مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,840
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

17

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 103

چکیده

آموزش بالینی فرآیندی است پویا که نیمی از زمان آموزش دوران تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی را تشکیل می دهد. ارتقا کیفیت آموزش بالینی می تواند موجب تربیت پرستارانی با کفایت و حرفه ای در حیطه های مختلف بالینی گردد. این پژوهش از نوع مطالعه زمینه ای است که به منظور تعیین وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاههای علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و اصفهان انجام گرفته است. کلیه دانشجویان ترم ششم و بالاتر که تمایل به شرکت داشتند (200 دانشجو شامل: 108 دانشجوی پرستاری زن, 32 دانشجوی پرستاری مرد و 60 دانشجوی مامایی مورد پژوهش قرار گرفته اند). ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه سه قسمتی حاوی 60 سوال بسته, نیمه بسته و باز بوده است. در قسمت اول 8 سوال بسته مربوط به مشخصات دموگرافیک واحدهای مورد پژوهش, قسمت دوم شامل 41 سوال بسته و در 5 گروه (برنامه آموزشی و نحوه کار آموزش دهندگان, نقش اعضای دیگر تیم بهداشتی, امکانات و تجهیزات و فضای آموزشی, ارزشیابی بازده کلی برنامه آموزشی بالینی, مناسبترین زمان (شیفت کاری) برای آموزش بالینی بوده که وضعیت آموزش بالینی را مورد سنجش قرار داده است. یافته های پژوهش در این قسمت در 4 گروه بسیار خوب, خوب, بد و بسیار بد دسته بندی شده است. قسمت سوم به پیشنهادات و نظریات دانشجویان اختصاص داده شده است. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از آمار توصیفی و تحلیلی استفاده گردیده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که دیدگاه 73% از دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به وضعیت آموزش بالینی در 4 بُعد از 5 مورد یاد شده بد و بسیار بد می باشد و بهترین زمان (شیفت کاری) برای آموزش بالینی صبح ذکر شده است. تفاوت معنی داری میان نظریات گروههای مختلف مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان داد هیچ یک از ابعاد آموزش بالینی اعم از برنامه آموزشی و نحوه کار آموزش دهندگان, امکانات و تجهیزات, نقش اعضا دیگر تیم بهداشتی و بازده کلی آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دو دانشکده, مورد قبول نبوده و رضایت خاطر آنها را تامین نمی کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهبازی، لیلی، و سلیمی، طاهره. (1379). وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی . مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 8(2 (ویژه نامه آموزش پزشکی))، 97-103. SID. https://sid.ir/paper/417386/fa

    Vancouver: کپی

    شهبازی لیلی، سلیمی طاهره. وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی . مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد[Internet]. 1379؛8(2 (ویژه نامه آموزش پزشکی)):97-103. Available from: https://sid.ir/paper/417386/fa

    IEEE: کپی

    لیلی شهبازی، و طاهره سلیمی، “وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی ،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، vol. 8، no. 2 (ویژه نامه آموزش پزشکی)، pp. 97–103، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/417386/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button