان پرورشی مدارس پسرانه ی راهنمایی آموزش و پرورش ناحیه ی 3 اهواز در سال تحصیلی 93-1392می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه ی محقق ساخته است و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج نشان دهنده ی آن است که: 1-بین استفاده از بازی های رایانه ای و بروز آثار سوء جسمانی در نوجوانان، رابطه ی معنادار وجود دارد. 2-بین استفاده از بازی های رایانه ای و بروز آثار سوء اجتماعی در نوجوانان، رابطه ی معنادار وجود ندارد. 3-بین استفاده از بازی های رایانه ای و بروز آثار سوء اخلاقی و روانی در نوجوانان، رابطه ی معنادار وجود دارد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1027

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    8643
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف اصلی این تحقیق مروری بررسی تأثیر کاربرد فناوری های نوین (رسانه های اجتماعی) در مدارس برای تسهیل یادگیری است. در سالهای اخیر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی رویکردهای یادگیری را دچار تغییر و تحول اساسی کرده است. این تحولات با ورود اینترنت، مضاعف شده و فرایند تدریس، یادگیری را عمیقاً تحت تأثیر خود قرار داده است. این تحقیق به روش مروری انجام شده است. یافته ها نشان داد که فناوری های نوین و از جمله، رسانه های اجتماعی با داشتن ویژگی های بسیار، از جمله تعاملی بودن، امکان ساخت دانش توسط کاربر، به اشتراک گذاری تجارب، ایجاد محیط های جذاب و متنوع که در آن استعداد های متفاوت دانش آموزان را می توان لحاظ کرد و افزایش انگیزه، می تواند موجب افزایش توان شناختی، پرورش تفکر انتقادی و خلاق، افزایش مهارت حل مسئله و دستیابی به مهارت های فراشناختی شود. با استفاده از شبکه های اجتماعی، یادگیرنده فعالانه در تولید محتوا مشارکت دارد و سطح یادگیری از دانش و فهمیدن به ارزیابی و ترکیب به دلیل نظر دادن درباره فعالیت ها و محتوای سایر یادگیرندگان ارتقاء می یابد همچنین بهره گیری از فناوری های شبکه های مجازی موجب ایجاد محیط یادگیری غیررسمی تر، مشارکتی تر و تعاملی تر می شود و فاصله و موانع ارتباطی بین معلم و یادگیرنده را کمتر می کند. دستیابی به اطلاعات روز در کمترین زمان و با حداقل هزینه، برای دانش آموزان و دبیران از دیگر نتایج استفاده از فناوری های نوین در آموزش است. .

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 8643

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    14942
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

این مقاله شیوه های تدریس خلاقیت آفرین را با رویکرد کیفی و روش تحلیلی-توصیفی مورد بررسی قرار می دهد. در این مقاله خلاقیت و روش های تدریس خلاقانه تعریف و تشریح شده است. همچنین ضرورت پرورش خلاقیت در دانش آموزان، عوامل مؤثر در خلاقیت، موانع خلاقیت و ویژگی های دانش آموز خلاق بیان شده است. آموزش خلاقیت یادگیرندگان یکی از مهم ترین اهداف دست اندرکاران آموزش و پرورش است. یافته های این مقاله نشان می دهد که پژوهش، بستری مناسب برای تقویت و گسترش روحیه ابتکار، نوآوری، و خلاقیت است. معلم به عنوان ایجاد کننده شرایط و تسهیل کننده یادگیری دانش آموزان می توانند از طریق نوگرایی، انعطاف پذیری، عدم اجبار دانش آموزان به حفظ و انباشت ذهنی، شوخ طبعی، پرهیز از راهبردها و روش های قالبی آموزش، زمینه سازی برای ابراز وجود شاگردان و افزایش اعتمادبه نفس در آنان، تحریک حس کنجکاوی فراگیران و بالاخره توأم ساختن آموزش و پرورش به آموزش خلاق و پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان بپردازد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 14942

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    1126
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

