Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    37
  • شماره: 

    558
  • صفحات: 

    1401-1406
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    604
  • دانلود: 

    576
چکیده: 

مقدمه: امروزه با توجه به افزایش جمعیت سالمندان جهان و روند رشد بیماری آلزایمر، بررسی مهار کننده های Acetyl cholinesterase (AChE) و Butyl cholinesterase (BChE) که تجزیه شدن آن ها در مغز از دلایل اصلی ایجاد این بیماری می باشد، امری ضروری به نظر می رسد. از آن جایی که سنتز و بررسی هر ترکیب جدید بسیار پرهزینه و زمان بر است، محققان سعی بر تخمین میزان فعالیت بیولوژیکی ترکیبات قبل از انجام فعالیت های آزمایشگاهی دارند. تا کنون روش های محاسباتی مختلفی پیشنهاد شده است که از مهم ترین آن ها می توان به بررسی کمی ارتباط ساختار-فعالیت اشاره نمود که بر اساس مدل سازی خطی و یا غیر خطی با استفاده از محاسبه ی توصیف گرهای ملکولی استوار می باشند. مطالعه ی حاضر با هدف شناسایی مدل مناسب جهت پیش بینی اثر بیولوژیکی ترکیبات مرتبط با مهار کننده های آنزیم های ترکیبات استیل کولین استراز و بوتیل کولین استراز با استفاده از مدل سازی Quantitative structure-activity relationship (QSAR) و با روش جنگل تصادفی انجام شد. روش ها: در راستای پیش بینی فعالیت دارویی ترکیبات AChE و BChE، روش خطی حداقل مربعات جزئی و روش غیر خطی جنگل تصادفی به کار گرفته شدند. به منظور دست یابی به نتایج دقیق تر و قابل اعتمادتر، در هر اجرا به صورت تصادفی، 80 درصد ترکیبات به عنوان نمونه ی آموزشی و سایر ترکیبات به عنوان نمونه ی آزمایشی جهت ساخت مدل و ارزیابی قدرت پیش بینی مدل استفاده شدند. یافته ها: با اعمال مدل غیر خطی جنگل تصادفی بر روی مهار کننده های استیل کولین استراز و بوتیل کولین استراز، دقت 89 درصد حاصل شد. در پایان، به منظور بررسی دقیق تر عملکرد مدل پیشنهادی، نتایج با خروجی حاصل از روش کیمینه ی خطای جزئی مقایسه گردید. نتایج نشان داد که روش جنگلی تصادفی غیر خطی نسبت به روش مربعات حداقل خطی، عملکرد قوی تری دارد. نتیجه گیری: مشاهدات بیانگر این است که روش غیر خطی جنگل تصادفی، می تواند در تخمین اثر بیولوژیکی ترکیبات استیل کولین استراز و بوتیل کولین استراز پیشنهادی توسط پزشکان و متخصصان شیمی دارویی بسیار موثر باشد. بنابراین، قبل از انجام آزمایش های حیوانی و انسانی ترکیب پیشنهادی، فعالیت بیولوژیکی این ترکیب به طور تقریبی 90 درصد برآورد می شود. بر اساس میزان فعالیت بیولوژیکی تخمین زده شده، می توان اظهار نظر کرد که «آیا ترکیب دارویی جدید با صرف هزینه و زمان، خطر تبدیل شده به یک داروی جدید را دارد یا خیر؟ ».

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 604

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 576 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    37
  • شماره: 

    558
  • صفحات: 

    1407-1414
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    538
  • دانلود: 

    628
چکیده: 

