مطالعه حاضر تلاشی است در جهت بررسی نقش هوشمندی استراتژیک سازمانی در ارتقای عملکرد سازمانی در کارگزاری های بورس اوراق بهادار تهران. جهت بررسی وضعیت فرضیه های تحقیق از مدل یابی ساختاری استفاده شد. کارکنان کارگزاری های بورس اوراق بهادار شهر تهران به عنوان جامعه تحقیق انتخاب شدند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه پژوهش 384 نفر مقرر شد. روایی پرسشنامه های استاندارد تحقیق با نظر خبرگان سنجیده شد و ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده نیز حکایت از پایایی مناسب پرسشنامه دارد. نتایج بدست آمده از آزمون فرضیات پژوهش روشن ساخت که مولفه های هوشمندی مرتبط با منابع، هوشمندی اطلاعاتی، هوشمندی کلان محیطی و هوشمندی مرتبط با بازار بر عملکرد سازمانی تاثیر معناداری دارد.