پژوهش حاضر به منظور بررسی" رابطة بین یادگیری سازمانی و اعتماد سازمانی کارکنان مدارس زنجان" صورت گرفته است. پژوهش از نوع توصیفی بوده و نتایج از روش همبستگی توسط نرم افزار Spss به دست آمده است. جامعه آماری کارکنان مدارس زنجان در سه مقطع دبیرستان، راهنمایی و دبستان در سال 1394-1395 است که 130 عضو دارد و از بین این افراد با استفاده از جدول مورگان 97 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه استاندارد یادگیری سازمانی نیفه( 2001) با24 سوال که ابعاد مهارت های فردی، مدل های ذهنی، چشم انداز مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد استفاده گردید. پایایی این ابزار با مقدار ضریب آلفای کرونباخ 0. 95 تایید شده است. پرسشنامه اعتماد سازمانی الونن، شامل 49 سوال است که از تحقیقات الونن و همکاران (2008) و می یر و دیویس(1999) و مک نایت و همکاران(2002)گردآوری شده است، شامل مولفه های اعتماد جانبی/ اعتماد عمومی/ اعتماد نهادی می باشدکه با پایایی 0. 90 مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری کلموگروف اسمیرنف و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج پژوهش نشانگر آن است که بین یادگیری سازمانی و اعتماد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1126

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    930
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر بخشی روش تدریس مبتنی بر خلاقیت برای پرورش هویت چند فرهنگی درپایه ششم ابتدایی منطقه یک تهران می باشد. روش انجام پژوهش توصیفی – پیمایشی می باشد که جامعه آماری آن 110 نفر آموزگار پایه ششم ابتدایی بود و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برآورد می شود و روش نمونه گیری به صورت تصادفی چند مرحله ای می باشد با توجه به حجم نمونه ای که از 86 نفر از فرمول کوکران و جدول مورگان بدست آمده به صورت تصادفی انتخاب و در پژوهش مورد استفاده قرار می گیرد. وابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن توسط اساتید محترم و محققین بررسی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 852/0محاسبه گردیده. یافته پژوهش نشان دادکه روش تدریس مبتنی بر خلاقیت در تدریس مطالعات اجتماعی برای پرورش هویت چند فرهنگی در پایه ششم ابتدایی منطقه یک تهران سبب افزایش در شناخت هویت چند فرهنگی دانش آموزان شده است.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 930

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    1450
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

ادراک دانش آموزان از کلاس خود بر انگیزش تحصیلی و اجتماعی، باورهای مربوط به خود، راهبردهای یادگیری، وارد شدن به فعالیت های یادگیری، کمک گرفتن از دیگران، پیشرفت تحصیلی، و عملکردهای هیجانی آنها تاثیر می گذارد. این پژوهش جهت تحلیل رابطه ادراک محیط کلاسی و نگرش عاطفی نسبت به مدرسه با درگیری تحصیلی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر کرج در سال تحصیلی 97-96 انجام شد. روش تحقیق همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه سوم شهر کرج به تعداد 5769 نفر و حجم نمونه به تعداد 361 نفر بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها، از پرسشنامه های نگرش نسبت به مدرسه شهید مطهری، ادراک فعالیت های کلاسی جنتری و همکاران و درگیری تحصیلی کریستیانا استفاده شد. از آزمون اسپیرمن برای بررسی فرضیه ها استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین ادراک محیط کلاسی و نگرش عاطفی نسبت به مدرسه و مولفه های آنها با درگیری تحصیلی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. با مساعد کردن ادراک محیط کلاسی و نگرش های دانش آموزان می توان درگیری تحصیلی افزایش داد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1450

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    1732
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

زمینه این تحقیق، مشکلات دانش آموزانی است که دچار اختلال در یادگیری هستند و آن تنها، به افت تحصیلی و اتلاف بودجه منجر نمی گردد بلکه به تشکیل خود پنداره ضعیف، کاهش عزت نفس و سلامت روان آنها را نیز به مخاطره می اندازد و در نهایت آسیبی است که به بهداشت روانی جامعه وارد می شود. مقاله حاضر با استفاده از روش مطالعه کتاب خانه ای (چاپی و دیجیتالی ) درصدد است تا با معرفی، بیان و طبقه بندی اختلالات یادگیری و نقش تحصیلات والدین در درمان فرزندان دچار این اختلال بپردازد. با توجه به یافته ها و نتایج بدست آمده، بررسی مقالات مشابه و مبانی نظری موجود می توان نتیجه گرفت که تحصیلات والدین سر آغاز و زیر بنای پیشرفت جریان زندگی خانواده و جامعه است و نقش به سزایی در درمان کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ایفا می کند. والدین تحصیل کرده می توانند با تعامل فعال در ارتباط با آموزگاران و مدرسه، حضور در جلسات توجیهی، استفاده از مشاوره و پزشک و مطالعه به فرزندان خود در درمان کمک شایانی بنمایند.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1732