مقدمه: رسالت نظام آموزش عالی در حفظ و ارتقای سلامت جامعه شناخته شده است. از سویی، نقش عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، بر وضعیت سلامت جامعه بسیار مورد تاکید و نیازمند مطالعات عمیق و وسیع است. در این راستا، مطالعه ی حاضر با هدف شناسایی جایگاه عوامل تعیین کننده ی اجتماعی سلامت در نظام آموزشی عالی انجام شد. روش ها: مطالعه ی حاضر، به صورت کیفی با مشارکت 20 صاحب نظر در جلسه ی بحث گروهی متمرکز و 8 صاحب نظر در مصاحبه ی نیمه ساختار یافته انجام شد. اطلاعات به روش تحلیل محتوای کیفی در قالب کدها، طبقه های فرعی و طبقه های اصلی گزارش گردید. یافته ها: یافته های بحث گروهی متمرکز و مصاحبه های نیمه ساختار یافته با صاحب نظران، 500 کد، 17 طبقه ی فرعی و 4 طبقه ی اصلی نظیر آموزش، سیاست گذاری، قانون گذاری و اجرا، مشارکت و پاسخ گویی بین بخشی و دولتی و ضعف حوزه های مرتبط با عوامل اجتماعی را نشان داد. نتیجه گیری: یافته های این مطالعه، نقش راهبردهای گسترده ی قابل استفاده توسط نظام آموزشی را برای معرفی و تبیین Social determinants of health (SDH) نشان داد. لازم است این یافته ها، توسط سیاست گذاران، برنامه ریزان و مجریان نظام آموزش برای کاربردی نمودن آموزش های نظام سلامت در راستای تمرکز مفید و بهره مندی مناسب در حوزه ی SDH استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 538

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 628 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    37
  • شماره: 

    558
  • صفحات: 

    1415-1421
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    541
  • دانلود: 

    549
چکیده: 

مقدمه: فعالیت آنزیم مونوآمین اکسیداز A (MAOA) در اختلالات خلق و خو و فعالیت پایین همراه با رفتارهای پرخاشگرانه تغییر می یابد. ژن مونوآمین اکسیداز A که نقش مهمی در تخریب نوروترانسمیترهایی مانند سروتونین (نه اپی نفرین) و دوپامین بازی می کند، حاوی پلی مورفیسم هایی در ناحیه ی پروموتر خود است که بر کارایی رونویسی تاثیر می گذارد. همچنین، ژنوتیپ MA0A-VNTR با اعمال روان شناختی و سطح فعالیت بدنی مرتبط است. هدف از انجام مطالعه ی حاضر، تعیین تنوع ژنتیک و فراوانی آللی MAOA-VNTR در جمعیت جوان مشهدی و مقایسه ی آن با داده های مشابه از جمعیت های سایر کشورها بود. روش ها: از 124 داوطلب (شامل 56 مرد و 68 زن با میانگین سن 7/5 ± 3/24 سال) مشهدی نمونه ی بزاق تهیه شد. DNA از نمونه ی سلول های گونه استخراج شد و ژنوتیپ MAOA با استفاده از Polymerase chain reaction (PCR) با پرایمرهای اختصاصی ژن شناسایی شدند. پلی مورفیسم ها توسط PCR با استفاده از پرایمرهای Forward: 5′ ACAGCCTGACCGTGGAGAAG-3′ و Revers: 5′ GAACGTGACGCTCCATTCGGA-3′ شناسایی شدند و منجر به محصولات 321 جفت باز (آلل 3 تکرار)، 336 (آلل 5/3 تکرار)، 351 (آلل 4 تکرار) و 381 (آلل 5 تکرار) شد. یافته ها: از نتایج ترتیب توالی ناحیه ی پروموتر R5/3، R5/4 و R 5/5 تکرار با موفقیت به جای تکرارهای R3، R4 و R5 که توسط محققان قبلی معرفی شده بود، شناسایی شد. نتیجه ی ژنوتایپ MAOA-VNTR نشان داد که به ترتیب سه ژنوتیپ 5/4*5/4، 5/3*5/3 و 5/4*5/3، با حدود 77/46، 61/26 و 96/20 درصد و دو آلل 5/3 و 5/4 با 50/37 و 06/58 درصد شایع ترین آلل ها بودند. نتایج مطالعه ی حاضر در مقایسه با داده های دوازده جمعیت، تفاوت معنی داری بین فراوانی آلل با سایر جمعیت های عراقی، آفریقایی، نیوزلندی (با منشا اروپایی)، آلمانی، ایتالیایی، چینی و آمریکایی داشت (05/0 > P). نتیجه گیری: فراوانی آلل MAO-A بین گروه های نژادی متفاوت است و فراوانی آلل R5/4 در جمعیت مردان و زنان مطالعه ی حاضر بیشتر بود؛ در نتیجه، همان گونه که در مطالعات گذشته نیز تایید شده است، افراد دارای آلل R5/4 به دلیل فعالیت بالای رونویسی ژن MAOA از سطح فعالیت بدنی، افسردگی و انگیختگی پایین تری برخوردار بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 541

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 549 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button