همه ساله بلایا و حوادث پیش بینی نشده طبیعی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی، طوفان و. . .، تمامی جهان را درگیر خود می کند که موجب مرگ و آسیب و از بین رفتن اموال مردم می شود. در مقایل این حوادث طبیعی و گاهی انسان ساز، سازمان های بسیاری برای کمک رسانی به قربانیان فعالیت می کنند و این پاسخگویی و امداد باید در مدت زمان بسیار کمی انجام شود تا تلفات و خسارات کمتری را بر جا بگذارد. امروزه زنجیره تامین بشر دوستانه حوزه ای در حال پیشرفت است و در زمان های اخیر برجسته تر شده است. با توجه به نیاز روز افزون بشر به آماده سازی و امداد رسانی هر چه سریع تر عملیات بشر دوستانه در مواقع بروز یک فاجعه و پاسخ مناسب به آن، باعث پیچیده تر شدن این پدیده شده است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، و هدف آن شناسایی و ساختاردهی عوامل موثر در موفقیت زنجیره تامین بشر دوستانه می باشد. ابتدا با مرور ادبیات پیشین، شاخص های کلیدی موفقیت در زنجیره تامین بشر دوستانه را بیان می کند و سپس به وسیله ی طراحی و توزیع پرسشنامه در بین مدیران و خبرگان بخش امداد و نجات، با استفاده از روش DEMATEL به بررسی میزان تاثیر شاخص ها بر یکدیگر و انجام مقایسات زوجی بین و سپس ساختاردهی آن ها پرداخته شده است. یافته های پژوهش عبارت می شود از این که، تعیین اهداف استراتژیک برای لجستیک امدادرسانی اثرگذار ترین عامل، و مشارکت و سازگاری اجزای زنجیره تامین بشردوستانه، اثرپذیرترین عامل می باشد. و مدیران برای بهبود زنجیره تامین بشردوستانه سازمان های خود باید عوامل اثر گذار به دست آمده را تقویت کنند و روی آن ها سرمایه گذاری کنند.