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    1486
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

سال های اولیه ی زندگی کودک از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار است، حساس است از این جهت که رشد و یادگیری با سرعت بیشتری انجام می شود و با اهمیت است از این رو که تجربه های این دوره پایه و اساس یادگیری های دوره های بعد به ویژه دوره ی دبستان است. بنابراین در این راستا، پژوهش حاضر تحت عنوان مطالعه تطبیقی برنامه درسی پیش از دبستان ژاپن، کانادا، ایتالیا وایران(به منظور ارائه راهکارهای ارتقاء و بهبود برنامه ی درسی پیش از دبستان جمهوری اسلامی ایران)، انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی بوده و اطلاعات لازم با استفاده از روش کتاب خانه ای گردآوری وبا توجه به مراحل روش جرج بردی تحلیل شده است. جامعه ی آماری این تحقیق برنامه ی درسی پیش از دبستان ایران والگوهای مطرح کشورهای ژاپن، کانادا و ایتالیا می باشد. در این پژوهش نخست عناصر و مؤلفه های برنامه ی درسی پیش از دبستان در ایران و الگوهای کشورهای منتخب مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن در خصوص اهداف دوره ی پیش از دبستان در ایران و کشورهای منتخب بحث شده است. سپس در مورد محتوا و روش های یادگیری در دوره پیش از دبستان ایران و کشور های فوق الذکر مقایسه هایی صورت گرفت و در قسمت دیگری پیرامون محیط یادگیری و شیوه های ارزشیابی در دوره ی پیش از دبستان ایران و کشورهای مورد مطالعه، مطالبی مطرح و در انتها پیشنهاداتی جهت ارتقا و بهبود برنامه ریزی درسی در دوره ی پیش از دبستان ایران ارائه گردیده است.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1486

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    3463
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

تحلیل محتوا از کاربردی ترین روش های پژوهشی در علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری است. این روش برای توصیف عینی، منظم و کمی محتوای ارتباطات، برای تفسیر و پی بردن به نگرش درونی به کار برده می شود و در صدد است با شناخت چرایی، اهداف و سبک های ارائه پیام، نظر یا عقیده ای خاص را، که محور اصلی هر نوشته یا اثری است، با استفاده از مدل های عملکردی ارتباطی، توصیف، و تبیین کند. که در این راستا، خوانایی متن بیش از هر چیزی مد نظرش است (دلاور, 1389). تحقیق حاضر به بررسی تحلیل محتوای کتاب فارسی پایه نهم پرداخته شده است در پژوهش حاضر، از روش تحلیل محتوای کمی و کیفی با استفاده از تکنیک های تحلیل محتوا که در این مورد از تکنیک های میزان درگیری و فعال بودن دانش آموزان استفاده شده است که از بین این تکنیک ها، از روش فلش و ویلیام رومی پرداخته شده است؛ و جامعه کتاب درسی پایه نهم بوده است. و نمونه انتخابی مجموعه ای از صفحات انتخاب گردید. که از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار پژوهش، تحلیل محتوا، روش فلش و ویلیام رومی بوده وهمچنین روش گرد آوری داده ها اسنادی-سند خوانی-بوده است با توجه به نتایج به دست آمده و طبق روش تحلیل محتوای فلش و ویلیام رومی متون داده شده که از کتاب فارسی پایه نهم انتخاب گردیده به شرح ذیل می باشد:...

