«مدل فرهنگی هافستد» یا «تئوریِ ابعاد فرهنگی هافستد» از چارچوبی با محوریت ارتباطات میان فرهنگی تشکیل شده که گیرت هافستد (Geert Hofstede) آن را ابداع کرده است. این ابعاد به طور کلی تأثیر فرهنگ موجود در جامعه را بر ارزش های اعضای آن جامعه به تصویر می کشند. این ابعاد، رابطه ی بین این ارزش ها و رفتار را نیز به کمک ساختاری مبتنی بر تحلیل عاملی توصیف می کند. فرهنگ یک سازمان شامل باورها، نگرشها، فرضیّه ها و انتظارات مشترکی است که در نبود قانون یا دستورالعمل صریح، رفتارها را هدایت میکند. ابعاد مورد بررسی در این مدل نشان دهنده تأثیر فرهنگ موجود در یک جامعه بر ارزش های اعضای آن جامعه است و همچنین رابطه بین این ارزشها و رفتار را توسط یک ساختار مبتنی بر تحلیل عاملی نشان میدهد. در کل، این نظریه جنبه های قابل توجهی از فرهنگ را مورد مطالعه قرار داده و بر مبنای سنجشی قیاسی به آنها امتیاز می دهد. در این مقاله ابعاد مختلف نظریه هافستد بررسی شده و تاثیری که این امر برو روی تفاوت فرهنگی سازمان ها میگذارد، مطالعه میگردد.