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 3463

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    980
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف: هدف از این مقاله اولویت بندی عوامل مؤثر بر اثربخشی تدریس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود. مقدمه: شناسایی عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش، اولویت بندی عوامل و هم سو ساختن آن ها در جهت تقویت تدریس، تدریس می تواند زمینه بهبود فرآیند یادگیری را فراهم آورد. پژوهش حاضر با هدف اولویت بندی عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس در سال 1394 به انجام رسید. روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوه اجرای تحقیق و جمع آوری داده ها، تحقیقی توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان فارس می باشد. برای انتخاب نمونه آماری، تعداد 293 نفر از دانشجویان دختر و پسر از رشته های مختلف، به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه علاوه بر تأیید اساتید خبره در این زمینه، با استفاده از روش تحلیل گویه انجام گرفت که ضریب همبستگی گویه ها با نمره کل پرسشنامه در دامنه ای بین 74/0 تا 21/0 و در سطح 001/0 معناداری به دست آمد. پایایی ابزار نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به میزان 88/0 مورد تأیید قرار گرفت. داده ها بعد از جمع آوری با استفاده از نرم افزار spss و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج بدست آمده از اولویت بندی معیارها توسط دانشجویان نشان داد که مؤلفه "بیان شیوا و ساده و انتقال شفاف و واضح مطالب" با 62/0 در بالاترین اولویت و مؤلفه ی" دسترسی آسان به استاد خارج از ساعات کلاس" با 36/0 دارای کمترین اولویت به عنوان عوامل تأثیرگذار بر تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان بودند. نتیجه گیری: مؤلفه بیان شیوا، ساده و انتقال شفاف واضح مطالب درسی دارای بیشترین اهمیت از دیدگاه دنشجویان مورد مطالعه بود و در اولویت اول قرار گرفت. این نتیجه حاکی از اهمیت قابل ملاحظه روش تدرس و نقش آن در انتقال مؤثر مطالب آموزشی است که نیازمند توجه بیشتر اساتید به این موضوع مهم می باشد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 980

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    1652
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اخلاق کار حرفه ای معلمان و مسئولیت اجتماعی مدارس متوسطه شهرستان گتوند در سال تحصیلی 97-1396 بود؛ که دارای یک فرضه اصلی و هشت فرضیه فرعی است شامل: 1-بین اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی معلمان مدارس متوسطه شهرستان گتوند رابطه وجود دارد. 1-1. بین «مسئولیت پذیری» و مسئولیت اجتماعی معلمان مدارس متوسطه شهرستان گتوند رابطه وجود دارد. 1-2. بین «صادق بودن» و مسئولیت اجتماعی معلمان مدارس متوسطه شهرستان گتوند رابطه وجود دارد. 1-3. بین «عدالت و انصاف» و مسئولیت اجتماعی معلمان مدارس متوسطه شهرستان گتوند رابطه وجود دارد. 1-4. بین «وفاداری» و مسئولیت اجتماعی معلمان مدارس متوسطه شهرستان گتوند رابطه وجود دارد. 1-5. بین «برتری جویی» و مسئولیت اجتماعی معلمان مدارس متوسطه شهرستان گتوند رابطه وجود دارد. 1-6. بین «احترام به دیگران» و مسئولیت اجتماعی معلمان مدارس متوسطه شهرستان گتوند رابطه وجود دارد. 1-7. بین «همدردی با دیگران» و مسئولیت اجتماعی معلمان مدارس متوسطه شهرستان گتوند رابطه وجود دارد. 1-8. بین «رعایت هنجارها» و مسئولیت اجتماعی معلمان مدارس متوسطه شهرستان گتوند رابطه وجود دارد. و روش پژوهش همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی معلمان و مدیران شهر گتوند و نمونه پژوهش شامل 230 نفر از این مدیران و معلمان بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه های اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد بین اخلاق کار حرفه ای معلمان و مسئولیت اجتماعی رابطه وجود دارد(001/0P<). همچنین نتایج نشان داد اخلاق کار حرفه ای 52 درصد از رابطه را تبیین می کند.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1652

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    263
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

منظور از همدلی توانایی درک و فهم عواطف شخص دیگر و نشان دادن واکنش مناسب به این عواطف است. لذا هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر طراحی مرکز یادگیری مفهوم ایثار و شهادت مبتنی بر محتوی کتاب هدیه های آسمانی و اثربخشی آن بر رشد همدلی و وجدان در دختران پایه چهارم ابتدایی شهر یزد بود. در این پژوهش به دلیل استفاده از دو گروه کنترل و آزمایش و همچنین تأثیر متغیر مستقل بر بهبود متغیر وابسته از روش پژوهشی شبه آزمایشی استفاده شده و جزء پژوهش های کاربردی می باشد. جامعه مورد مطالعه، شامل 5796 نفر دانش آموز پایه چهارم ابتدایی شهرستان یزد بوده است. یک نمونه 30 نفره به صورت تصادفی از دانش آموزان انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه واکنش های بین فردی IRI، شامل پنج خرده مقیاس پریشانی شخصی، توجه همدلی، دیدگاه گیری، همدلی خیالی و رشد وجدان بود. با توجه به طراحی مرکز یادگیری به گروه آزمایش در 6 جلسه، مفهوم ایثار و شهادت مبتنی بر محتوی کتاب هدیه های آسمانی آموزش داده شد. داده های حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از نرم افزار SPSS20 با روش تحلیل کواریانس مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد طراحی و اجرای الگوی تدریس مفهوم ایثار و شهادت مبتنی بر محتوی کتاب هدیه های آسمانی بر کاهش پریشانی شخصی، افزایش توجه همدلی، افزایش دیدگاه گیری، افزایش همدلی خیالی و رشد وجدان در دختران کلاس پایه چهارم شهر یزد تاثیرگذار است.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 263

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    834
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف از انجام این پژوهش بررسی و تعیین میزان آگاهی خانواده های دانش آموزان از نقش و جایگاهی است که در سند تحول بنیادین برای خانواده در نظر گرفته شده است. شرط نخست اینکه خانواده های دانش آموزان در برخورد با فرزندان خود، در زمینه تربیت رسمی، در راستای راهکارهای سند تحول رفتار کنند اینست که به نقش، جایگاه و حقوق خانواده در سند تحول آشنایی داشته باشند. در پژوهش حاضر برای دستیابی به هدف پژوهش از ابزار پرسشنامه (پرسشنامه معلمان و پرسشنامه والدین دانش آموزان) استفاده شده است. جامعه آماری معلمان و والدین دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان سمنان بودند. تعداد اعضای نمونه، به روش نمونه گیری در دسترس 41 نفر معلم و 62 نفر از والدین دانش آموزان این مقطع از سه آموزشگاه متوسطه اول دخترانه کم برخوردار، نیمه برخوردار و برخوردار شهرستان سمنان بوده است. داده های حاصل از پرسشنامه ها ی تکمیل شده بوسیله ورژن 22 نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسی نتایج آماری نشان می دهد که معلمان و خانواده ها به نقش موثر خانواده در تربیت رسمی اذعان دارند و در کل تفاوت معناداری بین نظرات والدین و معلمان وجود ندارد ولی در مورد شش سوال خاص که از متن سند تحول بنیادین طرح شده بود، حدود نیمی از والدین آگاهی بسیارکم و کم داشتند. این نتیجه نشان می دهد آگاه سازی والدین دانش آموزان بر نقش و جایگاه خانواده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 834

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    4177
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

مدرسه صالح، مدرسه ای است که تحقق حیات طیبه و رسیدن به جامعه صالح در گروه رسیدن به آن است که در سند تحول بنیادین ویژگی های این مدرسه برشمرده شده است. این پژوهش با هدف بررسی ویژگی های مدرسه صالح از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر بیرجند صورت گرفته است. روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه آموزگاران مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 97-96 است که با شیوه ی نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی و بر اساس جدول مورگان تعداد 318 معلم به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. . برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل از آزمون فریدمن و آزمون t استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد نتایج نشان داد از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر بیرجند، میزان تحقق تمامی ویژگی های مدرسه صالح بالاتر از حد متوسط است و آزمون فریدمن نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین رتبه های ویژگی های مدرسه صالح وجود دارد. از دیدگاه معلمان، توجه به مولفه مشارکت و تعاون، رابطه احسان و عدالت، متناسب سازی، ساده سازی، پالایش و انعطاف پذیری، به ترتیب از بیشترین به کمترین، در مدارس مورد توجه قرار گرفته است.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 4177

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    1736
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

این پژوهش با هدف تحلیل اثر بخشی مدل نوینی از درس پژوهی بر عملکرد دانشجو معلمان مشارکت کننده در طرح انجام شده است. تاکنون مدل های زیادی از درس پژوهی در کشورهای مختلف دنیا اجرا شده است. اکثر این مدل ها شامل سه مؤلفه اصلی هستند: برنامه ریزی اشتراکی، هدایت درس پژوهی از طریق معلمان مشارکت کننده و تحلیل مشارکتی اثربخشی آموزش بر یادگیری دانش آموزان. در این پژوهش از 40 دانشجو معلم که واحد درسی توسعه حرفه ای (درس پژوهی) و کارورزی را انتخاب کرده بودند به شیوه نمونه گیری دردسترس استفاده شد. بعد از برنامه ریزی و اجرای درس پژوهی، آنها به پرسشنامه ای شامل 5 سوال در طیف لیکرت پاسخ داده و همچنین در یک مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت کردند. داده های جمع آوری شده مورد تحلیل کمی و کیفی قرار گرفت. نتایج، حاکی از اثربخشی مدل استفاده شده بر رشد دانش تدریس دانشجو معلمان و یادگیری دانش آموزان می باشد. همچنین با استفاده از نتایج به دست آمده می توان مدل انطباق یافته ای برای استفاده معلمان و دوره های رشد حرفه ای ارائه داد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1736

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    263
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

مهمترین رکن توسعه در ابعاد فردی، سازمانی و اجتماعی، آموزش است که سازندگی و بهبود و تعالی انسان را به همراه دارد. در این امر معلمان باید به قصد آسان کردن یاد گیری برای یادگیرندگان( دانش آموزان) به دنبال راه ها و روشهایی برای این فعالیت باشند. مربی کانون پرورش فکری در همه فعالیت های هنری از جمله نقاشی همیشه به فکر آموزش خلاقیت، جدید ترین شیوه های هنری به اعضاء است. با وجود چند سال از تدریس در این حوزه، دانش آموزانی که چندین سال با اشتیاق برای یادگیری تکنیک های نقاشی به مرکز می آیند روشهای تکراری برای آنها آموزش تلقی نمیشود بلکه درجا زدن و گذراندن وقت برای اعضای مشتاق به شمار می آید. در این اقدام پژوهشی با تحقیق میدانی و کارگاه های آزمایشی – اجرایی، به دنبال بررسی آسیب های کارگاه نقاشی و شناسایی راهکار برای جذب و ماندن اعضای مشتاق پرداخته شد. تا با کاستن این آسیب ها گامی موثر در جهت هرچه بهتر آموزش برای اعضا به کار برد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 263

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    515
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

جو مدرسه که منعکس کننده ادراکات شناختی و موثر در خصوص تعاملات اجتماعی، روابط، ارزش ها و باور های دانش آموزان، معلمان، مدیران و کارکنان در یک مدرسه می باشد، اغلب با ساختارهای متفاوت و مرتبط مانند موقعیت مدرسه، فرآیند ها و ساختار آن در هم آمیخته شده است، شفافیت سازی مفهوم جو مدرسه جهت اعتبار ساختاری و توسعه مدل های معمول حائز اهمیت است. نگرش سیستمی به جو مدرسه موجب ایجاد این شفافیت از طریق تشریح ساختارهای مرتبط با جو مدرسه می شود. با توجه به ساختار پیچیده و چند بعدی جو مدرسه، در پژوهش حاضر سعی شده است تا با روش کتابخانه ای به صورت مروری – تحلیلی، با رویکردی سیستمی مبتنی بر دیدگاه اکولوژیک به بررسی ابعاد مختلف جو مدرسه پرداخته شود و اثر دامنه های مختلف جو مدرسه بر پیامدهای تحصیلی، رفتاری و روانشناختی دانش آموزان مورد بررسی قرار گیرد تا از طریق کسب بینش هایی در مورد قابلیت مدارس در بهبود پیامد های تحصیلی دانش آموزان، کاهش رفتارهای بزهکارانه و بهبود بهزیستی روانشناختی آنها، بتوان از طریق فعالیت های اصلاحی در مدارس، موفقیت همه جانبه دانش آموزان را افزایش داد و آینده جامعه را ارتقاء بخشید.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 515

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    998
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه به توریسم در محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ی دوم ابتدایی کشور ایران انجام شده است. در این پژوهش از روش توصیفی جهت مشخص نمودن مؤلفه های توریسم و از روش تحلیل محتوا به منظور بررسی و تحلیل کتب درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی استفاده شده است. جامعه ی آماری پژوهش در بخش تحلیل محتوا، کتب مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی کشور بوده که برای مطالعه انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، سیاهه های تحلیل محتوای کتب درسی و تحلیل تصاویر بود که پس از مطالعه مبانی نظری و بسترهای قانونی و طرح پیشنهادی، تهیه و تدوین شد. واحد تحلیل، جملات و تصاویر مندرج در کتب درسی بوده است. در بخش تحلیل محتوا مهم ترین یافته ها نشان دهنده ی آن بود که در مجموع از 867 جمله و 209 تصویر موجود در کتاب مطالعات پایه چهارم80 27/درصد در بخش محتوا و 41/63 درصد در بخش تصاویر، از 1128 جمله و 194 تصویر موجود در کتاب مطالعات پایه پنجم 74 20/درصد در بخش محتوا و 50 درصد در بخش تصاویر و از 1166 جمله و 187 تصویر موجود در کتاب مطالعات پایه ششم 12 19/درصد در بخش محتوا و 41/17 درصد در بخش تصاویر در ارتباط با مؤلفه های توریسم بوده است.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 998

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    2218
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

مونته سوری، پزشک و فیلسوف تعلیم وتربیت، احتمالا یکی از برجسته ترین و مشهورترین نظریه پردازان آموزش و پرورش در حوزه ی پیش از دبستان است. تحقیق حاضر درصدد است با تکیه بر دیدگاههای مونته سوری، عناصر اصلی در برنامه ریزی درسی را استخراج و تبیین نماید. در این مقاله ابتدا درباره مبانی فلسفی آموزش و پرورش پیش از دبستان از نقطه نظر مونته سوری بحث و سپس مفاهیم کلیدی آموزش و پرورش در این نظریه تحلیل شده و برای این تحلیل از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. و در پایان عناصر اساسی برنامه درسی پیش از دبستان از دیدگاه او بررسی شده است. مونته سوری هدف اصلی آموزش پیش از دبستان را پرورش و رشد استقلال و کسب مهارت های فردی و اجتماعی می داند و روش خودآموزی، خود ارزیابی و خود اصلاحی را برای رسیدن به این هدف پیشنهاد می کند.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 2218

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    1342
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

این پژوهش با هدف بررسی نقش استمرار پژوهش در ارتقا توانمندی و توسعه حرفه ای معلمی (مطالعه موردی معلمان ابتدایی شهر گراش) انجام شد. روش پژوهش، روش کمی غیرآزمایشی بود. جامعه ی آماری شامل کلیه ی معلمان زن و مرد شهر گراش در سال تحصیلی 97-1396 بود، که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. . برای بررسی وضعیت پژوهشی، از پرسشنامه ی پژوهشی با سه مؤلفه ی تخصص پژوهشی، انگیزه پژوهشی و فرصت ها و امکانات پژوهشی در محیط آموزشی استفاده شد. . نتایج نشان داد که به طورکلی از نظر انگیزه ی پژوهشی، معلمان به طور معنادار در سطح بالاتری از میانگین و از نظر فرصت ها و امکانات پژوهشی تفاوت معناداری با میانگین مورد نظر نداشتند. برای بررسی مؤلفه ی تخصص پژوهشی معلمان، نیازهای آموزش پژوهش به معلمان از رویکرد نیازسنجی مبتنی بر شایستگی مشخص گردید. طبق این رویکرد، ابتدا شایستگی های پژوهشی مورد نیاز معلمان بر اساس مبانی نظری، نظر متخصصان پژوهش و معلمان خبره شناسایی و اولویت بندی گردید. سپس برای اعتباریابی شایستگی های شناسایی شده، فهرست شایستگی ها در قالب پرسشنامه در اختیار معلمین قرار گرفت، نتایج نشان می داد که میزان شایستگی های پژوهشی معلمان در سطح مطلوبی قرار ندارد، که این شایستگی ها نشان دهنده ی میزان تخصص و مهارت و دانش پژوهشی معلمان نیز هست. همچنین بین وضعیت پژوهش و نگرش حرفه ای معلمان رابطه همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و بین متغیر وضعیت پژوهش و توانمندی معلمان رابطه همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1342

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    5308
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

شناخت و استفاده از روش های موثر در تدریس ریاضی همواره مورد توجه صاحبنظران، پژوهشگران و متخصصان آموزش و پرورش و بالاخص آموزشگران ریاضی بوده است. هدف از این مطالعه مروری، بررسی و ارائه منسجم موضوعات مرتبط با استفاده از هنرِ داستان گویی در آموزش ریاضی، در مستندات فارسی است. محتوای لازم برای نگارش این مقاله از طریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی Google scholar، جهاد دانشگاهی (SID)، Magiran و نیز موتور جستجوی عمومی Google بدست آمده است. کلیدواژه های مورد استفاده عبارت بودند از داستان، داستان گویی، قصه، قصه گویی، ریاضی، تدریس ریاضی و آموزش ریاضی. از 27 مستند حاصل، محتوای 4 مستند که با هدف نویسندگان ارتباط موضوعی بیشتری داشت، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد داستانهای ریاضی ذهن دانش آموز را درگیر مبحث ریاضی می کند. استفاده از روش داستان گویی در تدریس مباحث ریاضی، منجر به کاهش استرس، ایجاد نشاط و اشتیاق در حین تدریس و افزایش تمرکز دانش آموزان می گردد و این عوامل قدرت یادگیری مفهوم ریاضی مورد نظر را در دانش آموزان افزایش می دهد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 5308

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    323
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف رابطه هوش اجتماعی و رفتار مدنی تحصیلی با اثر بخشی آموزشی دانشجویان کارشناسی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد انجام شده است. روش شناسی: جامعه آماری این پژوهش شامل 2968 نفر دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد که در 7 رشته دانشگاهی مشغول به تحصیل بوده است. لذا با انتخاب 352 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه کار انجام گردید. در این تحقیق محقق از 3 پرسشنامه استاندارد هوش اجتماعی ترومسو (TSIS) توسط سیلورا، مارتین یوسن و داهل (2001)، پرسشنامه رفتار – مدنی تحصیلی گل پرور(1391) و پرسشنامه ارزیابی اثربخشی برنامه های آموزشی چو و بولی (2007) استفاده گردید. یافته ها: براساس نتایج تحقیق مشخص شد که، هوش اجتماعی و رفتار مدنی تحصیلی توانایی پیش بینی اثر بخشی آموزشی دانشجویان دختر را دارد همچنین مشخص شد که، میزان تاثیر هوش اجتماعی بر اثر بخشی آموزشی دانشجویان دختر 53. 1 درصد و معنی دار و میزان تاثیر رفتار مدنی تحصیلی بر اثر بخشی آموزشی دانشجویان دختر 45. 9 درصد و معنی دار می باشد. همچنین بین هوش اجتماعی با اثر بخشی آموزشی دانشجویان مهندسی دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد رابطه معنادار وجود دارد. بین رفتار مدنی تحصیلی با اثر بخشی آموزشی دانشجویان مهندسی دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد رابطه معنادار وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به اهمیت متغیرهای تحقیق لازم است، برگزاری اردوهای دانشجویی بیشتر در جهت افزایش هوش اجتماعی و رفتار مدنی تحصیلی دانشجویان انجام شود. و کمک به دانشجویان در راستای ارتقاء توانایی آنان در اجتماعی شدن خود؛ ارتقاء کیفی و کمی ارتباطات با سایرین افراد انجام شود.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 323

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    1713
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

پژوهش حاضر با هدف اثبات تأثیر به کارگیری برنامه درسی تلفیقی هنر بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان در دروس ابتدایی انجام شد. در این پژوهش تأثیر آموزش برنامه درسی به روش تلفیقی به وسیله هنر بر عملکرد یادگیری دانش آموزان بررسی شده است. روش انجام کار کتابخانه ای و مرور مطالعات پیشین در این زمینه بود. نتایج نشان داد که مطالعاتی که در این زمینه انجام شده اند نشان از تأثیر مثبت به کارگیری برنامه درسی تلفیقی هنر بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان در دروس ابتدایی دارند.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1713

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1397
  • Volume: 

    1
Measures: 
  • Views: 

    2161
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

در سال های پیش از دبستان و تا پایان دوره ی کودکی از لحاظ توانایی یادگیری ریاضی تفاوتی بین دو جنس دیده نمی شود. طی دوران ابتدایی و تا دوازده سالگی عملکرد پسران و دختران یکسان و حتی عملکرد دختران بهتر از پسران است اما برتری پسران از پانزده سالگی و با قدم نهادن در دوره ی دبیرستان آشکار می شود و در دانشگاه به اوج می رسد. هدف از انجام این پژوهش مقایسه یادگیری دختران و پسران در دروس زبان انگلیسی و ریاضی است. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی و نمونه شامل 280 نفر (140 نفر دختر و 140 نفر پسر) دانش آموز سال سوم راهنمایی (انتخاب به روش خوشه ای) می باشد. برای امکان انجام مقایسه، نمرات آزمون نهایی سال سوم راهنمایی در دو درس ریاضی و زبان انگلیسی به آزمون های استاندارد تبدیل شدند. نتایج نشان داد که بین یادگیری درس زبان انگلیسی و ریاضیات پسران و دختران با یکدیگر تفاوت معنی داری وجود دارد و دختران نسبت به پسران در یادگیری این درس موفق تر هستند. بررسی انجام شده در مورد تأثیر جنسیت بر فراگیری ریاضیات و زبان خارجی، مبین این نکته است که در نظر گرفتن تفاوت جنسیتی در برنامه آموزشی لازم به نظر می رسد و نتایج مطلوبی به همراه خواهد داشت.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 2161

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button